Citat:
Ursprungligen postat av
JajoNej666
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RGgEqd/nytt-forsvarssamarbete-mellan-usa-och-sverige-klart
Sverige och USA har undertecknat ett nytt försvarssamarbete.
Avtalet ger amerikansk militär tillgång till svenska baser.
– Det är en historisk dag, säger försvarsminister Pål Jonsson (M) till TT i natt.
Det jag länge talat om men folk på FB skrattade åt mig. Haha Putin skrämmer skiten ur USA vänta bara tills vi har kärnvapen på vår mark.
Sverige behöver inte gå med i NATO enligt mig, står i artikeln som ni kan läsa att USA snabbt kan vara på plats vid en allvarlig kris i och med det här nya avtalet....
Haha svenskarna öppnar analen och är jätte glada just nu!
Vad tycker ni är det här goda nyheter haha?
1. Egentligen är jag för fin och god för att uttala mig om dylika saker som det här nya "avtalet". Jag har inte heller läst "avtalet" som är dolt på nätet men som främst verkar återges i internationell Rysslandsägd media.
1.1. Svensk kvalitetsmedia har inte ens gjort en notis av "tecknandet av avtalet", övrig slaskmedia skriver en massa men inkluderar informationen att avtalet inte är verklighet eller åtminstone i strid med flera svenska rättsprinciper och lagar.
1.2. Sossemedia skriver i klartext att det är de som bestämmer ifall avtalet är verklighet eller inte och att de antagligen tänker tvinga försvarsministern med fler att "sära på skinkorna" för att eventuellt ge avtalet en glans av äkthet.
2. Av påstått innehåll som återgivits i pro-NATO media framgår att för att avtalet ska bli giltigt krävs ett eller två grundslagsändringsbeslut. Detta tar alltså upp till fyra plus år, eller vid den kortaste tiden till beslut att 75% av riksdagsledamöterna röstar för saken. Detta kräver alltså i princip att S och Sd måste vara för avtalet för att ett avtalet så signerat av M, Kd, L ska kunna bli giltigt. Att V och Mp är negativt och kan klanka på S är ett problem. C är lite okänt vad de tycker liksom Sd.
3. Därtill finns andra problem, exempelvis att försvarsministern verkar sakna erforderlig auktorisation för att överlämna svenska territorium till andra länder eller att ändra i lag, andra traktat, och grundlag. De fakto ser det utifrån ut som att ministern inte har någon auktorisation alls.
4. Därutöver är mediebeskrivningarna politiskt färgade i det att försvarsministern verkar försöka ha en schackreferat tävling över sitt avtal i media. Eftersom vi vet att försvarsministerns IQ mäts, stöts och blöts av pliktverket så vet vi att försvarsministern har en bedömd IQ mellan 2-5 och ett uppträdande som motsvarar 2-4. Detta innebär att försvarsministern är rankad som bland de dummaste bland de dumma men överstigande "utvecklingsstörd" och helt saknande naturlig ledarskapsförmåga och social kompetens.
4.1. Avtalet kan också handla om att försöka lura USAs president Biden, trots allt är det val i USA i närtid, och detta sätter förstås avtalet och det Ryska medie intresset i ny dager så att säga.
5. Andra tecken på att det är mycket bluff och fiffel båg i farten är att Försvarsministern signalerat sin avgång med diverse "snälla var inte elak mot mina piloter avtal m.m." samtidigt som det verkar som att en stor del av försvarsmaktens piloter sagt upp sig.
6. Jag antar att opposition och stödpartier kommer att ha en stor fest på det här i slutändan.