Citat:
Hur dramatiska då?
Inte utöver in vitro/in vivo på djur och kliniska fas 1-2-tester, nej.
Vilka "vi" tänker du på här?
Exakt. Igen:
Och med "den nuvarande omfattande forskningen" menar du följande?
Ja, det verkar inte bättre? Har du invändningar mot någon av mina listade punkter här ovan så citerar du respektive punkt och förklarar varför.
Jag kommunicerade med Läkemedelsverket för ett tag sedan och fick svaret att det är läkemedelsföretagen själva som ansvarar för uppföljande säkerhet.
Lite som att anställa traktens pyroman som kommunens brandchef.
Då håller du med om att sådana studier bör genomföras?
Hur vet du det om inga retroaktiva epidemiologiska studier av hälsan hos fullt ut vaccinerade vs hälsan hos helt ovaccinerade har genomförts?
Spår i kaffesumpen?
Försök nu att bemöta det jag faktiskt skriver i stället för dina äckliga obegåvade sarkastiska skitutläggningar.
Går det, tror du?
Inte utöver in vitro/in vivo på djur och kliniska fas 1-2-tester, nej.
Vilka "vi" tänker du på här?
Exakt. Igen:
Och med "den nuvarande omfattande forskningen" menar du följande?
- Inte ett enda av alla de vaccin som idag finns med i västländernas olika barnvaccinprogram har innan godkännande testats mot äkta placebo i randomiserade och blindade kliniska RCT-studier.Eller hade du något annat du vill lyfta när vi ändå håller på?
- Inte ett enda av alla de vaccin som idag finns med i västländernas olika barnvaccinprogram har efter godkännande testats mot äkta placebo i randomiserade och blindade kliniska RCT-studier.
- Inte ett enda av alla de vaccin som idag finns med i västländernas olika barnvaccinprogram har efter godkännande aktivt genom åren följts upp genom återkommande undersökningar av experiment-gruppers deltagares hälsa.
- Ofta ligger tiden för aktiv uppföljning på endast några veckor innan godkännande av ansvarig myndighet.
- De inrapporteringsprogram som finns i västländer är passiva och detekterar t.ex. i fallet med CDCs VAERS (US) max 1% av alla "adverse events" från vacciner. 1 av 100.
- Inte ett enda fall där ett "Serious Adverse Event" från ett vaccin har rapporterats in till ansvariga myndigheter har lett kliniska/biologiska studier i syfte att försöka ta reda på vad som har hänt eller varför.
- Och som sagt, inte en enda retrospektiv epidemiologisk studie där hälsan hos fullt ut vaccinerade barn har jämförts med hälsan hos helt ovaccinerade barn har så här långt (officiellt) genomförts av ansvarig myndighet i något land.
Ja, det verkar inte bättre? Har du invändningar mot någon av mina listade punkter här ovan så citerar du respektive punkt och förklarar varför.
Jag kommunicerade med Läkemedelsverket för ett tag sedan och fick svaret att det är läkemedelsföretagen själva som ansvarar för uppföljande säkerhet.
Lite som att anställa traktens pyroman som kommunens brandchef.
Då håller du med om att sådana studier bör genomföras?
Hur vet du det om inga retroaktiva epidemiologiska studier av hälsan hos fullt ut vaccinerade vs hälsan hos helt ovaccinerade har genomförts?
Spår i kaffesumpen?
Försök nu att bemöta det jag faktiskt skriver i stället för dina äckliga obegåvade sarkastiska skitutläggningar.
Går det, tror du?
Tänk dig att forskare är som kockar som experimenterar i köket. De börjar med att mixa olika ingredienser (i det här fallet, vaccinets komponenter) i små skålar (laboratorietester) och sedan testar de på några modiga mus-frivilliga (djurförsök) – lite som att övertala din yngre kusin att prova din senaste läsk-kombination.
Efter att mus-frivilliga gav tummen upp, är det dags för människor att prova. Detta är som att be din familj att testa din senaste maträtt. Forskarna delar upp folk i grupper: en får det riktiga vaccinet och den andra får ett placebo (som att ge någon en kaka och den andra en leksakskaka). De ser sedan vem som mår bäst efteråt.
Efter att vaccinet är godkänt, fortsätter forskarna att kolla på folk som tog det, som när din mamma frågar dig dagen efter hur du mår efter att ha ätit alla de där kakorna. Det här är viktigt för att se om det finns några ovanliga biverkningar som dyker upp senare.
Om någon känner sig dålig efter vaccinet, kan de rapportera det. Det är lite som att lämna en recension på en restaurang. Men precis som inte alla som får en dålig pizza ringer pizzerian, rapporterar inte alla biverkningar.
Vacciners säkerhet kontrolleras regelbundet, lite som hur du kanske kollar på dina leksaker ibland för att se om de fortfarande är roliga att leka med eller behöver bytas ut.
Att jämföra hälsan hos de som är vaccinerade och de som inte är det, är som att jämföra två fotbollslag för att se vilket som vinner mest. Forskarna letar efter mönster och skillnader.