2023-12-05, 22:25
Medlem
https://sv.wikipedia.org/wiki/Olaga_integritetsintr%C3%A5ng

Olaga integritetsintrång (1962:700) är i svensk rätt ett brott som innebär att en person sprider en integritetskänslig bild eller andra uppgifter om någon annan. För att bli dömd krävs att spridningen är ägnad att skada personen den handlar om. Med integritetskänsliga uppgifter menas bland annat personers sexualliv eller hälsotillstånd. Den typ av handlingar som bestämmelsen är tänkt att handla om är till exempel så kallad hämndporr där sexuella bilder läggs ut på internet mot någons vilja. Dessa handlingar kategoriserades tidigare som förtal.[1][2]

Lagen trädde i kraft 1 januari 2018 och straffet är böter eller fängelse i högst två år. Är brottet grovt blir straffet fängelse i lägst sex månader och högst fyra år.[1]
Citera
2023-12-05, 22:34
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ehJc379Eyl7J

Men uthängningen av mannen på sociala medier var däremot inte berättigad, menar tingsrätten. Detta har ”enbart syftat till att kränka målsäganden och väcka andra personers missaktning för honom”. Därför menar rätten att den unga mannen har gjort sig skyldig till både grovt förtal och grovt olaga integritesintrång. Men rätten nöjer sig med att ge honom påföljd för grovt olaga integritetsintrång, eftersom detta i sig kan ge ett strängt straff.

Grovt integritetsintrång ”konsumerar” i det här fallet alltså grovt förtal.

Minimistraffet för brottet är generellt ett halvårs fängelse. Mannen bedöms dock inte begå nya brott i framtiden. Det, i kombination med hans unga ålder, gör att han istället får villkorlig dom och 120 timmars samhällstjänst. Han ska också betala ett skadestånd till målsägande på 53 500 kronor.

Den dömde, som nu hunnit fylla 20, har själv erkänt handlingarna. Däremot förnekar han brott, eftersom han menar att publiceringen varit försvarlig.

Citat:

Olaga integritetsintrång (1962:700) är i svensk rätt ett brott som innebär att en person sprider en integritetskänslig bild eller andra uppgifter om någon annan. För att bli dömd krävs att spridningen är ägnad att skada personen den handlar om. Med integritetskänsliga uppgifter menas bland annat personers sexualliv eller hälsotillstånd. Den typ av handlingar som bestämmelsen är tänkt att handla om är till exempel så kallad hämndporr där sexuella bilder läggs ut på internet mot någons vilja. Dessa handlingar kategoriserades tidigare som förtal.[1][2]

Lagen trädde i kraft 1 januari 2018 och straffet är böter eller fängelse i högst två år. Är brottet grovt blir straffet fängelse i lägst sex månader och högst fyra år.[1]
Du skriv er i fel tråd. Dumpen har inte med det här att göra, det är inte ett väl dokumenterat avslöjade av en systematisk förövare av en sajt med utgivningsbevis utan ett helt annat fall och brott. FEL TRÅD.
Citera
2023-12-05, 23:17
Medlem
Citat:

Tack!
Kan dumpen bli dömda för samma? Eller slipper de tack vare utgivningsbevis et

Jag är dumpenfan men intresserad juridisk, hur ska dumpen göra för att slippa bli dömda?
Citera
2023-12-05, 23:23
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backvudejaflash
Tack!

Jag är dumpenfan men intresserad juridisk, hur ska dumpen göra för att slippa bli dömda?
Du behöver inte roa dig, det där har inte med Dumpen och deras verksamhet, som bedrivs journalistiskt, att göra. Privatpersoner kan självklart inte lägga ut loggar som ställer någon i dålig dager bara så där, som det ska vara. Dumpen hade åkt dit för länge sen om de agerade olagligt, det förstår alla, men en del gäddoister lever på hoppet.

Postaren har nog inte rent mjöl i fiskpåsen och vill uppvigla.
Citera
2023-12-05, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Du behöver inte roa dig, det där har inte med Dumpen och deras verksamhet, som bedrivs journalistiskt, att göra. Privatpersoner kan självklart inte lägga ut loggar som ställer någon i dålig dager bara så där, som det ska vara. Dumpen hade åkt dit för länge sen om de agerade olagligt, det förstår alla, men en del gäddoister lever på hoppet.

Postaren har nog inte rent mjöl i fiskpåsen och vill uppvigla.

Obs, min fetning.

Men det är väl inte självfallet? Vad jag vet är det väl ingen gädda som drivit det privat, vilket är det de skulle behöva göra. Sannolikheten för det är nog rimligtvis låg dock. Men jag vill minnas att det var någon jurist som resonerade kring det för något år sedan och trodde att de mycket väl skulle kunna bli dömda ifall det skulle tas upp.
Citera
2023-12-05, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backvudejaflash
Tack!

Jag tycker också Dumpen gör något viktigt, rättsväsendet och lagstiftarna är för passiva.

Utgivningsbevis ger inte immunitet mot förtal, men du måste själv driva det som enskilt åtal, och det kräver tid/pengar/kunskap.

Hur detta passar in med olaga integritetsintrång vet jag inte, men personligen hade jag blurrat alla pinsamma nakenbilder, inkl bilder på enbart penisar. Även om man så klart vill att det ska tydligt framgå att gubbarna äcklar sig.

