2023-12-04, 19:31
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Vad har Sovjet med något att göra? Ryssland är inget kommunistiskt land längre. Att angripa dem på de grunderna är enfaldigt.
Hur dum är du? Ingen har angripit ditt skitland utan det är tvärtom. Ni svin angrepp Ukraina och nu får ni betala för det
Citera
2023-12-04, 19:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Vad har Sovjet med något att göra? Ryssland är inget kommunistiskt land längre. Att angripa dem på de grunderna är enfaldigt.

Spelar ingen roll om det är kommunistiskt eller inte. Oavsett vad statsskicket kallas så förblir Ryssland en kloaknation som angriper sina grannländer.
Citera
2023-12-04, 19:41
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Det där är OT.

Ta en titt på filmen när mongoler blir mulade av drönare och en Bradley IFV. Gott nöje....

https://twitter.com/worldonalert/status/1731656523472920733
Precis. Men ändå fortsätter ryzztrollen att sprida sin vatnikpropaganda. https://www.ardmediathek.de/video/tagesschau24/exlusiv-interview-mit-nato-generalsekretaer-stoltenberg-nach-dem-grossangriff-russlands-ist-die-lage -fuer-die-ukraine-kritisch/tagesschau24/Y3JpZDovL3RhZ2Vzc2NoYXUuZGUvYzUwM2RlZWYtNjNkOS00Zm I5LWJlN2ItYjViM2IyNGI4YWMx
Citera
2023-12-04, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Du vinner jättemånga sympatisörer på att anklaga alla som inte håller med dig för att vara desinförmatörer. Sympatisörer för Putin i alla fall. Ska vi gissa på att du får betalt av Kreml för att få alla Ukraina-vänner att framstå som kretiner. Någon annan förklaring har jag svårt att se.

För övrigt sa jag aldrig att Ukraina ska förhandla. Det är givetvis ett beslut som de måste ta på egen hand.

Givetvis finns det ett hot underifrån. Hela armén är ett enda stort hot underifrån. Något som Putin förstås är medveten om och därför har gjort sitt bästa för att kontra genom att dela upp de väpnade styrkorna på så många olika falanger som möjligt. I Ryssland finns det ju inte bara en militär under försvarsdepartmentet utan även inrikesdepartementet har betydande militära styrkor (OMON) och även underrättelsetjänsten har rent militära förband. Ryssland är i det hänseendet en klassisk diktatur. Men det spelar ingen större roll. Om militären bestämmer sig för att göra en kupp så är Putin historia. Hur stor risken för något sådant är vet varken du eller jag. Men den är inte obefintlig.

Jag betvivlar inte att Ukraina är uthålligare än Ryssland och kommer att "vinna" ett evighetskrig. Men jag skriver vinna i citattecken eftersom en sådan seger knappast är någon verklig vinst. Frågan ukrainarna måste ställa sig är hur mycket de tycker att ett specifikt territorium är värt. Min gissning är att om de tänker efter ordentligt så kan de kan komma fram till att tillräckligt mycket kompensation, till exempel tillräckligt mycket pengar för att bygga upp hela Väst-Ukraina till europeisk standard är värt en del symboliska landavträdelser.

Putin är framförallt en diktator och är därför mest inriktad på att se segerrik ut. Min gissning är att han på det här stadiet är beredd att acceptera nästan vadsomhelst som låter honom framställa sig själv som framgångsrik. I praktiken betyder det att Ryssland måste behålla de landområden de för närvarande håller och helst en liten gnutta till. I utbyte mot detta gissar jag att Putin kan ha överseende med både EU- och Nato-medlemskap. Och han kan definitivt skjuta till betydande ekonomiska medel. Dessa behöver inte vara helt transparenta. Till exempel så sålde Ryssland gas till Europa för tiotals miljarder euro årligen via ukrainska pipeline innan kriget tog fart. Man kan lätt tänka sig ett upplägg där Ryssland ger Ukraina denna gas gratis eller i praktiken gratis så att de kan sälja den vidare till Europa och få pengarna själva. Samma system skulle kunna göras med olja och ammoniak och Ukraina skulle på det viset få ett högst betydande tillskott till sin årliga ekonomi medan Putin kan fortsätta att lura i ryssarna att han är en vinnare.

Det man bör ha i bakhuvudet är att det ryska problemet kommer att lösa sig självt. Putin kommer att åldras och dö. Den ryska befolkningen kommer att minska på grund av demografiska faktorer och den ryska ekonomin kommer att krympa på grund av sanktioner och korruption. Det här är trender som inte kommer att ändras i närtid. Ryssland håller alltså på att avskaffa sig självt och fokus bör ligga på att hantera det här och nu och inte att hitta definitiva lösningar på problem som snart inte kommer att vara problem längre.

