Citat:
Ursprungligen postat av
Undringar
Nu får ju du respektera fakta till att börja med, som att SD är ett av Sveriges största partier och framröstade av just ”vanligt folk”. För inte är det Sveriges adel och överklass som står för de där 18-20 procenten. Däremot skulle jag säga att en stor del av Vänsterpartiets röster kommer från personer ur svensk adel och överklass.
Sen vill inte jag heller riva alla moskéer eller utvisa alla muslimer, jag har fortfarande samma grundvilja som jag alltid haft, att i mitt ideala samhälle skulle alla leva i fred och kärlek över alla gränser av olika slag. Men när det visar sig att det inte är möjligt pga benhårda radikala inslag där det finns en vilja att skada och dominera andra människor, då måste man börja sätta upp gränser och skydda människor och rättigheter. En sådan gräns är att inte tillåta moskéer där det sprids islamism. Notera, jag säger inte ”alla” moskéer utan bara dom där det finns dessa problem, och det var även vad Jimmie Åkesson sa. Och han har som sagt stöd av detta bland vanligt folk. Stödet till SD är inte alls så radikalt, svartvitt och hatiskt som personer som du försöker få det till.
Den breda massa som röstat SD gjorde det inte för att riva moskéer.
Vilka moskéer ska rivas då? Stockholmsmoskén kanske? Örebromoskén?
Ja, han sa visserligen bara de där det sprids "antidemokratisk, antisvensk, homofob, antisemitisk propaganda eller allmän desinformation om det svenska samhället".
Detta är något som säkert många svenskar kan hålla med om. Men Åkesson inledde talet med att kräva totalts stopp för nya moskéer , så det är svårt att inte dra en koppling till att de vill lite godtyckligt börja riva moskéer. Det är även en uppfattning som uppenbarligen folk här i tråden gjort, se bara några inlägg upp.
Alltså, det borde väl vara bättre säga sånt som "alla" kan hålla med om?
Jag tyckte själv att Jomshofs inlägg om islam varit bra , men det beror på att han uttrycker sin personliga åsikt om att islam är avskyvärd, samt att han kommit med faktamässig korrekt info om att Muhammed var en massmördare och rövare. Det är en del av yttrandefriheten att få tycka illa om islam och jag tror många svenskar kan känna likadant.
Det är däremot något annat att vilja förbjuda moskéer för att man anser att islam är en imperialistisk ideologi. Det finns mycket jag ogillar med muslimer, men om det håller dem lugnare att bygga sina moskéer kan de väl få göra det. Annars häckar de i källarlokaler istället.