2023-11-25, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Det är omöjligt att "råka" dricka ättika, ens koncentrerad ättiksyra, utan att omedelbart kräkas. Skadorna skulle i såfall främst drabba matstrupen.

Jag tänker mig snarare att flickan fick konc. ättiksyra i form av kapslar, som hon tvingades svälja hela.

Har man uteslutit ännu mer korrosiva substanser, som triklor-, eller Gudförbjude, trifluorättksyra?

Är kapslarna något som dessa föräldrar skulle vara kapabla till att tillverka? Eller hur får man tag på sådant?
Citera
2023-11-25, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Tidigare kvällar har hon nog fått vatten i glas att dricka ur. Men just den kvällen innan julafton händer detta som jag skrev nyss om i mitt inlägg.

Jag tänker att flickan har blivit tvingad i sig ättika genom en tratt och slang med hjälp av en spruta. Sjukvårdspersonalen hittade skavsår i halsen, som inte orsakats av sjukvårdsinstrument och då är den enda tanken att flickan har blivit tvingad i sig ättika genom en tratt och slang med hjälp av en spruta.

Har man hittat tratt och slang i huset ? Såg en bild på en tratt och slang men kunde inte koppla vart den kom ifrån
Citera
2023-11-25, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejvadheterduuuu
Har man hittat tratt och slang i huset ? Såg en bild på en tratt och slang men kunde inte koppla vart den kom ifrån
Ja , det låg i något skåp
Citera
2023-11-25, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Ja , det låg i något skåp

Alltså… usch. Stackars barn. Vem har ens tratt och slang hemma
Citera
2023-11-25, 23:26
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Tack. Jo jag ser. Barnen är också självklart offer för denna sjuka struktur.
Men det är så sjukt läskigt hur föräldrar kan styra barn och göra ett familjeliv och uppväxt till ett utdraget flugornas herre-scenario. Det är som en ockupationsmakt som invaderar ett försvarslöst land.
Personligheten formas i unga år. Jag kan inte svara på hur relationerna blir mellan barnen framledes när strukturen och koderna, det sedvanliga förhållningssättet som säkert skänkte viss trygghet, är borta. När allt ska byggas upp.
Tyvärr tror jag de är saboterade för alltid men att Z alltid kommer att längta efter och förlåta sina syskon,på ett sätt som inte alls är bra för henne. Men det tyder också på ett stort hjärta och förmåga att se igenom det sjuka. I bästa fall. Det måste dock finnas en hel del lagrad vrede över hur hon behandlats, hos Z och den måste erkännas och bekräftas.

Föräldrarna är de verkliga förövarna men de har dresserar och dompderat hela familjen att mobba ut Z. Speciellt mamman.

Det går inte att göra ogjort.
Jag ser ingen ljus framtid för syskonen och hoppas verkligen att de får stöd i att läka och då måste de såsmåningom inse den fulla vidden av uppväxten. Det kan inte vara lätt.
Barn som bevittnat våld är i riskzonen för att själv utveckla en förövarpersonlighet alternativt söka sig till våldsamma partners. Barn som deltagit i det,som värsta sortens barnsoldater, de blir nästan garanterat förstörda på ett eller annat vis. De behöver vuxna som fattar detta och som ser på dem med djupaste empati,dvs barnet inom som blev korrumperat,men som också orkar möta den här ondskan som i olika grad slagit rot hos syskonen, utan att väja. Det är en utmaning, men hoppas på det.
Hon är bara ett litet barn och oavsett vad har hon full rätt att tycka om och sakna syskonen men även föräldrarna. Ett offer är inte skyldig till att inte få känna.

Nej. Man måste inte bli trasig eller förövare eller för all framtid dysfunktionell i grunden. Många klarar sig bra. Somliga tidigare än andra men utsatthet är inte detsamma som att bli en sämre människa.

Världen är full av förövare som inte upplevt särskilt mycket alls men ändå återuppfinner ondska som om de aldrig hört andra melodier.

Världen är full av offer som utsatts för alla möjliga grymheter men ändå är helt okej och reko människor.

Vanlig mobbning som de flesta barn någon gång är inblandade i är också samma strukturer av elakhet men ingen påstår att majoriteten av de barnen måste växa skevt.

Victimblaming är sjukt ofräscht och omodernt.
Citera
2023-11-25, 23:27
Avslutad
Citat:

Eftersom familjen hade ett lungsjukt barn hemma kanske dem hade syrgas i hemmet. Därmed inte ovanligt med syrgas och tratt.

MEN hade dem inte syrgas borde dem inte ha syrgasslang och tratt.

Nån som vet om dem hade fått beviljat från lungteamet att ha syrgas i hennet?
Citera
2023-11-25, 23:33
Medlem
Citat:
Mamman tillverkade något liniment så nog kan de ha haft skäl att ha tratt hemma , i kombination med en slang tveksamt
Citera
2023-11-25, 23:44
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Håller med om syskonen. Föräldrar kan vända syskon mot varandra, eller hela familjen mot ett barn.

