Citat:
Ursprungligen postat av
AdMortem
Jag har inte läst syskonens vittnesmål men så ser dynamiken ut i familjer där ett blir syndabock och föremål för övergrepp. Det måste rättfärdigas och syskon måste acceptera föräldrarnas världsbild för att överleva själva. Det är så för barn och det är vi vuxna som ansvarar för att ge dem en nyanserad bild.
Jag är själv ett barn som fick den rollen som "dålig" och det framstår för mig som ett mönster i alla dessa fruktansvärda berättelser att ett barn väljs ut som syndabock och som vuxen väljer jag att försvara de bar/syskon till ett utmålat dåligt barn. För att överleva själva och få deras egen verklighet och självkänsla att översensstämma måste barn välja att dela de verklighetsuppfattningar föräldrarna levererar. Vad har de för alternativ? Vem är där och skyddar dem från det som även skulle kunna drabba dem själva om de inte rättfärdigar negativ särbehandling av ett syskon.
I mina ögon är du en vettig, välmenande användare här på Flashback som tar till dig andras öden. Jag hoppas att du ser att även syskonen på sina vis är offer oavsett vad som skett då inga friska vuxna skulle få barn att ens behöva välja ståndpunkt men det här är sjuka situationer. Men ja, barn som Z kan inte uppfatta det egna värdet och övergreppen jämfört mot andra. Hur skulle de? Det är barn.
Tack. Jo jag ser. Barnen är också självklart offer för denna sjuka struktur.
Men det är så sjukt läskigt hur föräldrar kan styra barn och göra ett familjeliv och uppväxt till ett utdraget flugornas herre-scenario. Det är som en ockupationsmakt som invaderar ett försvarslöst land.
Personligheten formas i unga år. Jag kan inte svara på hur relationerna blir mellan barnen framledes när strukturen och koderna, det sedvanliga förhållningssättet som säkert skänkte viss trygghet, är borta. När allt ska byggas upp.
Tyvärr tror jag de är saboterade för alltid men att Z alltid kommer att längta efter och förlåta sina syskon,på ett sätt som inte alls är bra för henne. Men det tyder också på ett stort hjärta och förmåga att se igenom det sjuka. I bästa fall. Det måste dock finnas en hel del lagrad vrede över hur hon behandlats, hos Z och den måste erkännas och bekräftas.
Föräldrarna är de verkliga förövarna men de har dresserar och dompderat hela familjen att mobba ut Z. Speciellt mamman.
Det går inte att göra ogjort.
Jag ser ingen ljus framtid för syskonen och hoppas verkligen att de får stöd i att läka och då måste de såsmåningom inse den fulla vidden av uppväxten. Det kan inte vara lätt.
Barn som bevittnat våld är i riskzonen för att själv utveckla en förövarpersonlighet alternativt söka sig till våldsamma partners. Barn som deltagit i det,som värsta sortens barnsoldater, de blir nästan garanterat förstörda på ett eller annat vis. De behöver vuxna som fattar detta och som ser på dem med djupaste empati,dvs barnet inom som blev korrumperat,men som också orkar möta den här ondskan som i olika grad slagit rot hos syskonen, utan att väja. Det är en utmaning, men hoppas på det.