Citat:
Vi har hört många gånger, att Nato/Väst etc, måste upphöra med att sända vapen till Ukraina. "Det bara förlänger kriget".
Med spänd förväntan sitter jag nu och väntar på samma reaktioner om Kinas vapenexport. Vi kan även ta med Iran och Nord-Korea också i samma kluster.
Ni(ni vet vilka ni är), hur ser vi på detta klusters stöd av vapen till Ryssland?
Förlänger det kriget?
Är det ett proxykrig som dessa länder utför, via Ryssland?
Är Europa under attack från islamister, buddister och taoister?
Med spänd förväntan sitter jag nu och väntar på samma reaktioner om Kinas vapenexport. Vi kan även ta med Iran och Nord-Korea också i samma kluster.
Ni(ni vet vilka ni är), hur ser vi på detta klusters stöd av vapen till Ryssland?
Förlänger det kriget?
Är det ett proxykrig som dessa länder utför, via Ryssland?
Är Europa under attack från islamister, buddister och taoister?
Inte för att jag står på någon sida i det här kriget men att vapen till Ukraina förlänger kriget betyder ju absolut inte rent logiskt att vapen till Ryssland också gör det. Vapen till Ryssland kan istället förkorta kriget och paradoxalt nog bespara Ukrainska liv.
Jag kan förstå att denna tanke är svår att få ihop om man är svagbegåvad men så kan det faktiskt vara. Troligt att det är så till och med. Ett snabbt slut på kriget sparar både Ryska och Ukrainska liv.
Ukraina hade aldrig en chans mot Ryssland från första början. Enda chansen var att med sanktioner och annat få Ryssland att känna att det kostar mer än det smakar. Problemet med denna strategi är att hur mycket det ”smakar” är upp till Putin och tydligen smakar att lösa Ukraina frågan väldigt mycket för honom. Väst har ju inte heller lyckats tillräckligt på kostnadssidan. Hade kanske funkat om hela världen slutit upp bakom väst mot Ryssland. Men det gör dem i praktiken inte (oavsett resultat i omröstningar om FN resolutioner). Faktum är att större delen av världen är trötta på USAs hegemoni och ser också att väst krigar mot Ryssland genom Ukraina.