2023-11-24, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodyngel123
Jag har min instagram men ja följarantalet jag ligger runt 1700 vet inte hur långt man skulle komma i en insamling där? Och hur får man pengarna till henne?❤ älskade ungen!

Jag kom till att tänka på när Elin försvann i Höör och när hon senare hittades död då startade föreningen Skånes Änglar en isamling till Elin. Längre ner i artikeln står det att Skånes Änglar startades i första hand för att hjälpa utsatta barn i Skåne, så man kan säga att Z är ett utsatt barn.

En insamling har startats för mördade Elin: ”Tillsammans kan man göra mycket”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WOMr7g/en-insamling-har-startats-for-mordade-elin-tillsammans-kan-man-gora-mycket
Citera
2023-11-24, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Jag kom till att tänka på när Elin försvann i Höör och när hon senare hittades död då startade föreningen Skånes Änglar en isamling till Elin. Längre ner i artikeln står det att Skånes Änglar startades i första hand för att hjälpa utsatta barn i Skåne, så man kan säga att Z är ett utsatt barn.

En insamling har startats för mördade Elin: ”Tillsammans kan man göra mycket”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WOMr7g/en-insamling-har-startats-for-mordade-elin-tillsammans-kan-man-gora-mycket

Så fint att de finns sånna organisationer ❤ man kanske kan prata med Skånes änglar?
Vet inte hur man går till väga för att lämna över pengar till Z men jag startade en gofundme för henne nu. Kan vi hjälpas åt att samla in pengar tror ni? Kan vi hjälpas åt att ta reda på hur man lämnar över de sen?
Citera
2023-11-24, 21:39
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeSedated
Nu har jag inte varit inne i tråden på ett tag, så vet inte om denna min teori redan har diskuterats.

Jag tror att det handlar om transofobi.
Lilla Z är ju uppenbarligen ett transbarn, och jag tror att föräldrarna är för inskränkta för att förstå och acceptera.
De andra barnen har ju uppenbarligen inte utsatts för samma tortyr som Z.
Hon passade helt enkelt in i deras "mall".

Därav öknamnen vi sett i föräldrarnas sms.
Och därav kanske även våldet mot underlivet?
Det framkommer att mamman och hennes syster utsatts av sin Syriska pappa när de var barn, att en av dem skall vara kille, och att dricka ättika som straff.
Senast redigerad av Pandalina4 2023-11-24 kl. 21:55.
Citera
2023-11-24, 21:41
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Nu har jag inte varit inne i tråden på ett tag, så vet inte om denna min teori redan har diskuterats.

Lilla Z är ju uppenbarligen ett transbarn, och jag tror att föräldrarna är för inskränkta för att förstå och acceptera.

Transa?
Hon klär ju sig numer (självmant) i kjol/klänning/rosa, dvs väldigt ”flickigt” och ”prinsessigt” enligt fosterhemsföräldrarna?

Tror snarare att hon kanske då ville vara någon annan, vem som helst, utom just lilla flickan Z som föräldrarna avskydde så mycket (vilket hon själv också säger flera gånger).

Kanske en form av ”flykt”, ”självförsvar” för att försöka bli omtyckt av familjen som någon annan.
Citera
2023-11-24, 21:54
Medlem
Är det någon vänlig själ som kan länka till FUP? Länken på förstasidan fungerar inte. Kommer bara till en sida där det står "Du angav ett ogiltigt inlägg".

Har letat i tråden men hittar inget..
Citera
2023-11-24, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
nej funkar inte
fail
not fetch
har försökt hundra ggr-men nä

Testa någon av dessa

https://easyupload.io/6qh4zr

https://delafil.se/66ae6e9f5ed6f58a/B_6683-22.zip

.
Citera
2023-11-24, 21:59
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Jag utvecklar gärna vad jag menade med den kommentaren, men har inte lust att slösa tid och energi på dig då du kommer med personpåhopp och osanna påståenden om att jag inte vill att föräldrarna ska ha försvarare.

Det jag menar är att jag tolkar det som att det inte anses god advokatsed att gå för långt
som Xenion skrev. Borde givetvis ha frågat vad Xenion menade med att det är rätt för försvarsadvokater att "gå för långt". Det finns ju uppenbarligen gränser. Man kan inte tänja på sanningen hur långt som helst.

Folk kan ha olika åsikter och ibland går det att tolka saker olika utan att någon måste vara dum eller vilja ont.

I denna tråd har folk blandade kunskaper och en del hoppar in i den utan att ha läst FUP.. vi hjälper varandra att pussla ihop en bild i detta tragiska fall.. Det är inte jätteviktigt att få sista ordet, och är det så viktigt så är man i fel fora.
Man måste kunna diskutera vad som är ok att göra enligt advokatsed och undra över en annan användarens ord om att försvarsadvokater ska gå för långt
Med anledning av att advokaten påstår saker som strider mot de vi vet i detta mål,att en flicka suttit isolerad, åkt in på sjukhus, fått magen bortopererad och har brännsår och skador över hela kroppen,att i princip ingen särbehandling av flickan gjorts,att flickan varit älskad av sina föräldrar och att de brytt sig om henne..
Hon har fått äta en gång om dagen, då familjens rester, tex det som ingen gillade på pizzan och plockat bort. Hon fick inga kläder, etc trots att det var kallt.

