2023-11-28, 09:56
Medlem
Prokloss avatar
Vad är det för islamism som pågår?

Allt är ohyggligt överdrivet av herr Åkesson och alla hans ” hangarounds”.

Det finns en handfull riktiga moskébyggnader i Sverige ställ det i jämförelse mot kyrkor där vi har tusentals sådana.

Samtidigt som Sverige är idag ett av världens mest sekulariserade, eller avkristnade länder. Kyrkan är skild från staten och bara 1,2 % av befolkningen besöker kyrkan på söndagarna.

Jag som ateist störs varken av moskébyggnader eller av kyrkobyggnader som vi har många av.
Faktum är att en del av dessa byggnader kan va estetiskt tilltalande.

Om jag tex reser till länder som Malaysia, Indonesien etc slås jag många gånger av de vackra och imponerande moskébyggnader som speglar landets kulturella och religiösa mångfald.
Citera
2023-11-28, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Du anar nog inte hur många röster som finns att vinna på att deklarera ett avsevärt större motstånd mot islamiseringen än vad pk-partierna vågar idag. Den tysta stora massan där ute har noll till övers för minareter, böneutrop, kvinnor och barn gömda i tyg samt all annan skit som muslimer ställer till med. Åkesson förstår hur läget ligger, han möter sannolikt tio gånger fler vanliga svenskar än 7-klöverns partiledare gör tillsammans.

Motviljan mot islam är en urkraft som väntar på att brisera. Det upprörda gnället från media, partier som lockar 2-4% och skärrade sossar bekräftar bara att Åkesson har allt att vinna på att inte vika ner sig inför muslimeländet i Sverige.

Svenskar är visserligen emot det negativa i islam, men du underskattar att i varje svensk finns en person som tror att alla är snälla innerst inne.

Därför är det bättre man säger att man vänder sig emot exempelvis homofobi , könsdiskrimering och antisemitism i moskeer, snarare än att säga att man vill förbjuda byggandet av moskéer och att riva ner islamska symboler. Man behöver inte vara Jonna Simma i Aftonbladet för att dra paralleller till "vad som kan hända när man börjar riva ner religiösa symboler".

Alltså, man kan vilja riva ner minaret. Men varför riva ner halvmånar? Det tror jag de inte har samma stöd för. De flesta svenskar (inte de på flashback såklart) känner och umgås åtminstone med en eller ett par muslimer, ex på sin arbetsplats. Tror du de säger runt fikaborden att detta är en bra idé?

Åkessons talskrivare hade kunnat formulera detta bättre... utifrån "i Sverige tror vi på jämlikhet" istället för "vi hatar islam".

Den där fingertoppskänslan som SD aldrig lyckats lära sig. Vanligt folk som mig vill inte börja riva moskéer. Eller åtminstone inte att SD ska börja riva moskéer.
Senast redigerad av grelin1999 2023-11-28 kl. 10:34.
Citera
2023-11-28, 10:36
Bannlyst
Farligt förslag. Behöver man ändra grundlagen för att genomföra nåt tja då kan man ställa sig framför spegeln för att se en antidemokrat.

Islam o islamism e inte samma sak. Demokrater har rätt att utöva islam. Islamister, antisemiter, desinformatörer som hatar Sverige kan åka hem. Olika saker.

Det kan säkert förekomma nån hatpredikant försökt rekrytera till IS i miljöer där muslimer rör sig. Men de kan sprida sitt hat på vattenpipakafét, på bazaaren, den som vill hittar sina vägar. Att riva moskeer tar ej bort sånt. Lika korkat som förbjuda svenska nationaldagen för grisen Jimmie kan rekrytera till islamofobin.

Islamisering e annat än islam o islamism. Det e ett begrepp för kränkta töntar som vill att i Sverige ska folk ha folkdräkter, i varje hörn ska man kunna köpa en sillamacka från en bod med faluröd färg o vita knutar. Löjligt.

Till alla muslimer, förlåt för grisen i vårt parlament. Man skäms för att va svensk när man ser Jimmie. Han har ej svenska värderingar.

Förslaget kommer aldrig bli verklighet.
Senast redigerad av annahilda 2023-11-28 kl. 10:48.
Citera
2023-11-28, 10:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Svenskar är visserligen emot det negativa i islam, men du underskattar att i varje svensk finns en person som tror att alla är snälla innerst inne.

