2023-12-06, 22:53
Medlem
Om du tidigare varit drogberoende pga av ångest o trauma och övergår till benso istället är ju det en vinst för både patienten och samhället om den personen får gratis benso istället för att göda gängen.

Om det var så att alla blev fria eller fick mkt mindre ångest av kbt-terapi hade det ju varit fantastiskt. Men många misslyckas i terapin. Om alternativ då är att sitta isolerad hemma och aldrig gå ut eller ta benso och leva lite mer normalt liv så kan man ju undra vad som är bäst. GW Persson äter t ex benso i perioder när livet är som värst.

Detta är inte så enkelt som vissa tycks tro. Ibland i livet är inte valet så enkelt. Blir pest eller kolera vissa gggr.
Citera
2023-12-06, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Recharged
..och igen, vad ska man göra istället?
Vad ska man erbjuda patienterna som tidigare fått Benzo utskrivet?

Det viktiga är att minimera antalet nyinsättningar, särskilt bland yngre. Kan säkert finnas fall där patienten fått benso under många år och behöver fortsätta livet ut pga. utvecklat beroende. Inställningen att ångest kan behandlas med bensodiazepiner behöver dock försvinna, vilket är på väg att ske.
Citera
2023-12-06, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
(kopierat från SVT Text)

Tycker ni att det är rimligt att benzo inte ska förskrivas till patienter som lider av ångest?

Jag kan nog tycka att det är en alldeles för trubbig åtgärd. Jag vet inte vad de har för andra behandlingsmetoder på utveckling, men de kanske vill få fram fler KBT terapeuter. I vissa fall står jag fast vid att bens måste sättas in omgående på patienter i extrem nöd. Socialstyrelsen kanske inte håller med om det, men det finner jag vara en märklig position.

Jag ber också om ursäkt till er som går på benzo som behandling mot ångest. Detta ger ju mer ångest. Samtidigt kanske tråden ger ökad medvetenhet i tid innan de fasas ut helt. Och det kanske går att vända på, för i mina öron låter socialstyrelsens synsätt helt orimligt.

Det är bra!
Det ska finnas för tillfällig kris

Sedan så får man rycka upp sig, det är alldeles för mycket tablettmissbruk i Sverige
Citera
2023-12-06, 22:59
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terranglopning
Det viktiga är att minimera antalet nyinsättningar, särskilt bland yngre. Kan säkert finnas fall där patienten fått benso under många år och behöver fortsätta livet ut pga. utvecklat beroende. Inställningen att ångest kan behandlas med bensodiazepiner behöver dock försvinna, vilket är på väg att ske.

Jag tycker synd om dem som blir fysiskt beroende. Men vad gör man idag med unga människor med så svår ångest att de inte klarar sig utan medicin, och ingen annan hjälper? Nu finns det ju även fall där inte benso hjälper heller. Men vad ska man göra i en sådan situation?
Citera
2023-12-06, 22:59
Medlem
Citat:
Tror du på det du skriver själv?! SSRI har NOLL och INGEN effekt på mig och min ångest, det enda som händer är att jag får en drös med vidriga biverkningar. Terapi.. ja det kan jag inte svara på eftersom det är 3års kö till en terapeut inom landstinget och över 1års kö till en terapeut hos de privata vårdgivarna. Jag har provat över 15 olika stämningshöjare och ingen har haft någon som helst effekt, enbart biverkningar - så lägg ner att de skulle vara effektiva.

