2023-11-25, 04:57
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Skånes Änglar bidrog med en matkasse på knappt 5000 kr en gång per månad under 1 år , de fick dessutom hjälp med hyra någon gång samt klädpaket födelsedagspresenter och julklappar under ett par år , mamman fick en dator av dem så att hon kunde plugga på distans

Förslår inte på långa vägar.
Enligt Konsumentverket har en familj på 6 personer drygt 20.000 kr/mån i kostnader exklusive boende, bil och mat. (Jag räknar 6 personer då de försummade Z.)
Minns inte om det står någonstans vad hyran var men säkert minst 10.000 kr/mån för en såpass stor lägenhet. Antagligen mer.
Bensin och trafikförsäkring för den gamla bilen minst 2.000 kr/mån.
Om vi räknar med att Skånes änglar och barnbidragen täcker matkostnaderna (inklusive hämtpizza) så krävs ändå minst 32.000 kr/mån.
Medellönen för en personlig assistent är ca 30.000 kr/mån vilket ger ca 23.000 kr/mån efter skatt på en heltid utan sjukskrivning.
Det saknas 9.000 kr/mån och då har man inte råd att finansiera ett amfetamin- och tablettmissbruk.
Det måste ha kommit in pengar från annat håll.
Vi vet dessutom att mamman hade konto på en kryptosajt.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2023-11-25 kl. 05:04.
Citera
2023-11-25, 05:16
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Jo, jag tror hon vet. Man kan läsa mellan raderna i förhören med henne att hon känner att det inte är ok. Men vad har ett barn i en sådan här våldsam och hotfull kontext för val? Barn kan bli vingklippta även i vanliga familjer och utveckla fejkade jag.

Dessa roller är typiska i en sådan störd familj.
Och barnen tror att såhär ska det vara. Ju längre åren går desto mer "tar" hjärntvätten. Barnet lär sig spela och lär sig det så väl,att barnets egentliga tankar/känslor dold långt där inne och främmande för jaget.

Hon är inte trygg nog att berätta. Men man hör att hon friserar under förhören. Hon skyddar mamman men hon skyddar också sig själv.
Skulle också vara livrädd. En sådan mamma släpper inte taget bara sådär..Hon har säkert bevittnat våld.

Kanske börjar hon prata. Man får bara hoppas,att skadorna av att ha levt i en sådan sjuk struktur inte är för djupa.
Jag tror att med rätt stöd kan hon nog komma på rätt köl. Men vi får tänka på att alla barn i den familjen har skadats i någon mån.

Jag själv blir rasande då jag hör på hennes lögner. Man glömmer lätt att det faktiskt är barn. Det är inte de som bär ansvaret.

Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Efter att ha läst förhören med S där hon beskriver sin mamma som omtänksam o alltid sätter barnen först o alltid vill hjälpa andra o om hon blir arg går hon in på sitt rum o säger att hon behöver vara ifred, är rena påhitt. Det är inte helt ovanligt att när ett barn i en svårt dysfunktionell familj ska beskriva sin förälder eller hemmiljö hittar på så som dom önskar att det skulle vara. Beskriver sin egen mamma som en mamma dom sett på tv tex som är den perfekta mamma som dom egentligen vill ha… Sen vad som är vad om det är hjärntvätt o rädsla att bestörta sanningen eller om det är en påhittad version som eget försvar för hur illa sanningen är blir svårt att reda ut…

Jag håller med om det ovanstående. Vill tillägga att S lögner framstår som väldigt raffinerade för en 12-åring. Hon vet precis att ättikglaset stod i bakkant ovanpå torktumlaren och att det endast var en bottenfyllt. Hon berättar hur hon stod i trappan natten mot julafton när hon väcktes av tumultet.
Hon berättar att Z minsann sov i en svart resesäng i föräldrarnas rum.
Hon beskrivs någonstans som smart och begåvad för sin ålder.
Så nog vet hon att hon ljuger.
Citera
2023-11-25, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Förslår inte på långa vägar.
Enligt Konsumentverket har en familj på 6 personer drygt 20.000 kr/mån i kostnader exklusive boende, bil och mat. (Jag räknar 6 personer då de försummade Z.)
Minns inte om det står någonstans vad hyran var men säkert minst 10.000 kr/mån för en såpass stor lägenhet. Antagligen mer.
Bensin och trafikförsäkring för den gamla bilen minst 2.000 kr/mån.
Om vi räknar med att Skånes änglar och barnbidragen täcker matkostnaderna (inklusive hämtpizza) så krävs ändå minst 32.000 kr/mån.
Medellönen för en personlig assistent är ca 30.000 kr/mån vilket ger ca 23.000 kr/mån efter skatt på en heltid utan sjukskrivning.
Det saknas 9.000 kr/mån och då har man inte råd att finansiera ett amfetamin- och tablettmissbruk.
Det måste ha kommit in pengar från annat håll.
Vi vet dessutom att mamman hade konto på en kryptosajt.

