2023-12-01, 07:38
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrozenTM
Landet dalar kraftigt nu. Tycker extremt synd om er som äger bostäder eller annat baserat på svenska kronan. Ni kommer förlora ALLT.

Utveckla gärna.

/AI
Citera
2023-12-01, 08:08
Medlem
Är absolut ingen expert på detta område men det du skriver låter rimligt. Även om jag tycker facken är viktiga är det sant att de har blivit extremt dåliga på att förhandla lön och många har åtminstone fram tills regeringens förändringar tagit in billig arbetskraft utifrån.

Hur skulle man anpassa sina vanor för att eventuellt vända utvecklingen?
Citera
2023-12-01, 08:14
Medlem
Citat:
Landet dalar kraftigt nu. Tycker extremt synd om er som äger bostäder eller annat baserat på svenska kronan. Ni kommer förlora ALLT.

Vi som äger något klarar oss nog ganska bra. Däremot hoppas jag att kranen dras åt för alla bidragsmumsare och halvparasiter!!
Citera
2023-12-01, 08:21
Medlem
Vi får se vilka staten offrar. Folk som äger bostäder, bilar och betalar mycket skatt eller de som lever på bidrag och inte bidrar till samhällets välmående.

M, SD, L och KD, varsågoda och välj väg. I min bok är det inte speciellt mycket svårare än så.
Citera
2023-12-01, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhimsicalGenius
en sak: de oerhört låga lönekraven från fackligt håll

4.4% 2023 och 3,3% 2024

medan inflatione varit upp på över 10% under över ett år och toppat 12,3%

resultat = efterfrågan sjunker när lönerna släpar efter, 70% av BNP är lönekonsumtion, den har nu sjunkit med 3-4% -vilket är massivt på makroplan- därför att reallönerna sjunkit som en sten

det är därför BNP faller så kraftigt, vi har helt enkelt en efterfrågekris precis som 1992

då sjönk efterfrågan med 15% av BNP, dagens kris är än så länge "snäll"

men om äntorna biter sig fast på 6% för bostadslån, ja då blir det svårt för säkert en 10 % av hushållen at ens gå runt medan 30-40% kommer att skippa eller skjuta fram större inköp; ekonomin inte bara bromsar in : vi går in i en ny stagflation som kan vara i många år

den vänder inte uppåt förrän fastightespriernas relativa värde sjunkit med 25-50%; dvs de ligger stilla i runt 10 år som mellan 1990-2000 medan löner och priser stiger under ett decennium, samt till slut Räntorna sjuker efter det att krediförluster betalts och olika obalnser i världekonomin rättat till sig; exempelvis måste Rysslands alla olika råvror återtråda in på världsmarknaden så att den globala ekonomin kan genomföa en ny högkonjunktur, vilket den inte kan idag; priserna skulle skjuta i höjden direkt!

Sverige sitter fast i detta och vi kan inte komma undan; det gäller att erkänna att vi är fast i en Stagflation (bättre namn finns) och anpassa politik, vanor m.m efter det, Sverige får liksom på 90-talet; härda ut
Vi har ingen efterfrågekris. Vi har det motsatta så länge vi har en inflation över c:a två procent.
Citera
2023-12-01, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Ingen tar oss på allvar längre bland de som har pengar.
Regeringsunderlaget har gjort sitt och nu måste Kristersson välja om han ska göra sig av med det eller inte,
Du har helt rätt i din första mening.

Din andra mening tar jag inte ställning till eftersom det är OT i den här tråden.
Citera
2023-12-01, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mananas
Är absolut ingen expert på detta område men det du skriver låter rimligt. Även om jag tycker facken är viktiga är det sant att de har blivit extremt dåliga på att förhandla lön och många har åtminstone fram tills regeringens förändringar tagit in billig arbetskraft utifrån.

Hur skulle man anpassa sina vanor för att eventuellt vända utvecklingen?
Det är bra att facken håller tillbaka lönekraven, eftersom alltför höga löneökningar driver inflation.
Citera
2023-12-01, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Vi får se vilka staten offrar. Folk som äger bostäder, bilar och betalar mycket skatt eller de som lever på bidrag och inte bidrar till samhällets välmående.

M, SD, L och KD, varsågoda och välj väg. I min bok är det inte speciellt mycket svårare än så.
Jag har skrivit det tidigare; alla bidrag borde sänkas i proportion till räntehöjningar. Det vore det ekonomiskt mest logiska.
Citera
2023-12-01, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Jag har skrivit det tidigare; alla bidrag borde sänkas i proportion till räntehöjningar. Det vore det ekonomiskt mest logiska.

Vi behöver öka incitamenten att bidra.
Citera
2023-12-01, 08:42
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:

Låter som att fröken sitter i en hyresrätt och är lite avundsjuk.
Varför skulle vi förlora ALLT? Har man ett jobb så är det för fan ingen fara. Det skulle vara nyblivna husägare som är belånade till skorstenen och har vanliga knegarjobb. Men då får man liksom skylla sig själv för att man är efterbliven.
Vi andra sitter bra till.
Citera
2023-12-01, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Jag tror inte det blir så illa. Bankerna skall skyddas till varje pris….
Ja visst man kan tro allt möjligt men just för att bankerna ska skyddas kan det bli som 92 - 93 när Dennis försökte försvara kronan.

Men ingen blir gladare än jag om jag har fel.
Citera
2023-12-01, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Det är bra att facken håller tillbaka lönekraven, eftersom alltför höga löneökningar driver inflation.

Sen kan man ju samtidigt tycka att det är inte är fackens ansvar att hålla nere inflationen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in