Citat:
Ursprungligen postat av
rubin22
Ja, Z skyddar sina syskon.
Och att S troligtvis skyddar sina föräldrar, inte skrivit något annat.
Som jag också skrev kan S också vara ond som sin mamma, gener och uppväxt?
Men än så länge är hon ett barn och BO.
Jag anser att man begår ett mycket grovt övertramp då man börjar tala om att en förälder är ond och barnet därefter tolkas som en förlängning av den ondskan då det är just så barnmisshandel oftast rättfärdigas och nej, barn delar inte huvud med föräldrarna även om också onda människor från början är barn de med.
Men rörande fallet fick jag en misstanke om att syskonen på något vis kan ha skadat Zoey som minst har de ansett att det var rätt och just så fungerar empati hos människor att barn som offer slår av den affektiva empatin för att känna med mindre och klara sig bättre då de kan dö av att känna med för mycket. Istället kan de bli skickligare på att kognitivt utveckla färdigheter av att avläsa miljön utan emotionell inlevelse för att förutse förövares nästa drag, tillstånd och det är förmågor fler har än att de inte kan utveckla kognitiv empati med konsten att manipulera bättre samtidigt som deras affektiva empati slås av eller sänks. Det är anknytningens förmåga att få barn att överleva oavsett vad för människotyp deras vårdgivare är och anpassas efter dem och öka möjligheterna till överlevnad.
Har inte skit med gener utan likaväl hade det kunnat vara du själv, din förälder eller ditt barn som i grunden ändrades efter övergreppsmiljö och potentiellt livshotande vuxna. De flesta av er skulle utvecklas negativt och inte som de offer som har en stark inlevelse och omsorg kring andra. Ni bara inbillar er att ni är bättre rustade men saken är att evolutionen inte brytt sig om din självuppskattning när den format oss människor. De flesta av er har samma skitgener som de ni tror är fjärran er själva, om ni utsatts tillräckligt illa isåfall.
Det är väldigt, väldigt grovt att utan bevis hävda syskonet vara potentiellt ond, här på Flashback då det rör sig om ett barn. Barn i hem där våld riktas mot någon annan än dem själva, är fortfarande brottsoffer de med. Man är utsatt om man lever i ett våldsamt hem. Punkt.