De hade sex hemmavarande barn att försörja och räknar man bort Z så blir det fem barn.

Alltså två vuxna personer samt sex barn (fem barn utan Z). Då kommer man upp i en ännu högre summa per månad. Och dessa pengar ska tas från någonstans.
Citera
2023-11-25, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Jag håller med om det ovanstående. Vill tillägga att S lögner framstår som väldigt raffinerade för en 12-åring. Hon vet precis att ättikglaset stod i bakkant ovanpå torktumlaren och att det endast var en bottenfyllt. Hon berättar hur hon stod i trappan natten mot julafton när hon väcktes av tumultet.
Hon berättar att Z minsann sov i en svart resesäng i föräldrarnas rum.
Hon beskrivs någonstans som smart och begåvad för sin ålder.
Så nog vet hon att hon ljuger.

Man blir så gråtfärdig av detta fallet så det är inte klokt. Hoppas att de blir dömda till straff som de förtjänar.
Citera
2023-11-25, 05:23
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdMortem
Alla barn i en familj med problem har rätt till sin egen berättelse.
De här historierna om barn sliter hjärtat ur kroppen på en eftersom de alla oavsett vad är offer.
Min erfarenhet hör dock ett barn som utsatts särskilt mycket som lojal till förövarna även om de är de egna syskonen. Därför säger hon åt polisen att det är ok att ta föräldrarna men inte syskonen. Vad hon menar är att samtliga gjort saker eller inkluderats i hennes utsatthet men att hon är rädd att syskonen ska straffas när hon endast kan se föräldrarna som de som gjort fel. Ett barns lojalitet är otrolig och går långt över den själv.

Mycket insiktsfulla reflektioner!
Citera
2023-11-25, 05:45
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Hejsan, du lade tidigare upp Fup på mostern ang narkotikabrott men tyvärr funkade inte den Fupen. Skulle du vilja lägga upp den på nytt?

Jag har bara domen mot R*smus och Jos*fine. Denna länk funkar forfarande hos mig.
FUPen har jag tyvärr inte. Skulle gärna läsa den.
Om man bor i trakten av Lund kan man knalla in på Lunds tingsrätt och be om handlingarna för mål nr B1133-23.

https://gofile.io/d/dEwEoH
Citera
2023-11-25, 06:20
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Jag har inte skrivit något alls mer än att flickan tydligt skyddar syskonen om igen och talar om att man får ta föräldrarna men inte syskonen.
Det pekar på att hon inte alls riktigt förstår vad som pågår och att syskonen varit delaktiga i övergreppen på något vid om så indirekt. Att vara 12 år innebär ingenting. Även yngre barn kan orsaka andra barn skada och jag skrev att i en sådan dynamik är de offer även om de varit delaktiga i saker. Barn som offer accepterar vad som helst mot syskon oftare än vad någon ställer sig upp och vägrar acceptera att ett syskon far illa. Det må rimma illa i din värld men så fungerar det i barnens.
Ja, Z skyddar sina syskon.
Och att S troligtvis skyddar sina föräldrar, inte skrivit något annat.
Som jag också skrev kan S också vara ond som sin mamma, gener och uppväxt?
Men än så länge är hon ett barn och BO.
Citera
2023-11-25, 06:27
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Didelidadelido
Jag har läst nästan hela tråden men kanske missat om någon annan tänkt samma tankar som jag.
När jag läste förhöret med systern Joss*n så fick jag känslan av att J behandlar Z så illa för att hon är lik Joss*n….

I förhör med Joss*an så berättar hon om deras svåra och väldigt traumatiska barndom och hur dem behandlades av deras pappa. Fruktansvärd läsning.
Joss*n säger att pappan skonade J många gånger, men att han ändå utsatte henne för mycket våld just för att det var enda sättet att komma åt Joss*n (hon lät sig inte knäckas av hans terrorvälde men när pappan skadade syskonen så var det hemskt beskriver Joss*n). Så Jasm*n åkte på mycket stryk ”pga” Joss*n…

Sen säger Joss*n i förhör att J gråtit över att Z är så lik Joss*n. Uppenbarligen menar hon att det skulle vara något dåligt….