Därför är det bättre man säger att man vänder sig emot exempelvis homofobi , könsdiskrimering och antisemitism i moskeer, snarare än att säga att man vill förbjuda byggandet av moskéer och att riva ner islamska symboler. Man behöver inte vara Jonna Simma i Aftonbladet för att dra paralleller till "vad som kan hända när man börjar riva ner religiösa symboler".

Alltså, man kan vilja riva ner minaret. Men varför riva ner halvmånar? Det tror jag de inte har samma stöd för. De flesta svenskar (inte de på flashback såklart) känner och umgås åtminstone med en eller ett par muslimer, ex på sin arbetsplats. Tror du de säger runt fikaborden att detta är en bra idé?

Åkessons talskrivare hade kunnat formulera detta bättre... utifrån "i Sverige tror vi på jämlikhet" istället för "vi hatar islam".

Den där fingertoppskänslan som SD aldrig lyckats lära sig. Vanligt folk som mig vill inte börja riva moskéer. Eller åtminstone inte att SD ska börja riva moskéer.

Nu får ju du respektera fakta till att börja med, som att SD är ett av Sveriges största partier och framröstade av just ”vanligt folk”. För inte är det Sveriges adel och överklass som står för de där 18-20 procenten. Däremot skulle jag säga att en stor del av Vänsterpartiets röster kommer från personer ur svensk adel och överklass.
Sen vill inte jag heller riva alla moskéer eller utvisa alla muslimer, jag har fortfarande samma grundvilja som jag alltid haft, att i mitt ideala samhälle skulle alla leva i fred och kärlek över alla gränser av olika slag. Men när det visar sig att det inte är möjligt pga benhårda radikala inslag där det finns en vilja att skada och dominera andra människor, då måste man börja sätta upp gränser och skydda människor och rättigheter. En sådan gräns är att inte tillåta moskéer där det sprids islamism. Notera, jag säger inte ”alla” moskéer utan bara dom där det finns dessa problem, och det var även vad Jimmie Åkesson sa. Och han har som sagt stöd av detta bland vanligt folk. Stödet till SD är inte alls så radikalt, svartvitt och hatiskt som personer som du försöker få det till.
Citera
2023-11-28, 11:14
Avslutad
Kommunistiska partiet hade faktiskt en mer nykter och nyanserad syn än Vänsterpartiet år 2017 gällande SD och hur man pratar om SD och SDs väljare.
Ironiskt nog verkar kommunistiska partiet mindre extrema än Vänsterpartiet och Socialdemokraterna. https://proletaren.se/ledare/vad-gor-vanstern-fel-nar-arbetare-rostar-pa-sverigedemokraterna
Citera
2023-11-28, 11:42
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999

Du beskriver nog mest som du vill att det ska vara. Att de snälla svenskarna värjer sig mot hårda ord, inte vill bråka för mycket med islam, alla känner ju en hygglig muslim. Kanske stämmer på Kungsholmen och Södermalm. I alla våldtagna svenska småstäder och samhällen gäller en annan verklighet nu.

En verklighet som har träffat svensken som en formidabel käftsmäll. 7-klövern kan fortsätta ägna sig åt fingertoppskänsla, kommer inte ge några nya röster. Åkesson däremot, ska fortsätta vara hård mot dom hårda, ingen annan är det. Kommer flytta miljoner röster till hans parti.
Citera
2023-11-28, 11:44
Medlem
Sossen blev ju slaktad av Jimmie igår på aktuellt 😅 sen ville hon inte svara på varför han islamisten inte är utkastad från partiet heller.
Fattar inte hur man kan rösta på Socialdemokraterna längre? Totalt värdelösa.
Citera
2023-11-28, 11:54
Medlem
berenpxxs avatar
Åkesson talar klarspråk, men retoriken borde vara mycket mera kraftfull. Riva alla moskéer räcker inte långt, men det är åtminstone en början.

Israel vet hur man hanterar muslimerna. Kina vet det också. Även Thailand, som med hjälp av sin militär kan hålla de södra delarna nära gränsen till Malaysia någorlunda lugna.

Men muslimerna utgör redan 10% av Sveriges befolkning. Det är illa, väldigt illa. Det är bråttom att vända utvecklingen.

Om inte, så får Svensken vänja sig vid tanken på ett muslimskt maktövertagande och leva som dhimmi i sitt eget land med begränsade rättigheter.

