2023-12-06, 13:34
Medlem
Jag ska öppna ett AB och har gjort en beställning via Fortnox då det är oerhört brottom att få igång verksamheten. Hela projektet är redan finansierat och att banken inte öppnar ett företagskonto äventyrar hela min privatekonomi.

Jag är kund i SEB sedan 20 år tillbaka och har ett bra kreditbetyg utan lån och utan betalningsanmärkningar och gjorde min ansökan hos dem. Ansökan gäller endast att öppna ett företagskonto med transaktioner in och ut samt bankgiro och swish. Ansökan gäller inte krediter eller lån då hela projektet finansieras av mig själv vilket jag har full täckning för.

För några dagar sedan fick jag ett @noreply svar från SEB där man flagrant skriver: "Efter att vi tagit kreditupplysning på ägare och styrelse så ser vi ett eller flera hinder. Därmed har vi inte möjlighet att erbjuda företagspaketet och har därmed avslutat ärendet."

Jag har talat med SEB och frågade om mitt kreditbetyg var för lågt varpå man indirekt sagt att styrelsesuppleanten i bolaget har för lågt kreditbetyg och inte jag.
Styrelsesuppleanten har lån men inga betalningsanmärkningar, dock sitter personen i ett bolag som styrelsesuppleant där konkurs har inletts.

Är det någon som känner till hur kravprofilen ser ut för att SEB eller övriga banker ska godkänna ansökan vid kredituplysningar?

Finns det några banker i Sverige som inte kräver kreditupplysningar vid ansökan om företagskonto om så, vilka?

Vilken Svensk bank är mest generös vad gäller godkännande givet skäl angivna ovan?

Vilken bank har lägst handläggningstid för att öppna ett företagskonto?

Då bolaget beställts genom fortnox går det bara att öppna ett företagskonto i svenska banker inledningsvis.
en alternativ åtgärd är att byta styrelsesuppleant men det vill jag bara göra om det inte finns en annan utväg.

Svea bank går tyvärr inte just nu att öppna i fram till Q1 nästa år, annars utlovar dem att öppna konto inom 48 timmar.
Senast redigerad av kill31 2023-12-06 kl. 13:38.
Citera
2023-12-06, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kill31
Jag ska öppna ett AB och har gjort en beställning via Fortnox då det är oerhört brottom att få igång verksamheten. Hela projektet är redan finansierat och att banken inte öppnar ett företagskonto äventyrar hela min privatekonomi.

Jag är kund i SEB sedan 20 år tillbaka och har ett bra kreditbetyg utan lån och utan betalningsanmärkningar och gjorde min ansökan hos dem. Ansökan gäller endast att öppna ett företagskonto med transaktioner in och ut samt bankgiro och swish. Ansökan gäller inte krediter eller lån då hela projektet finansieras av mig själv vilket jag har full täckning för.

För några dagar sedan fick jag ett @noreply svar från SEB där man flagrant skriver: "Efter att vi tagit kreditupplysning på ägare och styrelse så ser vi ett eller flera hinder. Därmed har vi inte möjlighet att erbjuda företagspaketet och har därmed avslutat ärendet."

Jag har talat med SEB och frågade om mitt kreditbetyg var för lågt varpå man indirekt sagt att styrelsesuppleanten i bolaget har för lågt kreditbetyg och inte jag.
Styrelsesuppleanten har lån men inga betalningsanmärkningar, dock sitter personen i ett bolag som styrelsesuppleant där konkurs har inletts.

Är det någon som känner till hur kravprofilen ser ut för att SEB eller övriga banker ska godkänna ansökan vid kredituplysningar?

Finns det några banker i Sverige som inte kräver kreditupplysningar vid ansökan om företagskonto om så, vilka?

Vilken Svensk bank är mest generös vad gäller godkännande givet skäl angivna ovan?

Då bolaget beställts genom fortnox går det bara att öppna ett företagskonto i svenska banker inledningsvis.
en alternativ åtgärd är att byta styrelsesuppleant men det vill jag bara göra om det inte finns en annan utväg.

Svea bank går tyvärr inte just nu att öppna i fram till Q1 nästa år, annars utlovar dem att öppna konto inom 48 timmar.

