2023-12-08, 17:22
Medlem
Vitiss avatar
Jag ska (låta) måla en kompassros i taket, och ha riktingspilar till några specifika orter.
Hur gör man?

Att placera kompassrosen korrekt är inga större problem; det är bara att ta ut norr (med en kompass).
Men hur gör man för att veta i vilket exakt riktning t ex Rättvik ligger?
Orienteringssättet med karta och plastkompassen med streck?
Det vete fan om jag kommer ihåg hur man gör.
Citera
2023-12-08, 17:36
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Jag ska (låta) måla en kompassros i taket, och ha riktingspilar till några specifika orter.
Hur gör man?

Att placera kompassrosen korrekt är inga större problem; det är bara att ta ut norr (med en kompass).

Själv glömt bort hur man tar ut en kurs på sjökartan med kompasslinjalen,länge sedan man seglade här på västkusten. Men det borde gå om du vet dina koordinater där du är och ditt slutmåls koordinater utan att använda kartan och om du hittar någon sådan tjänst på nätet,vilket inte verkar helt omöjligt. Sedan du kanske t-o-m får en plottad linje på en graderat kompassros i resultatet
Det blir ju ändå rätt grovt. Om du bor söder om Rättvik så kan du ju endast få riktningar typ starkt NNV eller NNÖ, beroende på om du bor öster eller väster om nollpunkten, och då Sverige är långsmal, tänker jag ?
Senast redigerad av Upplyften 2023-12-08 kl. 17:45.
Citera
2023-12-08, 17:56
Medlem
Citat:
Så känner jag också. Tänkte jag skulle kolla, men lyckades inte hitta min kompass :-(
Citera
2023-12-08, 17:58
Medlem
Citat:
Hur gör man?

Tycker det borde funka att ta en karta och kompass, lägg kartan så väderstrecken stämmer med verkligheten, använd kompassen för att kolla. Lägg kompassen på kartan där ditt hem ligger, med 0 mot norr, och kolla i vilket väderstreck den andra orten hamnar. Om det är för litet avstånd för att se kan du lägga en linjal mellan orterna för att förlänga, bara riktningen är samma .
Citera
2023-12-08, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Så känner jag också. Tänkte jag skulle kolla, men lyckades inte hitta min kompass :-(
Det finns kompassappar, kanske inte lika bra som en riktig men funkar någotsånär iaf.
Citera
2023-12-08, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Det finns kompassappar, kanske inte lika bra som en riktig men funkar någotsånär iaf.
Måste ha en fysisk som jag kan använda med karta, för att minnet möjligen ska komma tillbaka.
Citera
2023-12-08, 18:47
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Tycker det borde funka att ta en karta och kompass, lägg kartan så väderstrecken stämmer med verkligheten, använd kompassen för att kolla. Lägg kompassen på kartan där ditt hem ligger, med 0 mot norr, och kolla i vilket väderstreck den andra orten hamnar. Om det är för litet avstånd för att se kan du lägga en linjal mellan orterna för att förlänga, bara riktningen är samma .

Det DÄR känner jag igen från orienteringen i skolan!
Jag har en viss intellektuell förståelse för instruktionen, återkommer om några dagar med besked om huruvida jag begriper i praktiken också.
Citera
2023-12-08, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Måste ha en fysisk som jag kan använda med karta, för att minnet möjligen ska komma tillbaka.

Ja, en riktig karta och en riktig kompass. Sen passar du kartan efter kompassen och tar ut riktningen.
Citera
2023-12-08, 21:01
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, en riktig karta och en riktig kompass. Sen passar du kartan efter kompassen och tar ut riktningen.

Kan Du förklara detta som för en 5-åring?
Citera
2023-12-08, 21:46
Medlem
Citat:
Kan Du förklara detta som för en 5-åring?

Om du har en orienteringskompass:
1. Lägg kompassen så att den ligger längs en linje mellan din nuvarande position och den du vill veta riktningen till
2. Vrid kompass huset så att pilen i kompass husets botten pekar mot kartans norr
3. Vrid sen hela kompassen så att kompassnålen och kompasshusets pil sammanfaller
3. Pilen längst fram på kompassen visar nu riktningen till målet

Om det inte är en orienteringskompass
1. Lägg kartan på ett bord
2. Lägg kompassen på kartan och vrid kartan så att kartans norr och kompassens norr sammanfaller
3. Lägg armbågen på din nuvarande position och peka åt målplatsen på kartan (utan att vrida kartan ur position)
4. Eftersom kartan ligger rätt så pekar du nu åt det håll platsen ligger på riktigt.
Citera
2023-12-08, 22:07
Moderator
Neksnors avatar
Det blir lite rörigt då vi bor på ett (ungefärligt) klot.

Om man i Sverige (norr om ekvatorn) vill följa aktuell latitud västerut så måste man hela tiden svänga svagt åt höger, alltså åt norr. Varje punkt på en latitud ligger på samma avstånd från polerna så man måste alltså, med undantaget ekvatorn, röra sig i en cirkel för att hålla samma latitud.
Om man från en punkt i Sverige drar en linje (som följer jorden rundning) rakt västerut så kommer den inte svänga av norrut och hålla latituden, den kommer istället att dra söderut passera Amerika och i närheten av Nya Zeeland vända norrut igen tills den möter startpunkten igen. Det relevanta ordet är storcirkel. Den längs jordytan böjda linjen, storcirkeln, ändra alltså kompassriktning hela tiden.
På sidan http://www.gcmap.com kan man knappa in flygplatser och få reda på saker som avstånd samt initial heading. Observera ordet initilal. Det som lämpligt ritas ut är just initial heading.
Lite flygplatser att öva med:
Stockholm: ARN
Paris: CDG
New York: JFK
Los Angeles: LAX
Peking: PEK

Tillägg: vid mätning på (ej klotformad) papperskarta påverkar vald kartprojektion. I det här fallet bör asimutal projektion vara lämpligast. Se avsnittet Vinkelriktighet. https://sv.wikipedia.org/wiki/Kartprojektion
Se även https://sv.wikipedia.org/wiki/Storcirkel
Senast redigerad av Neksnor 2023-12-08 kl. 22:22.
Citera
2023-12-09, 07:17
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Eftersom ingen kan veta om det stämmer, kan du ge det hela en artistisk frihet!

Jag är inte konstnär.
Det skulle reta mig om jag visste att det inte var (åtminstone någorlunda) rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in