Jag har ingenstans påstått att Benzo inte är skadligt i längden! Det enda jag har sagt är att det måste finnas alternativ innan man tar bort Benzo, och det gör det inte idag.
Du har helt rätt! Jag förstår exakt vad du menar och hur du har det. Och kbt hjälper mot all ångest i teorin kanske, men det finns avhandlingar som visar att långt ifrån alla är behjälpta av kbt. SSRI hjälper mer mot mörker än panikaattacker/ångest. Trist med människor som inte upplevt ordentlig ångest själva och ändå tror dom kan allt.
Citera
2023-12-06, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chris.Hagen
Om jag hade mött dig omedicinerat i mina mörkaste stunder så hade jag kunnat slå ihjäl dig utan att blinka. Tro mig, skulle man sammanställa allt ont jag gjorde i mina yngre dagar utan hjälp så hade jag nog skrapat ihop ett par livstidsstraff. Jag var killen som bara dök upp från en dunkel plats och lämnade folk i jävligt dåligt skick när jag lämnade platsen lika snabbt som jag kom.

Idag har jag en vanlig medicinering med humörstabiliserade preparat och benzodiazepiner som jag endast använder när det är totalt kaos. Och vips grabben, jag har inte skadat en enda person på 20 år.

Vill du att jag ska återgå till att vara den personen jag en gång var? Eller vill du att jag ska vara en fungerande person som driver företag som genererar fast arbete till andra människor?

Hahaha det va den sämsta lögn jag har hört!
Möjligt att du gapat på någon lankompis efter några piller, inte mer än så
Så nu är det färdigknaprat och dax för uppryckning
Citera
2023-12-06, 23:05
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Du verkar leva i någon slags illusion om att varje läkare fattar beslut utifrån någon slags godtycklig grund om vad som verkar kännas bäst för patienten. Så är givetvis inte fallet. Läkare inom psykiatrin förhåller sig redan idag till Socialstyrelsens riktlinjer samt till evidens.

Ytterligare ett exempel som togs upp i utvärderingen är ljusterapi. Tycker du att patienter borde fortsätta ordineras offentligt bekostad ljusterapi trots obefintlig evidens?

Och det är just det som är problemet. Att socialstyrelsen och politiker fattar beslut där de styr över läkare, utan att begripa vad de fattar beslut om.
Läkares kompetens och erfarenhet, vad som är bäst för patienten, tas inte hänsyn till.

Du rapar upp så mycket inskränkt argumentation om hur det förhåller sig med benso-preparat och du gaggar helt och hållet i nattmössan om medicinen. Du har helt enkelt inte förstått vare sig hur den används och när den är nödvändig.

Men jag har tappat förtroende för din argumentation här i tråden. Jag kommer inte snacka med en insnöad socialstyrelse-tant som inte ens fattat hur vården använder sig av benso-preparat samt att du verkar ha noll insikt om i vilka tillstånd preparatet är behövligt.
Citera
2023-12-06, 23:07
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:

Men är du såhär dum på riktigt eller gör du dig till?!

Svara på frågan istället.

Vad ska läkarna erbjuda när Benzo inte längre är ett alternativ?
Citera
2023-12-06, 23:11
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Du verkar leva i någon slags illusion om att varje läkare fattar beslut utifrån någon slags godtycklig grund om vad som verkar kännas bäst för patienten. Så är givetvis inte fallet. Läkare inom psykiatrin förhåller sig redan idag till Socialstyrelsens riktlinjer samt till evidens.

Ytterligare ett exempel som togs upp i utvärderingen är ljusterapi. Tycker du att patienter borde fortsätta ordineras offentligt bekostad ljusterapi trots obefintlig evidens?
Varför ska dom förhålla sig till Socialstyrelsen och inte till läkare? Fattar du inte att detta är stalinistiskt? Tom min socialsekreterare påstod detta och sade upp sig en vecka senare..
Senast redigerad av Vitman-33 2023-12-06 kl. 23:16.
Citera
2023-12-06, 23:17
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NOVEMBERSPAWNED
Du har helt rätt! Jag förstår exakt vad du menar och hur du har det. Och kbt hjälper mot all ångest i teorin kanske, men det finns avhandlingar som visar att långt ifrån alla är behjälpta av kbt. SSRI hjälper mer mot mörker än panikaattacker/ångest. Trist med människor som inte upplevt ordentlig ångest själva och ändå tror dom kan allt.

