Citat:
Ursprungligen postat av
diabubblo
Medellön är något helt annat. En familj med mamma som lärare och pappa som rörmockare drar in ca 75 per månad och är vad jag skulle kalla en "vanlig" arbetarfamilj. Vad jag kallar lägre medelklass var 75.000 för en person under 90 talet så 140.000 i månaden i dag. På den lönen kunde man leva under tidigare nämda premisser. Det kan man inte i dag. Jag märker dock på tidigare inlägg att många upplever klass och lön vara olika saker och det är mitt fel. Det var bara hur jag upplevevde min uppväxt.
75K per skalle kan inte uppfattas som nån annat än MINST övre medelklass, även idag.
Alltså förstår inte hur du menar när du säger att medellön och medelklass inte hänger ihop?

Makes no sense, kan ju inte springa runt en massa ”lägre medelklass” som tjänar DUBBELT så mycket som statistiken säger att en medelsvenne tjänar.
Jag tror att du får omvärdera vad du tyckte som barn förut och gå på faktan istället, kan bara gratulera till vad som låter som en skön uppväxt, att tro att det normala var att dra in 140k i lön per familj. Verkligheten ser betydligt dystrare ut…