2023-12-06, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Ja och det är amerikansk lag som gäller för amerikanska soldater, även på främmande mark.

Det här avtalet var nog inte helt genomtänkt.

Bra, då de har betydligt hårdare lagar och straff än oss.
Citera
2023-12-06, 12:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag har inte gått in på vilket kön som eventuellt går osäker men problem kommer uppstå. Det är 100% säkert.

Du verkar hakat upp dig på det där narrativet. Är du medveten om att US lagar för trupp utomlands är typ 10 ggr hårdare än svensk lagstiftning?

Har du inget bättre att komma med din stackare? Vänsterpack much?
Citera
2023-12-06, 12:32
Medlem
Ett mycket bra avtal för Sveriges del. Äntligen säger jag, snart 40 år har jag väntat på detta. Ska nog firas med grogg saltat med Vatniktårar.
Citera
2023-12-06, 12:33
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JajoNej666
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RGgEqd/nytt-forsvarssamarbete-mellan-usa-och-sverige-klart

Sverige och USA har undertecknat ett nytt försvarssamarbete.

Avtalet ger amerikansk militär tillgång till svenska baser.

– Det är en historisk dag, säger försvarsminister Pål Jonsson (M) till TT i natt.

Det jag länge talat om men folk på FB skrattade åt mig. Haha Putin skrämmer skiten ur USA vänta bara tills vi har kärnvapen på vår mark.

Sverige behöver inte gå med i NATO enligt mig, står i artikeln som ni kan läsa att USA snabbt kan vara på plats vid en allvarlig kris i och med det här nya avtalet....

Haha svenskarna öppnar analen och är jätte glada just nu!

Vad tycker ni är det här goda nyheter haha?
Haha. Det här har jag sagt kommer hända dag ett då vi är med i NATO. Hela Gotland lär bli militariserad zon.

Är vi med i Nato nu?
Citera
2023-12-06, 12:34
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Haha. Det här har jag sagt kommer hända dag ett då vi är med i NATO. Hela Gotland lär bli militariserad zon.

Är vi med i Nato nu?
Nej vi är inte med i NATO men vi är amerikas små luder nu istället....Haha.
Citera
2023-12-06, 12:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Bra, då de har betydligt hårdare lagar och straff än oss.
Iofs men de är också mycket mer patriotiska och ibland mindre bokstavstrogna.
Citera
2023-12-06, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Först får jag tacka för komplimangen. Vidare så måste jag dock tillstå att jag inte begriper syftet med ditt inlägg. Du inser väl att jag svarat på någon annans inlägg? Som troligen är den där unge personen du kanske refererar till?

Sant - jag pudlar!
Citera
2023-12-06, 12:37
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JajoNej666
Nej vi är inte med i NATO men vi är amerikas små luder nu istället....Haha.
Haha. Jag trodde vi behövde bli med i Nato innan USA ställde upp missilbaser på Gotland.

Det här är väl ett första steg.
Citera
2023-12-06, 12:38
Medlem
Kärnvapenskräcken är lika ogrundad som kärnkraftsskräcken. Och oftast samma människor också. Finns en väldigt god anledning till att länder som riskerar att anfallas vill ha kärnvapen. Det är ett defensivt vapen. Troligen det bästa.
Citera
2023-12-06, 12:39
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoineOberg
Ett mycket bra avtal för Sveriges del. Äntligen säger jag, snart 40 år har jag väntat på detta. Ska nog firas med grogg saltat med Vatniktårar.

Herregud vad ni svenskar är dumma i huvudet. I vanlig ordning så blir ni nyttiga idioter för andra att utnyttja. Snacka om frivillig kanonmat.
Citera
2023-12-06, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baralitesmartare
Du menar att undantagen de har kom efter att de gick med i Nato eller hur tänker du?

Ska du dra in Ryssland så whatabout Finland eller Litauen?

"Flera Natostater, bland annat Danmark, Norge och Spanien har policy gentemot Nato att kärnvapen inte får placeras på deras mark under fredstid. Finland och Litauen går ännu längre och har nationell lagstiftning mot att kärnvapen får placeras på deras territorium under både freds- och krigstid."

https://laromkarnvapen.se/politik/nato/

Synes inte finnas någon opinion inom riksdagspartierna som är intresserade av att strida i denna fråga. Beror kanske på att eventuell kärnvapenplacering är ett minimalt problem jämfört med det överhängande hot Ryssland nu är?

Det lär finnas underrättelseinformation om Rysslands (onda) avsikter som inte delgivits vanligt folk. Jag är 100 % övertygad om att Sveriges bästa val i det läge som nu råder är att inte blinka, utan fullt ut fullfölja deltagande i alla tillgängliga allianser med den fria världen. Bra att vi skrivit avtal med USA! Velar vi kommer ryssen uppfatta oss som den haltande antilopen på savannen. Det vore skadligt eftersom vi inte är något lätt byte men Ivan är tillräckligt dum för att ändå försöka ge sig på oss. Tydlighet spelar roll.
Citera
2023-12-06, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Kul det kommer bli!

Hoppas ni som är ok med detta avtal känner er helt trygga om några år när detta pack sitter och super med era döttrar på krogen.

Hahah, har det varit stora problem i Norge, Danmark med " pack " som sitter och super med
Norrbaggarnas döttrar ? Vilken pajas du är
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in