Skönt att höra att det faktiskt finns folk som förstår, om än det gör mig lite ledsen då det betyder att du behövt genomlida samma skit som mig. Jag kan som sagt inte uttala mig om KBT då det är ett års kö och jag planerar inte att "stick around" så länge. Jag lever med djupa depressioner (mörker) också, men SSRI har ingen effekt på dessa heller. Givetvis har jag testat SNRI och alla andra alternativ också, utan resultat.

Personligen har jag aldrig testat Benzo, men det hade nog varit nästa steg om jag inte brutit kontakten med psykiatrin och bett dem dra åt helvette.
Citera
2023-12-06, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Att ta bort benso är lite som att ta bort en cancermedicin innan det finns en ny. I det fallet skulle man inte accepterat det. Men lite ångest har ingen dött av!

Visst, ta bort den, när det finns något att ersätta den med.

Att kalla ett fysiskt beroende farligt, det blir farligt den dagen som läkaren ska rädda patienten och tar bort den.

Att ge starka antihistaminer som man kallar för "mild ångestmedicin", behandlar bara ångest för vissa, dessutom vet man att den leder till demens. Men lite demens har ingen dött av.
Dom nämnde att ca 4000 pers i hela landet går på någon Bensodiazepin dagligen vilket är en piss i Mississippi på en befolkning runt 10 miljoner och ser det som ett stort problem.

Det är inte lätt att få Bensodiazepiner på recept öht och de som får det på daglig basis är individer som i stort sett redan har testat allt och som sista utväg för att kunna leva ett normalt liv.

99 % av alla personer som har lagliga recept sköter också sin medicinering klanderfritt likt alla de som har opiater på recept mot grav daglig smärta eller amfetaminderivat emot svår ADHD som de vräker i små minderåriga barn utan att ens blinka.

Opiater helt ok, amfetamin till barn helt och men Bensodiazepiner till en ytterst liten del av befolkningen på daglig basis är tydligen ett jätteproblem i ett land där psykvården ska bli PK jämfört med alla andra länder där det är en ickefråga.

Sedan undrar man ju lite hur de tänker skall bara folk som lever med riktigt grav ångest dygnet runt nekas Bensodiazepiner eller gäller det även folk som lider av svåra spasmer typ CP skadade, folk med svår epilepsi, insomniapatienter som inte svarar på andra preparat, vid alkoholavgiftning eller palliativård odyl.

Dessutom finns det ingen ersättningsmedicin utan det blir i värsta fall neddrogning med tunga psykosmediciner som har biverkningsprofiler som får benso att framstå som vitaminer och du får leva resten av livet som ett kemiskt lobotomerat kolli.

Skulle det här bli realitet så kommer den svarta marknaden att explodera med nya kunder alternativt att folk går över till alkohol eller bara säger fuck it och går och hänger sig istället.

Vet massor av personer som redan idag nekas behandling med Bensodiazepiner ens vid behov och svaga sådana som tex Oxascand och för att öht klara vardagen så är det alkohol eller tabletter ifrån darknet som gäller då de har hamnat i en situation där de förvägras effektiv behandling men redan testat typ all annan form av psykofarmaka som finns samt då också även alla möjliga former av terapi.

Jag tycker man skall vara försiktig med förskrivning av dessa preparat men att avskaffa en hel läkemedelsgrupp utan alternativ för de som verkligen behöver och dessutom sköter sin medicinering prickfritt är bara ren idioti.

Misstänker att opiat och amfetaminderivat förskrivningen kommer att rulla på som vanligt dock men "knark" inom psykiatrin skall tydligen vara verboten.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2023-12-06 kl. 23:55.
Citera
2023-12-06, 23:18
Medlem
Citat:
Men är du såhär dum på riktigt eller gör du dig till?!

Svara på frågan istället.

Vad ska läkarna erbjuda när Benzo inte längre är ett alternativ?

Ni får motionera lite ist
Det blir som att vara en nykter alkolist
Dom kan inte köra med att de måste få ta lite för att må bra på jobbet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in