Kan det vara något som spelar in i det hela? J’s eventuella hat mot sin syster och att Z skulle vara lik henne?
Bara spånar, men jag fick den känslan.

Sen kombinerat med ett missbruk och en skadad personlighet från en trasig uppväxt. Syster säger ju också i förhör att J tar pappan i försvar om jag förstod det rätt. Så hon kanske har börjat identifiera sig med honom…..
Mer troligt att Jasmine ärvt sin faders personlighetsstörning om han nu
var som de sagt, mamman är ju död och kan inte vittna.
Citera
2023-11-25, 08:04
Avslutad
Citat:
Alla barn i en familj med problem har rätt till sin egen berättelse.

Jag läste igenom förhören med flickan (Z)hastigt och skumläste igår när jag var mycket trött men min uppfattning var att jäntan skyddar syskonen och känner en rädsla för att polisen ska ta dem. Hon verkar ha fått uppfattningen särskilt efter familjehemsplacering? att föräldrarna skadat henne och därmed i häkte för att de gjort fel men upplever en rädsla för att syskon ska "tas" och pratar om att polisen får ta föräldrarna men inte syskonen.

Jag kan ha fel men som vuxen kände jag en oro för att syskonen eller något av syskonen kan ha utsatt flickan. Jag var för trött för att orka läsa allt ord för ord och utesluta syskonen.

I en sådan dynamik där ett barn blir utsatt och utpekat har samtliga syskon generellt en delad uppfattning med föräldrarna om att det utsatta syskonet är särskilt dåligt och "förtjänar" en dålig behandling. Ett barn visar samma lojalitet mot syskonen som mot föräldrarna förutom att det snabbare kommer se föräldrarna som förövare än vad det kommer vilja syskonen som en del av övergreppen mot det.

Alla barn är offer i en sådan här situation, även när de är förövare men det är viktigt att vi förstår hur utsatt det utpekade barnet faktiskt är och att syskonen används emot det ävenom det inte förstår hur utsatt det är även via dem. Barn saknar helhetsperspektiv och sådant kan vi inte kräva.

Varför var flickan hela tiden tvingad isär familjen och det med att sova under broderns säng? Vi bör se henne som potentiellt utsatt från dem allihop även om barn som förövare blir det på grund av utsatthet från vuxna förövare.

De här historierna om barn sliter hjärtat ur kroppen på en eftersom de alla oavsett vad är offer.
Min erfarenhet hör dock ett barn som utsatts särskilt mycket som lojal till förövarna även om de är de egna syskonen. Därför säger hon åt polisen att det är ok att ta föräldrarna men inte syskonen. Vad hon menar är att samtliga gjort saker eller inkluderats i hennes utsatthet men att hon är rädd att syskonen ska straffas när hon endast kan se föräldrarna som de som gjort fel. Ett barns lojalitet är otrolig och går långt över den själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Ja, hon har verkligen blivit syndabock. Hon pratar om sina syskon med mycket större respekt än de pratar om henne. De.erkänner knappt hennes existens. Bara att hon är hjärnskadad, äcklig att gå in hos, Z "stinker" mm. S får hela tiden korrigera sig själv,för hon är tillräckligt stor för att förstå hur andra utanför familjen kan reagera på hur Z framställs. Inom familjen var det normalt att de med lätt förakt på henne, men S begriper någonstans hur det låter. Hon säger bla.om sig själv då hon nämner Z att jag låter elak, det är elakt att säga så kanske men...etc
Så visst kan de ha deltagit i övergrepp,tänker jag. För att bli älskad av mor sin så krävdes dessa offer.
Ingen har skyddat Z. Så jäkla bedrövligt

Citat:
Jag har inte läst syskonens vittnesmål men så ser dynamiken ut i familjer där ett blir syndabock och föremål för övergrepp. Det måste rättfärdigas och syskon måste acceptera föräldrarnas världsbild för att överleva själva. Det är så för barn och det är vi vuxna som ansvarar för att ge dem en nyanserad bild.

Jag är själv ett barn som fick den rollen som "dålig" och det framstår för mig som ett mönster i alla dessa fruktansvärda berättelser att ett barn väljs ut som syndabock och som vuxen väljer jag att försvara de bar/syskon till ett utmålat dåligt barn. För att överleva själva och få deras egen verklighet och självkänsla att översensstämma måste barn välja att dela de verklighetsuppfattningar föräldrarna levererar. Vad har de för alternativ? Vem är där och skyddar dem från det som även skulle kunna drabba dem själva om de inte rättfärdigar negativ särbehandling av ett syskon.