Har Länsförsäkringar Bank både privat och till företaget. Har ett minne av att det gick från en dag till nästa, men det var 15 år sedan, vet inte om något ändrats.
Citera
2023-12-06, 13:45
Medlem
Vem är det som tvingar dig att ha svenskt konto? Är det bara för fortnox integrationer kan du kanske komma runt det? Isåfall kan du få företagskonto på Revolut inom några timmar
Citera
2023-12-06, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alotraz
Vem är det som tvingar dig att ha svenskt konto? Är det bara för fortnox integrationer kan du kanske komma runt det? Isåfall kan du få företagskonto på Revolut inom några timmar

Ville öppna i Revolut men Fortnox har som krav att kunna verifiera att man satt in aktiekapitalet i banken och då är det en svensk bank som gäller... Pratade nyss med en på företagsavdelningen angående detta.
Jag funderar på om man kräver att SEB i så fall öppnar ett inlåningskonto som de är skyldiga att göra så jag kan sätta in aktiekapitalet och sedan när jag har generalfullmakten från fortnox, ansöka hos Revolut i så fall. Det skulle kunna vara ett alternativ eller vad tror du?
Citera
2023-12-06, 13:58
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Om det du skriver stämmer är det uppenbarligen inte kreditbetyget som är problemet, utan att du har med en styrelsesuppleanten som har engagemang i ett konkursbolag. Det absolut smidigaste är således att byta ut styrelsesuppleanten. När bolaget är startat och igång kan du byta ut den tillfälliga suppleanten mot den du egentligen vill ha, då är det inga problem.
Citera
2023-12-06, 14:05
Medlem
Tror att den kontotypen är förenad med möjligheten för innehavare att göra kreditköp och liknande, har då banken släppt in nån får banken inte neka utan stå med svarte petter trots att innehavaren försämrat sin bild.

Det banken bedömmer är hur "nära kanten" ansökaren står så
Citat:
oerhört brottom att få igång verksamheten.
hur du ser på saken är en annan historia, företagsverksamhet är en riskverksamhet i sig. Man har inte samma rättigheter som konsumenter så banken kollar stresstålighet och svaret via email var en standardgrej bara (typ papperskorg).
Citera
2023-12-06, 14:05
Medlem
Ett så öppnar du ett företagskonto i ditt egna namn bara. Tillfälligt. Fast man kanske måste ha FA-skatt för att få göra det i eget namn?.

Men är väl bättre att äventyra sin privatekonomi antar jag.
Senast redigerad av Noccofocus 2023-12-06 kl. 14:07.
Citera
2023-12-06, 14:19
Medlem
pn222jws avatar
Vet inte säkert - men Skandiabanken kan vara ganska liberala.
Citera
2023-12-06, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Om det du skriver stämmer är det uppenbarligen inte kreditbetyget som är problemet, utan att du har med en styrelsesuppleanten som har engagemang i ett konkursbolag. Det absolut smidigaste är således att byta ut styrelsesuppleanten. När bolaget är startat och igång kan du byta ut den tillfälliga suppleanten mot den du egentligen vill ha, då är det inga problem.

Det är en antagelse man kan göra och som jag också delar och tror väger tyngst. Jag har frågat SEB rakt ut ifall jag skulle byta ut suppleanten mot någon annan som är "ren" om detta kommer förändra bedömningen varpå man dock inte svarar definitivt. Får jag inte direkta svar på anledningen vare sig det handlar om konkursen eller om betyget i sig, landar jag i att ta beslut som bygger på antagelser vilket jag inte tycker om att göra.
Citera
2023-12-06, 15:05
Medlem
Neuschwansteins avatar
Får man inte konto hos svea längre när man signar upp med fortknox? Börjande med det själv innan jag bytte till en stor bank.
Citera
2023-12-06, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dself
Tror att den kontotypen är förenad med möjligheten för innehavare att göra kreditköp och liknande, har då banken släppt in nån får banken inte neka utan stå med svarte petter trots att innehavaren försämrat sin bild.

Det banken bedömmer är hur "nära kanten" ansökaren står såhur du ser på saken är en annan historia, företagsverksamhet är en riskverksamhet i sig. Man har inte samma rättigheter som konsumenter så banken kollar stresstålighet och svaret via email var en standardgrej bara (typ papperskorg).

Om den kontotypen skulle vara förenad med rätten att få kredit är det viktigt för mig att ta reda på. Jag har förvisso vid upprepade tillfällen betonat att jag inte är intresserad eller beroende av krediter utan endast vill ha ett sedvanligt företagskonto med bankgiro och swish där jag kan göra in samt utbetalningar. Jag ringer SEB i skrivande stund för att bekräfta kontotypen och vad den innehåller.
Citera
2023-12-06, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dself

Det banken bedömmer är hur "nära kanten" ansökaren står såhur du ser på saken är en annan historia, företagsverksamhet är en riskverksamhet i sig. Man har inte samma rättigheter som konsumenter så banken kollar stresstålighet och svaret via email var en standardgrej bara (typ papperskorg).

Jag har nu pratat med banken och det kontot jag sökt är inte förenat med rätten till kreditköp eller lån. Man får basala funktioner först och vill man ha ett kreditkort exempelvis eller ta lån gör man sedan en separat ansökan om det via banken.

Jag är inte helt med på vad du menar med "stresstålighet".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in