2023-11-28, 07:34
Medlem
Idag hade jag också fått en ADHD-diagnos så som jag var när jag var liten. Det är alldeles för många som får diagnosen idag istället för god uppfostran. Kan säkert fixa så att min son får en diagnos också om jag vill. Han är ovanligt aktiv och har svårt att sitta still. Sjukt onödigt att trycka i honom hjärnstörande mediciner som dom inte vet långtidseffekterna av i nuläget. Det dom vet är att den vita substansen i hjärnan minskar permanent hos barn.

Medicinbolagen har för mycket makt idag i sjukvården. Man borde fundera mer på vilket syfta Vad är systet för dessa? Tjäna pengar är allt. Ju fler som tar deras mediciner så tjänar dom mer. Bota någon? Nej vilket trams.
Citera
2023-11-28, 07:44
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
När vi växte upp så fick man max sitta en timme framför supernintendot liksom, resten var lek med pinnar, spela fotboll, bygga kojor osv. Man var konstant ute.

Ser knappt barn ute idag.
Alla spelar fortnite, pc, ps4-5or, mobiler. De ger inte kroppen utlopp för sin energi överhuvudtaget.

Problemet är nog inte brist på energiutlopp utan vad de gör på skärmarna. Hjärnorna förstörs av ett evigt trimmat belöningssystem, snuttefiering och avbrott. Det är snarare så att hjärnan aldrig får vila i en syssla. Som en lek tex. Jag menar, prova sätta de här barnen i Yoga De klarar på sin höjd springa runt och vifta med pinnar.
Citera
2023-11-28, 07:54
Medlem
Är det inte allmänt känt att ADHD förs över på sin avkomma? Alltså för i tiden innan internet så fick väl inte ADHD föräldrar barn lika ofta? De hittade väll ingen att para sig med för de ansågs vara kuffar?
Citera
2023-11-28, 07:59
Avslutad
Man skulle kunna säga att vi tidiga adhd:n låg före den absoluta och normala utvecklingen...
Citera
2023-11-28, 08:17
Medlem
PK-befriads avatar
Det går inflation i diagnoser. Etablissemanget av PK-människor ser "toxisk maskulinitet" och andra påhittade fenomen i alla, inklusive barn. Deras uppgift är att drilla folk till sävliga tjänare av den nya världsordningen och minsta tecken på självständigt tänkande är för dem en anomali som måste diagnosticeras.
Citera
2023-11-28, 08:24
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
Diagnosticeringen har förändrats, men det är digitaliseringen som är den stora boven.

Telekombranschen är dock världens största skattebetalare och sanningen kommer aldrig komma ut.
Är det telekombranschens fel att diagnosticeringen av ADHD ökar? Andra idéer här i tråden är att skulden ska sökas hos:
  • Läkemedelsbolagen
  • Judarna
  • Invandrarna

Kan det inte vara så enkelt att det är skolorna som fått ökad kunskap om hur koncentrationssvårigheter kan yttra sig och rekommenderar fler att utredas? Antalet personer med ADHD har ju inte gått upp, bara antalet diagnoser. Jag förstår att du inte gillar telekombranschen, men det känns svårt att försöka skohorna in att telekombranschen har ett finger med i spelet och påverkar diagnossättandet.

Är din idé då att förbättrad kommunikation gör att det det är lättare för skolan att ringa de psykiatrienheter som gör utredningarna? Att tekniska problem hos telekombranschen tidigare gjorde att man inte kunde beställa så många utredningar?
Citera
2023-11-28, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtermission
Är det inte allmänt känt att ADHD förs över på sin avkomma? Alltså för i tiden innan internet så fick väl inte ADHD föräldrar barn lika ofta? De hittade väll ingen att para sig med för de ansågs vara kuffar?