Edit: Snabbt googlat så uppfattar jag det som att man kan glömma det här med olaga integritetsintrång när det handlar om sajter med utgivningsbevis, men att det kan prövas som förtal istället.
Senast redigerad av ehJc379Eyl7J 2023-12-05 kl. 23:35.
Citera
2023-12-06, 00:26
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Jag tycker också Dumpen gör något viktigt, rättsväsendet och lagstiftarna är för passiva.

Utgivningsbevis ger inte immunitet mot förtal, men du måste själv driva det som enskilt åtal, och det kräver tid/pengar/kunskap.

Hur detta passar in med olaga integritetsintrång vet jag inte, men personligen hade jag blurrat alla pinsamma nakenbilder, inkl bilder på enbart penisar. Även om man så klart vill att det ska tydligt framgå att gubbarna äcklar sig.

Edit: Snabbt googlat så uppfattar jag det som att man kan glömma det här med olaga integritetsintrång när det handlar om sajter med utgivningsbevis, men att det kan prövas som förtal istället.

Ja, ansvar för olaga integritetsintrång är uteslutet för Dumpens del i och med utgivningsbeviset, då olaga integritetsintrång inte är ett yttradefrihetsbrott.
Citera
2023-12-06, 01:53
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Du skriv er i fel tråd. Dumpen har inte med det här att göra, det är inte ett väl dokumenterat avslöjade av en systematisk förövare av en sajt med utgivningsbevis utan ett helt annat fall och brott. FEL TRÅD.
Fast det är väl inte du som modererar, är intressant i frågan, då det signalerar allvaret i Dumpens hantering. Hur det egentligen skulle ses om Dumpen inte hade lurat till sig sitt utgivningsbevis, genom att inte skicka in alla handlingar om Saras klandervärdhet och glömma ange sin tillhandahållare.

Kan också ses utifrån möjligheten att enskilt stämma Dumpen, då det visar lagskrivarens syn på det hela, och hela rättsväsendet ska hänga ihop och blir därmed normgivande i andra delar.

Faktum är om Sara varit deltagare i al-Qaida, hade MPRT givit henne utgivningsbevis likväl.

Utgivningsbevis är i grunden för att staten- det allmänna inte ska kunna klämma åt medborgarna, inte för att medborgare ska kunna klämma åt medborgare.
Senast redigerad av Ankan-mannen 2023-12-06 kl. 02:03.
Citera
2023-12-06, 04:38
Medlem
En sak jag har funderat över är varför Dumpen inte jagar eller publicerar snuskgubbar som är yngre än 20 år? Dessa måste rimligen också finnas? Säg en 17-årig finnig gravt störd snuskgubbe som stämmer träff med ett 14-årigt barn och det oavsett kön.
Jag skulle tro att mörkertalet är mycket stort.

Skulle det inte var på sin plats att stämma i bäcken i.st.f i ån? Lära snuskgubbarna att veta hut så tidigt så möjligt och få dem att söka hjälp helt enkelt.

Frågan har förmodligen belysts tidigare i tråden men jag gitter inte leta.
Citera
2023-12-06, 07:42
Medlem
Blackwidow666s avatar
Jag är ju en av dom inte ställer mig bakom de offentliga uthängningarna men samtidigt så kan jag tycka att gäddorna får skylla dig själva att dom hamnar på Dumpen. Dom riskerar precis allt för att få en utlösning och dom är så medvetna om Dumpens existens. Ingen självinsikt överhuvudtaget då dom får för sig att dom skulle vara attraktiva i en tonårings ögon. Det är inte synd om gäddorna, det har jag aldrig ansett, däremot så känner jag otroligt för de stackars anhöriga. Men som t ex sista gäddan försöker inte ens vara försiktig. Porrsnack och dickpic direkt. Inte ens ett andetag om att det skulle vara olagligt med en 14-åring . Kåtdumma så det förslår.
Citera
2023-12-06, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
En sak jag har funderat över är varför Dumpen inte jagar eller publicerar snuskgubbar som är yngre än 20 år? Dessa måste rimligen också finnas? Säg en 17-årig finnig gravt störd snuskgubbe som stämmer träff med ett 14-årigt barn och det oavsett kön.
Jag skulle tro att mörkertalet är mycket stort.

Skulle det inte var på sin plats att stämma i bäcken i.st.f i ån? Lära snuskgubbarna att veta hut så tidigt så möjligt och få dem att söka hjälp helt enkelt.

Frågan har förmodligen belysts tidigare i tråden men jag gitter inte leta.

S&P vill bara förnedra medelålders män samt tjäna pengar på det. Dom skiter till och med i om en 22 åring stämmer träff med en 14 åring de får ett pass av S&P pga åldern.
Citera
2023-12-06, 08:45
Medlem
Hur ser statistiken ut gällande hur många barn som räddats nu när dumpen funnits? Dumpen är rätt känt & borde nu ha lett till att män slutar träffa fjortisar?

Kan det vara tvärt om att folk bli mer medvetna,kollar dumpen samt studerar dem för att undvika stötta på dem framöver?Rätt ironisk att syftet enligt Sara är att rädda kåta 14 åringar ifrån att ligga med gamla feta gubbar, det dumpen gör har motsatt effekt.
Senast redigerad av Relaxandtakeiteasy 2023-12-06 kl. 08:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in