I mina ögon är du en vettig, välmenande användare här på Flashback som tar till dig andras öden. Jag hoppas att du ser att även syskonen på sina vis är offer oavsett vad som skett då inga friska vuxna skulle få barn att ens behöva välja ståndpunkt men det här är sjuka situationer. Men ja, barn som Z kan inte uppfatta det egna värdet och övergreppen jämfört mot andra. Hur skulle de? Det är barn.

Håller med om syskonen. Föräldrar kan vända syskon mot varandra, eller hela familjen mot ett barn.

"För att bli älskade av sin mor så krävdes dessa offer ",skriver någon. Men det behöver inte vara så "godartat". En del syskon kan njuta av att vara utvalda och av makten de fått att se ned på andra syskon.
Citera
2023-11-25, 08:11
Avslutad
Apropå att föräldrarna försökt göra Z till en pojke så tror jag mer på att de försökt göra henne identitetslös. Hon får inte ens lov att vara flicka. De ville ta bort allt fint. De försökte göra henne till en sak. Ondskan är total.
Citera
2023-11-25, 09:38
Medlem
Citat:
Jag har inte läst syskonens vittnesmål men så ser dynamiken ut i familjer där ett blir syndabock och föremål för övergrepp. Det måste rättfärdigas och syskon måste acceptera föräldrarnas världsbild för att överleva själva. Det är så för barn och det är vi vuxna som ansvarar för att ge dem en nyanserad bild.

Jag är själv ett barn som fick den rollen som "dålig" och det framstår för mig som ett mönster i alla dessa fruktansvärda berättelser att ett barn väljs ut som syndabock och som vuxen väljer jag att försvara de bar/syskon till ett utmålat dåligt barn. För att överleva själva och få deras egen verklighet och självkänsla att översensstämma måste barn välja att dela de verklighetsuppfattningar föräldrarna levererar. Vad har de för alternativ? Vem är där och skyddar dem från det som även skulle kunna drabba dem själva om de inte rättfärdigar negativ särbehandling av ett syskon.

I mina ögon är du en vettig, välmenande användare här på Flashback som tar till dig andras öden. Jag hoppas att du ser att även syskonen på sina vis är offer oavsett vad som skett då inga friska vuxna skulle få barn att ens behöva välja ståndpunkt men det här är sjuka situationer. Men ja, barn som Z kan inte uppfatta det egna värdet och övergreppen jämfört mot andra. Hur skulle de? Det är barn.

Tack. Jo jag ser. Barnen är också självklart offer för denna sjuka struktur.
Men det är så sjukt läskigt hur föräldrar kan styra barn och göra ett familjeliv och uppväxt till ett utdraget flugornas herre-scenario. Det är som en ockupationsmakt som invaderar ett försvarslöst land.
Personligheten formas i unga år. Jag kan inte svara på hur relationerna blir mellan barnen framledes när strukturen och koderna, det sedvanliga förhållningssättet som säkert skänkte viss trygghet, är borta. När allt ska byggas upp.
Tyvärr tror jag de är saboterade för alltid men att Z alltid kommer att längta efter och förlåta sina syskon,på ett sätt som inte alls är bra för henne. Men det tyder också på ett stort hjärta och förmåga att se igenom det sjuka. I bästa fall. Det måste dock finnas en hel del lagrad vrede över hur hon behandlats, hos Z och den måste erkännas och bekräftas.

Föräldrarna är de verkliga förövarna men de har dresserar och dompderat hela familjen att mobba ut Z. Speciellt mamman.

Det går inte att göra ogjort.
Jag ser ingen ljus framtid för syskonen och hoppas verkligen att de får stöd i att läka och då måste de såsmåningom inse den fulla vidden av uppväxten. Det kan inte vara lätt.
Barn som bevittnat våld är i riskzonen för att själv utveckla en förövarpersonlighet alternativt söka sig till våldsamma partners. Barn som deltagit i det,som värsta sortens barnsoldater, de blir nästan garanterat förstörda på ett eller annat vis. De behöver vuxna som fattar detta och som ser på dem med djupaste empati,dvs barnet inom som blev korrumperat,men som också orkar möta den här ondskan som i olika grad slagit rot hos syskonen, utan att väja. Det är en utmaning, men hoppas på det.
Senast redigerad av Ericcca 2023-11-25 kl. 09:41.
Citera
2023-11-25, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snitsigare
Var väl Skånes änglar som var involverade i att hjälpa familjen med mat, pengar och julklappar. Och sedan när det med Z uppdagades så kunde de inte tro det då de sett Z strax innan jul. Familjen som verkade så fin kunde de absolut inte tro nåt ont om.

Är det säkert de såg rätt barn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in