Det är nog snarare tvärtom. Folk med den personligheten har historiskt gått först på köttmarknaden. Förmodligen hela vägen tillbaka till begynnelsen. Hetlevrade män har upplevts bättre kunna skydda familjen eller säkra de egna genernas överlevnad. Det är snarare den stillasittande och blyga autisten som historiskt haft svårt att para sig.

En stor anledning att diagnosen har ökat är nog 2 saker:
1. Mer skärmtid i tidig ålder har bevisats försämra koncentration
2. Det finns idag en ekonomisk aspekt för läkare att sätta diagnoser och kalla till SIP. De får helt enkelt mer pengar

Tyvärr är det nog inte mer än så
Citera
2023-11-28, 08:38
Medlem
En bekant som jobbar på en gymnasieskola menar att om man har en elev som behöver extra stöd så måste det utredas en diagnos för exempelvis ADD/ADHD eller liknande för att kunna sätta in extra resurser såsom assistenter mm.
Att skolan puffar på i sådan riktning kan vara en faktor.
ADHD är inte nåt som syns i hjärnan på en röntgenplåt utan ett quiz som utförs hos en psykolog som skickar vidare till psykiatrin att skriva ut centralstimulerande. Sådana medel lugnar ofta "stökiga" barn.
Citera
2023-11-28, 08:47
Medlem
90% av diagnoserna är fake. Enda anledning, att sälja läkemedel. Pengarna styr.
Citera
Medlem
feemaxxxs avatar
1. Follow the money
2. Hysteriska föräldrar som inte ngn annat önskar att deras barn är unika eller söker en diagnos till att ungen inte kan sköta sig ordentligt. Om inte trans/binär, så duger ADD/ADHD...
Citera
Medlem
J.EnochPowells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
I dagens DN skriver man lite mer djupare om den ADHD-epidemi som tycks gå över Sverge.

https://www.dn.se/sverige/fakta-i-fragan-har-vi-en-adhd-epidemi-i-sverige/

I artikeln finns också ett antal grafer. Sverige ligger i topp vad gäller förskrivning av ADHD-medicin (bara USA o Canada ligger före), medan många av de Europeiska länderna har extremt mycket lägre förskrivning (en faktor 100 gånger färre).
https://api.quickshot-widgets.net/uploads/2023/11/Webb_FiF_adhd-03-1700146103271.png

I artikeln resonerar man kring ämet. Det har alltså inte varit en konstant hög nivå, utan en kraftig ökning. Nästan var 10:e ung kille får ADHD-medicin. Tjejerena ligger inte långt efter.

Artikeln funderar på om det är diagnos-metoderna som blivit bättre, eller om det möjligen är skolsystemet som är orsaken. En annan teori är att de som är födda sent på året har en högre andel diagnoser och att det då skulle ha samband med svårigheter i skolan (där man ju "ligger efter" utvecklingsmässigt gentemot dem som är födda tidigt på året).

Jag tror absolut att antalet unga (framförallt killar) med koncentrationssvårigheter är hög. Så har det ju "alltid" varit.
För mig känns det lite märkligt att man inte alls diskuterar kring följande:

- Förändrad kost. Tidigare fanns nästan inget tillsatt socker i maten, nu har många unga "sugar high" flera gånger om dagen, med efterföljande blodsockerfall. Typiskt leder det till ett sådant beteende som idag diagnosticeras som ADHD.

- Spontanidrott existerar nästan inte i stora grupper. Man lämnas vid skoldörren av föräldrar istället för att cykla till skolan. Man går hem o spelar dataspel istället för till bollplanen. Så var det inte tidigare. Det är klart att om kroppen är rastlös så är det svårt att sitta still! Det hade säkert de stillasittande barnen tidigare också. Unga kroppar är gjorda för att röra på sig!

- Dataspelande (FPS) är i sig ett problem: Ständig anspänning, sändig känska av fara! Det borde göra något för stresshormonerna i kroppen. Och påverka sömnkvalitén.

- Avsaknad av tystnad. Hörlurar, media, trafik, storstadsbuller. Hjärnan får hela tiden ägna sig åt att hantera stimulans. Den får aldrig någon ro.

