Citat:
Ursprungligen postat av
Allaballawalla
Well, hos Don sphynx/Donskoy och Peterbald avlas katter med just en dominant gen som gör dem hårlösa, vilket egentligen är ett "handikapp" för katten.
Hos Sphynx är genen som orsakar hårlöshet inte dominant, men avel inriktas ändå på att det ska bi hårlösa katter och nog kan man ändå klassa hårlösheten även där som ett handikapp.
Rexkatterna är ju inte heller vad jag skulle klassa som katter med en naturlig genstruktur (Det är just deras "handikapp" som efterfrågas även där.) även om det är grymt trevliga katter.
Siameser ska i dagens läge vara minst sagt vindögda och det är knappast naturligt för katterna det heller utan snarare ett "handikapp", trots att de är väldigt fina.
Exotic och Perserkatters platta (Ibland nästan konkava.) nosar är knappast naturliga och behöver inte allt för sällan opereras och att inte kunna andas naturligt är ju ett ganska stort handikapp.
Det beror väl lite på hur man väljer att se på det hela...
Då det i Sverige finns uppfödare av samtliga raser listade ovan ser jag inte varför de ska vara legitima eller mer seriösa än vad avel av Munchkin skulle vara, så TS fråga om "seriösa uppfödare" är väl inget att höja på ögonbrynen för.
På vilket sätt är hårlöshet och rexpäls handikappande för katten?
När det kommer till denna extremavel av djur som med Munchkin, där en genen inte kan finnas i dubbel uppsättning då det kan bli dödligt för embryona så borde det inte anses seriöst, nej.
Utgår man från Sverak så är ju svaret också nej, eftersom de inte ens godkänner sånna raser.
Däremot är de väl andra förbund som godkänt det, tica eller WCF kanske.
Jag själv skulle aldrig få för mig att stötta sån avel eller rekommendera någon annan att göra det heller för den delen.
Men sen gör ju alla som de vill. Så vill ts hitta en uppfödare kanske man kan kolla med något av förbunden om de har några registrerade.