I bästa fall går vi samma öde till mötes som Spanien där muslimerna invaderade 711 och besegrades inte förrän 1492, hela 781 år senare.

I värsta fall finns det ingen kvar som driver ut muslimerna.
Citera
2023-11-28, 11:55
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supermuppen1
Sossen blev ju slaktad av Jimmie igår på aktuellt 😅 sen ville hon inte svara på varför han islamisten inte är utkastad från partiet heller.
Fattar inte hur man kan rösta på Socialdemokraterna längre? Totalt värdelösa.

Ja, det var som ett ljus går upp för befolkningen. Att, S och muslimerna är nära kompisar. Och vad det kan leda till.
Citera
2023-11-28, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Nu får ju du respektera fakta till att börja med, som att SD är ett av Sveriges största partier och framröstade av just ”vanligt folk”. För inte är det Sveriges adel och överklass som står för de där 18-20 procenten. Däremot skulle jag säga att en stor del av Vänsterpartiets röster kommer från personer ur svensk adel och överklass.
Sen vill inte jag heller riva alla moskéer eller utvisa alla muslimer, jag har fortfarande samma grundvilja som jag alltid haft, att i mitt ideala samhälle skulle alla leva i fred och kärlek över alla gränser av olika slag. Men när det visar sig att det inte är möjligt pga benhårda radikala inslag där det finns en vilja att skada och dominera andra människor, då måste man börja sätta upp gränser och skydda människor och rättigheter. En sådan gräns är att inte tillåta moskéer där det sprids islamism. Notera, jag säger inte ”alla” moskéer utan bara dom där det finns dessa problem, och det var även vad Jimmie Åkesson sa. Och han har som sagt stöd av detta bland vanligt folk. Stödet till SD är inte alls så radikalt, svartvitt och hatiskt som personer som du försöker få det till.

Den breda massa som röstat SD gjorde det inte för att riva moskéer.

Vilka moskéer ska rivas då? Stockholmsmoskén kanske? Örebromoskén?

Ja, han sa visserligen bara de där det sprids "antidemokratisk, antisvensk, homofob, antisemitisk propaganda eller allmän desinformation om det svenska samhället".

Detta är något som säkert många svenskar kan hålla med om. Men Åkesson inledde talet med att kräva totalts stopp för nya moskéer , så det är svårt att inte dra en koppling till att de vill lite godtyckligt börja riva moskéer. Det är även en uppfattning som uppenbarligen folk här i tråden gjort, se bara några inlägg upp.

Alltså, det borde väl vara bättre säga sånt som "alla" kan hålla med om?

Jag tyckte själv att Jomshofs inlägg om islam varit bra , men det beror på att han uttrycker sin personliga åsikt om att islam är avskyvärd, samt att han kommit med faktamässig korrekt info om att Muhammed var en massmördare och rövare. Det är en del av yttrandefriheten att få tycka illa om islam och jag tror många svenskar kan känna likadant.

Det är däremot något annat att vilja förbjuda moskéer för att man anser att islam är en imperialistisk ideologi. Det finns mycket jag ogillar med muslimer, men om det håller dem lugnare att bygga sina moskéer kan de väl få göra det. Annars häckar de i källarlokaler istället.
Senast redigerad av grelin1999 2023-11-28 kl. 12:11.
Citera
2023-11-28, 12:07
Medlem
Var det ett taktiskt tal ?
För att få Ungern att godkänna oss till NATO?

Turkiet har redan hittat alla möjliga skäl att underkänna oss för NATO,,,
Citera
2023-11-28, 12:22
Medlem
Spoektrikss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Vet inte om du är ironisk - men det du säger är ett cirkelresonemang som kallas demokratiparadoxen. Dvs att med demokratiska medel kunna avskaffa eller försvaga demokratin.

Islam är det mest odemokratiska som finns, och är motsatsen till människors lika värde och jämställdhet.

Vi måste våga vara intoleranta mot de intoleranta. Hård mot de hårda.
Islamism är fiende till de fria västvärlden - och vi måste välja sida nu.

Hur får du ihop att det skulle vara ett cirkelresonemang? Du gör en höna av inga fjädrar alls och kommer med rasistiska uttalanden istället. I Sverige är vi humanitära och toleranta mot etniska minoriteter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in