2023-11-29, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
För att göra vadå? Jag tror heller inte att det blir de som drabbas värst. De högbelånade har oftast högre utbildning och bättre jobb.
För att få ner inflationen.

Även högutbildade kan bli arbetslösa.
Citera
2023-11-29, 12:50
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viejoverde
Det beror på att vi släpat efter i massor av år. Maten har legat löjligt lågt vid en innationell jämförelse. Fakta.
I Norden stämmer det iallafall. Tidigare var maten oftast mycket billigare i Sverige än i Norge och Danmark. Nu skiljer det sig inte så mycket längre.
Citera
2023-11-29, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
TS är ju bara den teoretiska recessionen, men den kan vara en varningsflagga för det som kommer. En recession är "stor arbetslöshet" åtminstone 5%. Innan dess accepterar jag inte termen "recession".

Som världen ser ut just nu, jag följer USA UK Kina Tyskland t.ex på youtube, så kan vi mycket väl hamna i en depression. Everything-bubble är så enorm att jag räknar med ett flertal globala Black Swan-händelser som alla känns totalt osannolika just nu när man har pengar kvar, men kommer att ge ett rejält krisläge. Jag var med 1990 när Sverige senast brakade och man fick gratis hyreslägenheter mitt i Stockholm för ingen hade råd med hyran 6000 kr/mån. Detta kan hända igen, fast det verkar alltid totalt osannolikt när det sett bra ut länge.

Min BRF som är extremt solid men bildades 2012 så en del lån finns kvar, styrelsen skickade i veckan ut ett litet email till alla medlemmar. "Våra lånekostnader per år går nu upp frå 300k till 1.3Mkr". Bara ett litet exempel på att världen har förändrats, men vi blundar för det.
Naturligtvis är det inte bara teori. Konkurserna har ökat markant de senaste månaderna och takten sccelererar.

Arbetslösheten är den sista fasen i varje lågkonjunktur.
Citera
2023-11-29, 12:53
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Naturligtvis är det inte bara teori. Konkurserna har ökat markant de senaste månaderna och takten sccelererar.

Arbetslösheten är den sista fasen i varje lågkonjunktur.
Nej, konkurserna har inte ökat markant. Då hade arbetslöshetssiffran ökat markant. Men det kan vara nu det börjar.
Citera
2023-11-29, 12:54
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomSvenskDude
Fel

2012 låg vi 20 procent över EU-snittet.

https://www.food-supply.se/article/view/93666/svenska_matpriser_bland_de_hogsta_i_europa#:~:text =Sverige%20ligger%20ocks%C3%A5%20h%C3%B6gt%20och%2 0%C3%A4r%20det%20tredje,genomsnittliga.%20Den%20bi lligaste%20maten%20hittar%20vi%20i%20Bulgarien.

Kan hålla med om att när man storhandlade på Willys -12 så fick man rätt mycket käk för en 500 hundring. Typ 4 smockade påsar. Idag får du en fylld påse för 500.

Men att vi historiskt haft billig mat vs. EU stämmer ju ej.
Jag förstår hur du tänker. Men jag räknar med att jag (2012)låg ca 37%högre i lön än min kollega i Italien. Alltså är inte just det faktum att ett salladsblad är "dyrare" i Sverige jämfört med samma blad 10 minuter ifrån växthuset i södra Spanien. En jämförelse av intresse behöver räkna med logistik och transport etc. Det faktum att kronan var starkare spelar givetvis också in. Så jo. Vi hade, och har "billig" mat i Sverige. Sen har vi inte hängt med i löneutveckling på flera områden. (Industri bland annat). Därav upplever många en regress. Det är ett faktiskt problem för många. Jag ämnade nyansera bilden av att just mat är "dyrt". (El, bensin etc är "dyrt" i förhållande. Gas likaså)..
Citera
2023-11-29, 12:54
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
I Norden stämmer det iallafall. Tidigare var maten oftast mycket billigare i Sverige än i Norge och Danmark. Nu skiljer det sig inte så mycket längre.

På 70-talet la man 50% av sin inkomst på mat, idag lägger man max 5%. Det handlar om prioriteringar. Idag ska alla flyga utomlands minst 3 gånger om året och köpa en ny telefon varje år. Sånt kostar.
Citera
2023-11-29, 12:55
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Det stämmer nere i Europa också. Jag reser mycket (varje månad). Jag har gjort det i 20 år.
Citera
2023-11-29, 12:57
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viejoverde
Det beror på att vi släpat efter i massor av år. Maten har legat löjligt lågt vid en innationell jämförelse. Fakta.
Det stämmer inte.
2022 hade Sverige 14% högre matpriser än EU-snittet.

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=File:Price_level_index_for_food_an d_non-alcoholic_beverages,_2022_(EU%3D100).png
Citera
2023-11-29, 13:02
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
På 70-talet la man 50% av sin inkomst på mat, idag lägger man max 5%. Det handlar om prioriteringar. Idag ska alla flyga utomlands minst 3 gånger om året och köpa en ny telefon varje år. Sånt kostar.
Skämtar du eller? Så en person som får ut 25.000 kr netto kommer undan med att lägga 5% av sin lön på maten? 1250 kr.
Citera
Medlem
Adeptuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa

Där har du fel:

"Ett svenskt hushåll lägger 15,3 procent andel av sina utgifter på matvaror och alkoholfria drycker. Genomsnittet i EU ligger på 17,3 procent, enligt unionens statistikmyndighet Eurostats senaste harmoniserade konsumentprisindex, HIKP, för 2023, baserat på 2022 års konsumtion."

"Boende i hyresrätter lägger ca 30% av sin inkomst på boende och transporter. Bostadsrätter ligger mellan 30-40%"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Nej, konkurserna har inte ökat markant. Då hade arbetslöshetssiffran ökat markant. Men det kan vara nu det börjar.

Alla håller inte med dig (Jag har fetat i texten):

Citat:
I september 2023 gick 651 företag i konkurs, en ökning med 22 procent jämfört med september 2022. Konkurserna har tenderat att öka sedan andra halvan av 2022 och har varit särskilt höga under perioden maj till september 2023, då antalet konkurser per månad varit högre än respektive månad tidigare under 00- och 10-talet. Konkurserna i september 2023 berörde 1 347 anställda, en ökning från 1 070 berörda anställda i september 2022.

https://www.tillvaxtanalys.se/statistik/konkurser/konkurser-och-offentliga-ackord/2023-10-16-konkurser-i-september-2023.html
Senast redigerad av GiatarrNenne 2023-11-29 kl. 13:03. Anledning: Konkurser i september 2023
Citera
2023-11-29, 13:07
Medlem
Sam.Boyds avatar
Man måste beundra svenskt näringsliv som kört på så länge.

Många företag har dock planerat för det här sedan förra hösten. Så de vet hur de ska dra år svångremmen.

Ökar arbetslösheten o ekonomin kyls av kommer inflationen avstanna. Dock så kommer sverige få en ökade klassklyftor. Något som egentligen inte är helt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in