Citat:
Ursprungligen postat av
Lavande
Barn påverkas av varandra. Barn med svenska som modersmål får numera väldigt dåliga poäng på svenskprov. Inte konstigt när alla de flesta klasskamraterna inte kan prata eller skriva svenska på någon högre nivå.
Språket blir urvattnat bär alla ska förstå. Man håller nivån på ett ordval som en svensk treåring
Helt riktigt.
Det här börjar märkas väldigt tydligt i det svenska samhället, ja vad fasen, till och med här på Flashback. Människor skriver inlägg och startar trådar om förment komplicerade ämnen, som är helt omöjliga att tyda. De klarar inte ens att få ur sig vettiga frågor eller påståenden och skriver som 8 eller 9-åringar med grava koncentrationssvårigheter gjorde för 30 år sedan.
Jag anser inte att jag skriver särskilt komplicerat, eller ens att jag använder särskilt mycket "svåra ord", men jag har, gång efter annan, blivit ombedd att "inte skriva så krångligt" i jobbsammanhang eller i diskussioner i sociala medier. Ungdomar idag förstår helt enkelt inte vad det står.
Däremot vet de alla vad "para", "guzz" och "gäri" är för någonting. Tragiskt nog.
Med den språkliga degenereringen har också kommit oförmåga att greppa komplicerade resonemang, vilket i förlängningen är ännu värre, då jag sällan sett en grupp som är mer förförd av enkla förklaringar, underliga slagord och som helt saknar förmåga att sätta företeelser i sitt sammanhang än människor anno 2023.
Plocka fram något, vad som helst, skrivet mellan 1850 och 1900, och låt ett gäng svenskar mellan 15 och 25 försöka utröna vad det står i texten, så får du en bild av vad jag menar. Observera att välja ett kort textstycke, då koncentrationen hos dagens yngre generationer falnar efter 30 sekunder.