- Sociala medier: Att känna sig otillräckligt (jämfört med andra) eller att känna att man inte får den uppmärksamhet man vill ha kan ju vara en orsak till oro och koncentrationssvårigheter. Och vi jämförs ständigt med andra via sociala medier, och av den uppmärksamhet vi får kommer en större och större del från sociala medier.

- Dagis. Istället för att tillbringa de fösta åren i familjens trygga famn kläs man på i svinottan av stressade föräldrar som lämnar barnet i en stökig miljö utan den trygghet som mamma gav tidigare.

- Föräldrarnas behov krockar med barnens. Är det möjligen så att föräldrarna tycker att "barnet är jobbigt" därför att de kräver uppmärksamhet och tid? Att föräldrarna har "annat att göra"? Att vissa föräldrar tycker det är skönt med en diagnos och att medicineringen hjäper föräldern mer än patienten?

Jag vet inte om det är rätt eller fel att ge barn centralstimulerande mediciner. För många verkar det vara en hjälp. Men eftersom barn tydligen klarade sig utan det tidigare*) borde man väl söka efter alternativa, naturliga, sätt att hantera de eventuella problemen innan man börjar skriva ut narkotikaklassade preparat till barnen. Det borde vara sistahandsvalet, inte förstahandsvalet. Enligt mig.

Vad tycker ni andra?

----
*) Visst. Det fanns unga med problem tidigare också. Men antalet unga med psykiatriska funktionsnedsättningar har ÖKAT, inte minskat, trots ADHD-medicinering. I genomsnitt mådde de unga bättre förr.

Håller med om det mesta. Lägg till vaccinering till det också.

Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Det där är en myt som ofta sprids och det stämmer inte att man får någon superenergisk sockertopp av maten med medföljande "ADHD-beteende".

Skulle tro att den största faktorn till varför så många pojkar får en ADHD-diagnos är på grund av kvinnorna i omgivningen. Lågstadiefröken tycker att "Johan" skruvar på sig för mycket och tittar ut genom fönstret ofta istället för att räkna.

Hela tiden betraktas pojkar från ett kvinnoperspektiv och det är nog inte alltid som kvinnor kan reglera pojkar så då är det lättare att domesticera dem genom att ge dem låga doser av amfetamin.
Så jävla galet och många pojkar kommer vara härligt förbannade när de blir äldre och kommer ifrågasätta varför deras barnhjärnor friterades bara för att de skulle passa in i en mall.

Instämmer. Är däremot övertygad om att socker i all mat och den fullkomligt oreglerade kosten till många unga bidrar. Socker är rena giftet.

Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
För det kan ju inte vara så att det är diagnostiseringbenägenheten som har ökat!

Helt klart en poäng där också. Har för mig att det fanns en eller ett par neuropsykiatriska diagnoser på 50-talet och att det idag är ett par hundra. Idag kan du medicinera mot torgskräck - eller att vara blyg som man sa förr i tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Detta tror jag är det mest korrekta. Och att skärmar har en negativ påverkan.

Fast barn utvecklar ju sin kreativitet när de lekar ensamma. Inte ensamma som satta i en bur i uthuset men ensamma att inte allt är organiserat runt dem. När jag växte upp täljde man barkbåtar och lekte i bäcken. Bark?!! Det blev ett äventyr.

Skärmar håller jag med om till 100%.
Citera
2023-11-28, 08:51
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmliv
Varje ny satt diagnos ger inkomst till VC, eller Psykmottagning! Gäller ALLA nya diagnoser. Somatiska som psykiska!
Detta tillsammans med att det krävs diagnoser för stöd från kommuner och för stor del av medicinering. Detta hände för ca 20 år sedan i USA, där de så kallade F-diagnoserna ökade lavinartat u det lång tid. ("Big Pharma" är tyvärr inte bara en konspirationsteori)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in