2023-11-30, 14:12
Medlem
Storbankerna gör en sammanlagd vinst på ca. 150 miljarder kr i år. Tack kära skattebetalare.
Citera
2023-11-30, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Nja parametrarna brukar följa efter varandra

1) Höjd inflation.
2) Höjda räntor.
3) Fallande inflation (beroende på 2).
4) Ökande antal konkurser (beroende på 2.
5) Ökande arbetslöshet (beroende på 4).
6) Stabil och låg inflation (beroende på 5 och 6).

Vi befinner oss vid 3,5 i cykeln, ungefär.

Bra annars, men punkt 5 borde stå deflation, vilken är det gängse uttrycket för motsatt inflation dvs negativ inflation dock
Citera
2023-11-30, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Bra annars, men punkt 5 borde stå deflation, vilken är det gängse uttrycket för motsatt inflation dvs negativ inflation dock
Ja jag skrev egentligen väldigt slarvigt men det är egentligen inflationstakten som sjunker. Jag skrev felaktigt att inflationen sjunker. I en sund ekonomi stiger alltid inflationen litet och den sjunker egentligen aldrig.
Citera
2023-11-30, 15:15
Medlem
Citat:
Javisst men ett av syftena med räntehöjningarna är ju att minska importen.

EDIT: Att jag handlar på second-hand beror på att jag inte har råd med något annat eftersom jag är en s.k. fattigpensionär.

Menade absolut inte att på något sätt trampa på din livssituation, utan mer hela poängen med att vi är så starkt beroende av import och export. Mer än vad vi tror om oss som individer.

Yes, det blir en direkt effekt av räntehöjningarna.

Älskar också den här soffobservationen som förekommer lite varstans (inte du) att man ser att folk fortfarande äter ute mycket. Hänger ju bara ihop med att folk har jobb och inte orkar laga mat. Där kommer vi nog också se en bransch som åker i källaren, och det snabbt om arbetslösheten tar fart.
Citera
2023-11-30, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HansMoleman
Menade absolut inte att på något sätt trampa på din livssituation, utan mer hela poängen med att vi är så starkt beroende av import och export. Mer än vad vi tror om oss som individer.

Yes, det blir en direkt effekt av räntehöjningarna.

Älskar också den här soffobservationen som förekommer lite varstans (inte du) att man ser att folk fortfarande äter ute mycket. Hänger ju bara ihop med att folk har jobb och inte orkar laga mat. Där kommer vi nog också se en bransch som åker i källaren, och det snabbt om arbetslösheten tar fart.
Ja det finns en del branscher som kan vara illa ute nu framöver, ett tag.
Citera
2023-11-30, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
10%? ska man lita på de här i forumet kommer den att sitta på 10000% samtidigt som banken kommer att tända eld på ditt hus.

De enda som vinner är de som sitter i hyresrätt där absolut inget kommer bli dyrare.

Nä men seriöst. Har man bra buffert och bra koll på in och utflöden kommer man kunna spara lite mindre men rida ut stormen.

Vinnarna kortsiktigt de i hyresrätt eller de som är lågt belånade.

Dock har vi som äger boenden (framförallt i storstadsregionerna) vunnit på det här senaste 10-15 åren.

Som du säger, man har kunnat bygga upp en buffert under de här åren med billiga pengar som man nu kan nalla av. Så är det åtminstone för oss. Tror också vi kommer reda ut den här stormen, tror räntan faller tillbaka ordentligt under 2024. Som jag skrivit tidigare känns det som det börjat uppstå situationer där det börjar bli läge att investera.

Den enes död..
Citera
2023-11-30, 15:24
Medlem
Citat:
Nja parametrarna brukar följa efter varandra

1) Höjd inflation.
2) Höjda räntor.
3) Fallande inflation (beroende på 2).
4) Ökande antal konkurser (beroende på 2.
5) Ökande arbetslöshet (beroende på 4).
6) Stabil och låg inflation (beroende på 5 och 6).

Vi befinner oss vid 3,5 i cykeln, ungefär.

Så här såg det ut till 2009 ungefär och hade gjort det i ett par hundra år, jag är inte alls säker på att det blir så denna gång...Eller att vi inte är vid 3,5 som du säger utan att vi är vid 1,5-2,5-1,5 och "fastnar där"
Citera
2023-11-30, 15:27
Medlem
Adeptuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
10%? ska man lita på de här i forumet kommer den att sitta på 10000% samtidigt som banken kommer att tända eld på ditt hus.

De enda som vinner är de som sitter i hyresrätt där absolut inget kommer bli dyrare.

Nä men seriöst. Har man bra buffert och bra koll på in och utflöden kommer man kunna spara lite mindre men rida ut stormen.

Skillnaden mellan husägaren och en som hyr är att i värsta fall så har den som hyr inte råd att bo kvar pga höjd hyra, medan den som äger hus/lägenhet kan hamna i en situation där denne måste sälja med stor förlust. Beroende lite på hur mycket man betalat av när det händer så kan man hamna i personlig konkurs om det vill sig illa.
Citera
2023-11-30, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagska
Asså jag förstår inte den här hysterin. Vi är en barnfamilj på 4 st. Bor i villa, lån på 1,5~. Medelklass jobb båda två. Strax under 80k i inkomst. Vi har det hur bra som helst. Sparat snitt 10k i månaden sista 5 månaderna (dvs sparat ihop 50k) medan alla skriker att ekonomin går under. Har dessutom köpt mer julklappar till ungarna än vad jag någonsin gjort tidigare. Vad är det jag missar? Har verkligen folk det så jävla svettigt?

Ni har lån på 1.5 vilket är ingenting och det kan bero på olika faktorer som att ni exempelvis bor på landet eller har köpt ett boende för många år sedan till lägre marknadspris eller bor i ett icke-attraktivt område.

Vi bor i en storstad, har ett fritidshus och en bil med lån på tutti 4.5, då blir ränteförändringen mer kännbar när den justeras upp så kraftigt (procentuellt) över så kort tid, speciellt om räntan befunnit sig på extremt låga nivåer under lång tid. Är du med?

Vi löser det också men betydligt mindre luft för tillfället än för sig två år sedan.
Citera
2023-11-30, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adeptus
Skillnaden mellan husägaren och en som hyr är att i värsta fall så har den som hyr inte råd att bo kvar pga höjd hyra, medan den som äger hus/lägenhet kan hamna i en situation där denne måste sälja med stor förlust. Beroende lite på hur mycket man betalat av när det händer så kan man hamna i personlig konkurs om det vill sig illa.

En person med hyresrätt sitter ju också med stor risk med tanke på att man inte äger sitt boende och konsekvenserna som det potentiellt kan innebära.
Citera
2023-11-30, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
I sak säger jag inte emot. Men hyperinflation?
Inte direkt det bästa ordvalet kanske, jag kan medge att hyperinflation är att ta i.
Men, det är samtidigt ingen större skillnad då en skenande inflation får samma effekt. Vi närmar oss stagflation och jag ser ingen politiker eller riksbankschef som har kompetens nog att styra skutan Sverige genom det snår av svårigheter som framtiden för med sig.
Citera
2023-11-30, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Så här såg det ut till 2009 ungefär och hade gjort det i ett par hundra år, jag är inte alls säker på att det blir så denna gång...Eller att vi inte är vid 3,5 som du säger utan att vi är vid 1,5-2,5-1,5 och "fastnar där"
Om det är som du antar kommer vi att se signifikanta räntehöjningar framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in