"För att bli älskade av sin mor så krävdes dessa offer ",skriver någon. Men det behöver inte vara så "godartat". En del syskon kan njuta av att vara utvalda och av makten de fått att se ned på andra syskon.
Narcissistiska familjestrukturer fungerar oftast med syndabockar, gyllene barn osv. Men även om det alltid är ett barn som vanligtvis utsätts värst av någon konstig anledning så brukar det väldigt sällan innebära att andra barn kommer helt oskadda undan. Sedan kan rollerna skifta och barn favoriseras periodvis. För att få behålla en roll som favorit måste även barnet göra avkall på väldigt mycket egna känslor, tankar och egen vilja. Det är sällan som så att ett barn får villkorslös bekräftelse som förmån för att ett annat skadas utan handlar om ett "bra" barn och ett "dåligt" som tvingas bära föräldrarnas idéer. Jag var själv det "dåliga" barnet i min familj och det var en tankemodell alla generellt valde parti för med att de felaktiga påståenden kring mig ansågs vara sanna även om många även inte alls höll med. Samtidigt hade jag en särskild ställning trots att jag var minst "värd" då jag sågs som begåvad, rättfärdig, ärlig och rakryggad. Samma saker som jag kunde hatas för var även till stolthet för min förälder och även andra familjemdelemmar som gemensamt levde på att utmåla mig felaktigt eftersom jag inte var perfekt och vartenda fel var enligt konfirmeringsbias sådant som bekräftade att jag var den dåliga människan i vår familj trots att jag vill säga att jag är den som gjort mest rätt mot andra människor av samtliga i min familj. Som mest utsatt förstod jag också utsatthet bättre och ville inte att någon annan skulle uppleva sådan.

De här extremfallen vi läser om är så fullkomligt makabra men jag vill tro (hoppas) att de är just extremfall och att folk inte ens i destruktiva familjer håller sina barn på sådana vis som den här flickan Zoey eller Gabriel i Arboga. Yara. Bobby. Jag vill tänka att det är de absolut värsta fallen och sällsynta även för familjer där barn far illa.
Citera
2023-11-25, 23:48
Medlem
supreme100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajorGorm
Det tror jag inte på förrän jag sett källa. Allting jag googlat säger att hon ALDRIG kan äta fast föda igen.
Men snälla nån, det framgår tydligt i de uppföljningarna som finns i förundersökningen med familjehemmet som hon nu är placerad i.
Citera
2023-11-25, 23:58
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ja, Z skyddar sina syskon.
Och att S troligtvis skyddar sina föräldrar, inte skrivit något annat.
Som jag också skrev kan S också vara ond som sin mamma, gener och uppväxt?
Men än så länge är hon ett barn och BO.
Jag anser att man begår ett mycket grovt övertramp då man börjar tala om att en förälder är ond och barnet därefter tolkas som en förlängning av den ondskan då det är just så barnmisshandel oftast rättfärdigas och nej, barn delar inte huvud med föräldrarna även om också onda människor från början är barn de med.

Men rörande fallet fick jag en misstanke om att syskonen på något vis kan ha skadat Zoey som minst har de ansett att det var rätt och just så fungerar empati hos människor att barn som offer slår av den affektiva empatin för att känna med mindre och klara sig bättre då de kan dö av att känna med för mycket. Istället kan de bli skickligare på att kognitivt utveckla färdigheter av att avläsa miljön utan emotionell inlevelse för att förutse förövares nästa drag, tillstånd och det är förmågor fler har än att de inte kan utveckla kognitiv empati med konsten att manipulera bättre samtidigt som deras affektiva empati slås av eller sänks. Det är anknytningens förmåga att få barn att överleva oavsett vad för människotyp deras vårdgivare är och anpassas efter dem och öka möjligheterna till överlevnad.

Har inte skit med gener utan likaväl hade det kunnat vara du själv, din förälder eller ditt barn som i grunden ändrades efter övergreppsmiljö och potentiellt livshotande vuxna. De flesta av er skulle utvecklas negativt och inte som de offer som har en stark inlevelse och omsorg kring andra. Ni bara inbillar er att ni är bättre rustade men saken är att evolutionen inte brytt sig om din självuppskattning när den format oss människor. De flesta av er har samma skitgener som de ni tror är fjärran er själva, om ni utsatts tillräckligt illa isåfall.

Det är väldigt, väldigt grovt att utan bevis hävda syskonet vara potentiellt ond, här på Flashback då det rör sig om ett barn. Barn i hem där våld riktas mot någon annan än dem själva, är fortfarande brottsoffer de med. Man är utsatt om man lever i ett våldsamt hem. Punkt.
Citera
2023-11-25, 23:59
Medlem
Mjukislabans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Eftersom familjen hade ett lungsjukt barn hemma kanske dem hade syrgas i hemmet. Därmed inte ovanligt med syrgas och tratt.

MEN hade dem inte syrgas borde dem inte ha syrgasslang och tratt.

Nån som vet om dem hade fått beviljat från lungteamet att ha syrgas i hennet?

Vill minnas att jag läste nånstans i FUP att det skulle utredas om V överhuvudtaget hade någon lungsjukdom..!!
Citera
2023-11-26, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdMortem
Hon är bara ett litet barn och oavsett vad har hon full rätt att tycka om och sakna syskonen men även föräldrarna. Ett offer är inte skyldig till att inte få känna.

Nej. Man måste inte bli trasig eller förövare eller för all framtid dysfunktionell i grunden. Många klarar sig bra. Somliga tidigare än andra men utsatthet är inte detsamma som att bli en sämre människa.

Världen är full av förövare som inte upplevt särskilt mycket alls men ändå återuppfinner ondska som om de aldrig hört andra melodier.

Världen är full av offer som utsatts för alla möjliga grymheter men ändå är helt okej och reko människor.

Vanlig mobbning som de flesta barn någon gång är inblandade i är också samma strukturer av elakhet men ingen påstår att majoriteten av de barnen måste växa skevt.

Victimblaming är sjukt ofräscht och omodernt.

Hänger inte alls med..På vilket sätt är detta victimblaming menar du?.
Victimblaming är väl att ge offret skulden för det skedda.
På vilket sätt gör jag det?
Är helt på det klara med att det är föräldrarnas fel..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in