2023-12-11, 11:31
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Teoretiskt är det bäst att lägga sig platt på mage eller rygg för att fördela kraften vid nedslag på så stor yta av kroppen som möjligt.

I praktiken lär det inte ha gått så bra i detta fall om det var 4-5 personer i hissen och kanske lite bråte. Det är nog inte heller många sekunder man har på sig.

Tyvärr är det inte stor chans till överlevnad med i princip fritt fall i 20 meter. SKulle ju vara om hissen haft något motstånd så farten inte blivit så hög.

Det bästa är att hoppa precis innan den slår i backen.
Citera
2023-12-11, 11:31
Medlem
Det här citatet från Aftonbladet bådar inte heller så gott:
Citat:
– Det har övergått till en polisär händelse, vi är fortfarande på plats med flera enheter och bistår men det är polisen som styr, säger Nikolaus Ejvergård vid räddningstjänsten.
Speciellt inte i kombination med uppgiften om att inga ambulanser lämnat med blåljus.

Edit: Å andra sidan skriver SVT så här:
Citat:
– Det är mycket resurser som satts in. Det är flera polisbilar, brandkår och jag har sett en ambulans lämna området ganska brådskande, säger SVT:s reporter, Tim Waage, som är på plats.
Så uppgiften om att ingen ambulans lämnat med blåljus kan möjligen vara lite missvisande.
Senast redigerad av cjh 2023-12-11 kl. 11:33.
Citera
2023-12-11, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inta-msinoiS
När jag kollade upp det förut så var det någon forskning hur man ska agera när man faller i diverse höjder och olika underlag m.m. När det gäller hiss så ska man lägga sig ned platt (minns däremot inte om det var mage eller rygg). Absolut bästa är att hoppa precis innan nedslag, men detta är helt omöjligt att tima i rätt sekund så det bästa är just att lägga sig ned.

Lägga sig på rygg ja, stämmer. Att hoppa riskerar att istället ge svåra skador på huvudet när hissen når markplan
Citera
2023-12-11, 11:34
Medlem
Har hisskorgen gått i botten eller har hela hisskonstruktionen rasat?
Citera
2023-12-11, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuddkrigare
Vem är entreprenören, nån som vet?

"Projektet där olyckan skett är Ursviks torn och entreprenören är Andersson Company. Tidningen Branschaktuellt har talat med dess vd, Patrik Toresäter.

– Jag kan inte säga mer något om läget just nu, säger han till tidningen.

Byggnadsarbetaren söker Patrik Toresäter för en kommentar."
Citera
2023-12-11, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asska
Har hisskorgen gått i botten eller har hela hisskonstruktionen rasat?

Hela masten måste ju rasat då den inte syns på bilden där hisskorgen står på marken.
Citera
2023-12-11, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Jo vet... verkar vara värst i Stockholm med ju... arbetsgivaren borde klämmas åt hårt... tyvärr beror det på att underentreprenörer Lejer bort jobbet i flera led å detta förfarande borde va absolut förbjudet.

Håller med! Plus att vi då kan behålla de pengarna i landet i stället. Vi får inte tillbaka något i skatt osv när dessa utländska företag kommer in. Det är bara pengar ut ur landet.
Citera
2023-12-11, 11:38
Medlem
Min gissning... varenda bygge med den typen av hiss får nog körförbud nu.. å det är nog mängder.
Citera
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Det här citatet från Aftonbladet bådar inte heller så gott:

Speciellt inte i kombination med uppgiften om att inga ambulanser lämnat med blåljus.
Det rör sig ju inte om en brand, så.... Är väl inte riktigt en större insats från räddningstjänstens sida. Hissen har väl åkt i backen. Så är den kvar där den är.

Polisen får ju undersöka vad som hänt för att utröna vem som bär ansvaret.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Det bästa är att hoppa precis innan den slår i backen.

Lycka till med det säger jag. Om vi bortser från gravitationen som drar dig nedåt (och försvårar själva hoppet) så är ju inte en hiss särskilt hög varför du, om du lyckas hoppa, kan se fram emot att få taket i huvudet istället. Sen ska du lyckas hoppa i rätt tiondels sekund (om det ens räcker).
Citera
2023-12-11, 11:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Inta-msinoiS
När jag kollade upp det förut så var det någon forskning hur man ska agera när man faller i diverse höjder och olika underlag m.m. När det gäller hiss så ska man lägga sig ned platt (minns däremot inte om det var mage eller rygg). Absolut bästa är att hoppa precis innan nedslag, men detta är helt omöjligt att tima i rätt sekund så det bästa är just att lägga sig ned.
Jag får hoppas du skämtar här, men det är ett mörkligt ämne att hålla på och skämta i.
För tydlighetens skull: Nej, det funkar inte att "hoppa i exakt rätt tidpunkt", har du så starka ben att du skulle kunna uppnå tillräcklig hastighet så skulle du troligtvis slå huvudet i taket på hissen och bryta nacken eftersom du då kan hoppa flera meter högt från stående i normala fall.
Citera
2023-12-11, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cruxet
Håller med! Plus att vi då kan behålla de pengarna i landet i stället. Vi får inte tillbaka något i skatt osv när dessa utländska företag kommer in. Det är bara pengar ut ur landet.
Väldigt märkvärdigt att inte tex byggnads sätter stopp för detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in