Här knattras det vidare så tangentbordet glöder.
Det här kommer att lösas i närtid när ryssar och dess "hejarklacksr" inser stt " den "starkes rätt" och rättigheter inte gäller längre. Åtminstone inte i ukraina.
Ukraina kämpar hårt för att införa demokrati i landet. Med kraftigt och långsiktigt stöd från en rad demokratiska länder. Där hör kleptokater från ryssland inte hemma.
Hur flitigt man än knsppar på sitt tangentbord, som du.
Bara stt packa och återvända till moder ryssland. Och fundera och reflektera.
Citera
2023-12-04, 20:45
Medlem
https://www.bbc.com/news/world-europe-67579357

Kan detta vara en av de lustigaste lögnerna än så länge. Tydligen så dog den ryske generalmajoren Vladimir Zavadsky när han körde ett "stulet" AFU fordon och blev beskjuten av sitt egna artilleri och trupper, fick panik och körde in i ett ryskt minfält.

En "sann hjälte". Jag skulle vilja höra den riktiga historien.
Citera
2023-12-04, 21:01
Medlem
Here we go again. Rysk oljedepå.
I ockuperade Luhansk.
Pricksjuts och exploderar.

Det kommer mera. Mycket mera.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/varlden/ryska-oljedepan-sprangd-av-ukrainska-dronare/

Är jag rätt underättad gäller det att hålla i hattarna i flera ryska storstäder ikväll där det finns rysk militär och ryska militäranläggningar inatt, om man skall ta en sen kvällspromenad.
Jo, jo.
Senast redigerad av Antistalk 2023-12-04 kl. 21:06.
Citera
2023-12-04, 21:23
Medlem
Rubrikerna ikväll På Expressen.se

Tiden rinner ut för Ukraina
Vita huset: "Vi har inga mer pengar"

Och

Putin nominerad till årets person.

Nej jag skojar inte.
Senast redigerad av Chillgren 2023-12-04 kl. 21:28.
Citera
2023-12-04, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Det är inget jag tycker eller tror utan vad UK Ministry of Defence rapporterar, som ju såklart är partisk.

https://twitter.com/DefenceHQ/status/1731611263799537767

50.000 döda ryska soldater från reguljära armen, och ytterligare 20.000 från Wagner. Vilket ju är ganska långt ifrån trådsanningen på över 300.000 döda.

Detta är ju spårade namngivna döda både som man samlat in via dödsannonser i tidningen men också via telegram, Facebook och annan social media samt ryssarna läckta utbetalningar för döda ryssatär till deras familjer. Ryssarna vill ju inte samla in sina döda och registrera dem för då måste de betala ut pengar som de inte har.
Citera
2023-12-04, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Here we go again. Rysk oljedepå.
I ockuperade Luhansk.
Pricksjuts och exploderar.

Det kommer mera. Mycket mera.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/varlden/ryska-oljedepan-sprangd-av-ukrainska-dronare/

Är jag rätt underättad gäller det att hålla i hattarna i flera ryska storstäder ikväll där det finns rysk militär och ryska militäranläggningar inatt, om man skall ta en sen kvällspromenad.
Jo, jo.
Å lite fler anläggningar som fick påhälsning av Ukrainas försvarare:

Ukrainian operatives used two drones to destroy Russian ammunition and equipment depots near the occupied city of Svatove in the eastern Luhansk region, the Security Service of Ukraine (SBU) has said.

In a statement on Facebook the SBU said it gathered intelligence about the depots' locations and carried out overnight strikes.

https://news.sky.com/story/ukraine-russia-war-latest-putin-live-updates-sky-news-blog-12541713

Det kommer mera, mycket mera 😁
Citera
2023-12-04, 21:44
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Scott Ritter, den dömde sexbrottslingen som ännu inte haft ett enda rätt om Rysslands brutala överfall på Ukraina, varför ska man lyssna på honom? Då är man ju en fullständig fårskalle.

Man undrar vad det är som driver en dåre som Scott Ritter. Är det hatet mot sitt hemland eller maktkänslan av att vara en superhjälte åt internets absoluta bottenskrap av förlorare, idioter och svagbegåvade proryska avskum?

Ryssar som sett världen utanför ryssland måste undra vad för mental sjukdom Scott Ritter och Steven Seagal lider av när dessa herrar upprepar Kremls lögner och propaganda.

Eller handlar det om en strikt pengafråga? Är Ritter så fattig att han är beroende av Kremls korvören?
Citera
2023-12-04, 22:07
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det vet vi inte ännu. Ingenting är klart:

"Vita husets budgetansvariga varnar att pengarna och stödet till Ukraina riskerar ta slut vid nyår om inte den amerikanska kongressen godkänner det nya stödpaketet för Ukraina.

Det skall sægas att Usa`s kongress tar ledigt før jul/nyår. Vet inte datumet men tippar att det ær den 18 december. Saker skall vara klubbat innan dess..

Børjar lite att hasta..
Citera
2023-12-04, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
UK Ministry of Defence anser att ca 70.000 ryssar (totalt för reguljära och Wagner) är döda:
https://twitter.com/DefenceHQ/status/1731611263799537767

Medan Macgregor anser att en halv miljon ukrainska soldater är döda:
https://youtu.be/g5WYOv0Bk1w?t=583

Svårt för oss att kontrollera såklart.

Macgregor är knappast så korkad att han själv tror på det. Vi vet att inte en halv miljon ukrainska soldater är döda eftersom de då skulle ha förluster som översteg arméns storlek.
Seriösa estimat har genomgående varit att Ryssland har högre förluster och fler döda än Ukraina. Det stöds av det faktum att Ryssland har högre förluster av krigsfordon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in