2023-11-30, 10:06
Avslutad
Fick reda på att min ärkefiende åkt fast för drogfylla (denna invandrargranne röker tunga droger, nej inte hasch) som kommer in till oss via ventilation, hyresvärd och polis gör ingenting).
Skrev då direkt till företaget som har anställt honom och de svarade att de inte gör någon bakgrundskontroll och att drogfylleri och rattfylleri utgör inget hinder för att få arbeta hos dem.
Hur kan det komma sig? Får ett seriöst företag där de anställda kör lastbilar anställa folk som har åkt fast för drogfylla/rattfylleri? Är det lagligt? Eller lagen anser att det yttersta ansvaret ligger på individen själv?
Citera
2023-11-30, 10:10
Medlem
sebastian66s avatar
Så länge han har körkort så ska det väl inte vara ett problem för varken dig eller mig.
Så då kanske du kan förklara vad som skulle vara problem. Kollar du alltid upp folk bara sådär i alla lägen?
Citera
2023-11-30, 10:10
Medlem
olasvenssons avatar
Privata bolag gör som dom vill. Dom kanske har missat "värdegrunden". Eller så är det deras värdegrund.
Citera
2023-11-30, 10:59
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajorGorm
Fick reda på att min ärkefiende åkt fast för drogfylla (denna invandrargranne röker tunga droger, nej inte hasch) som kommer in till oss via ventilation, hyresvärd och polis gör ingenting).
Skrev då direkt till företaget som har anställt honom och de svarade att de inte gör någon bakgrundskontroll och att drogfylleri och rattfylleri utgör inget hinder för att få arbeta hos dem.
Hur kan det komma sig? Får ett seriöst företag där de anställda kör lastbilar anställa folk som har åkt fast för drogfylla/rattfylleri? Är det lagligt? Eller lagen anser att det yttersta ansvaret ligger på individen själv?

Sluta bry dig om din "ärkefiendes" liv. Ingen normal människa engagerar sig kring folk de inte gillar utan sköter sitt. Risken du tar är att du till slut blir avslöjad och väldigt få gillar folk som försöker sabba för folk enbart för sin egna perversa njutnings skull.
Citera
2023-11-30, 11:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sillsvin
Sluta bry dig om din "ärkefiendes" liv. Ingen normal människa engagerar sig kring folk de inte gillar utan sköter sitt. Risken du tar är att du till slut blir avslöjad och väldigt få gillar folk som försöker sabba för folk enbart för sin egna perversa njutnings skull.
Indeed

Undrar vad man skulle göra om man blev av med ett jobb pga att ens skvallerkärring till granne pratar med ens arbetsköpare om ett brott man redan har suttit av sitt straff för.
Citera
2023-11-30, 12:32
Medlem
knark-kungens avatar
Vad spelar det för roll om personen sonat sitt straff?

Du låter som en jävligt obehaglig typ som ringer till dina grannars arbetsgivare, psykopatvarning på dig.

Hur kan du förresten veta vad han röker eller inte?
Citera
2023-11-30, 13:02
Medlem
Citat:
Så länge en människa följer Transportstyrelsens krav ska inte en arbetsgivare hitta på egna regler. Eftersom killen innehar behörighet att köra lastbil så uppfyller han de kraven.
Att du som vuxen person innehar en ärkefiende däremot borde oroa.
Citera
2023-11-30, 13:13
Medlem
Är det inte bättre att han är ute och kör lastbil istället för att han är hemma arbetslös och röker knark i din ventilation?
Citera
2023-11-30, 15:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Så länge han har körkort så ska det väl inte vara ett problem för varken dig eller mig.
Så då kanske du kan förklara vad som skulle vara problem. Kollar du alltid upp folk bara sådär i alla lägen?
Eftersom det är en daglig knarkare som dessutom är dömd så utgör han ju uppenbarligen en fara för samhället.
Citera
2023-11-30, 15:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sillsvin
Tack men det där biter inte på mig men förstår du försvarar "din bror"
Citera
2023-11-30, 15:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Så länge en människa följer Transportstyrelsens krav ska inte en arbetsgivare hitta på egna regler. Eftersom killen innehar behörighet att köra lastbil så uppfyller han de kraven.
Att du som vuxen person innehar en ärkefiende däremot borde oroa.
Ja det oroar mig något oerhört att behöva ha knarklukt i min lägenhet dagligen flera timmar om dagen. Sjukt jobbigt.
Citera
2023-11-30, 15:36
Medlem
Citat:
Eftersom det är en daglig knarkare som dessutom är dömd så utgör han ju uppenbarligen en fara för samhället.

Har han suttit av sitt straff?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in