Jag förstår att det är advokatens jobb att få sin klient friad och att man då lyfter saker som han tala för en klient ts fördel. Men jag ställer mig ändå lite frågande till hur pass mkt en advokat kan tänka på fakta. Det går ju nästan alltid att hitta någon ljuspunkt i människors liv hur illa de än behandlats. Det går att ta två foton och säga: här var hon faktiskt med.

Det framgår även av föreskrifter om advokatsed att advokater inte medvetet får ljuga. Dvs om de vet vad som är sant, kan de inte hitta på en sanning för att få rätt.

Det kan vara så att de håller sig inom ramen. Men det kan vara så att de faktiskt går för långt..

Jag är absolut öppen för att jag kan ha fel och att det kanske är så det går till..men jag vill inte bli påhoppad med ord som att "du vill bara inte att föräldrarna ska ha någon försvarare". Det räcker med att säga vad man vet och dela med sig av kunskaper. Man behöver inte aktivt tysta ned alla som inte "har förstått läget".

Jag behöver inte ha rätt, helt ok att ha fel men blir ledsen då denna viktiga tråd förstörs av aggressiva påhopp.

En sak, jag är inte aggressiv i mina inlägg, inte alls, sen att jag ifrågasätter är en helt annan sak,

Och var har jag kommit med personangrepp och sagt att föräldrarna inte ska ha försvarare.
Jag skrev försvarare som inte gör sitt jobb. För det är så jag tolkar dina inlägg.

Sen har ingen och inte heller jag sagt att en försvarares arbete är att fria. En försvarares advokat är att ta till vara på sin klients rättigheter och få en rimlig dom utifrån vad åklagaren bevisar. De ska ta tillvara på sin klients önskan.
Här har föräldrarna valt att neka, då kan inte, eller får inte heller advokaten säga annat.

Jag ledsnade på alla påhopp på åklagare först och sen nu advokaternas arbete. Det blir tröttsamt.

Sen har alla olika erfarenhet men jag vet att ganska många aktiva på fb och i en tråd inte har lust att sitta och förklara saker som står i fup för att ngn dyker in i en tråd. Tog flera dagar att ta sig igenom fupen att sitta och upprepa blir bara tröttsamt, nu har inte jag kommenterat det men vet att det svaret får oftast folk Sims gäller dessa frågor, läs i tråden och läs fup.

Jag finner ingen anledning flesta dagarna in på en rättegång att ha en åsikt om försvaret eller åklagarens upplägg ännu.
Knappt hört dem prata ngt större annat än sakframställan, slutpläderingen är ju mer intressant.
När dom kommit då kan man absolut diskutera om
Man tycker åklagare eller försvar gjort fel.

Men återigen, jag tror inte en enda gång jag gått med personangrepp och finner du det har jag inga problem att be om ursäkt för det aktar jag mig flr, sen kan jag tycka personer är tröttsamma när det blir så här då det är många nya här kanske pga av detta fallet. Men läs då och känn in. (Syftar inte du ska göra det utan rent allmänt.)

Sen tycker folk olika och folk ifrågasätter, det är Flashback.
Citera
2023-11-24, 22:08
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Skulle du kunna berätta lite mer om hur familjehemspappan beskrev hur hon mådde -när hon kom.
Anledningen att jag frågar är att jag endast kunnat öppna Z,s,syskonens o föräldrarnas förhör.
Alla andra förhör/filer går inte att öppna.
Det låter bra att hon hamnat i en familj, där viss relation fanns redan i tidigt skde,på sjukhuset.

Nu är detta min tolkning av vad jag läser i förhöret, men ja hon känner ju dessa från sjukhuset.

Jag minns inte allt men hon trivs och mår bra och de satsar på att hon ska vara fysiskt aktiv med att cykla, införskaffa en studsmatta och gå simskola.
Hon har konflikter med dem och då reagerar hon på såna sett där man förstår att hon varit utsatt, som tex oroar sig för att bli instängd eller inte FP mat. I något förhör säger hon det.

Jag upplever hon nog testar dem för att se om de stannar kvar.
Att hon städar och dammsuger på sitt rum tolkade de som att hon fått ta ansvar hemma.

Upplever de nog kommer ha sina utmaningar med henne iom det hon gått igenom, men medtanke på deras ålder på 55+ och deras relation sen innan så är de nog perfekta med äldre familjehemssyskon och föräldrar som har tid för henne. Hon kommer ju bli otroligt omhändertagen upplever jag.

Tips.
Har du en ipad, isåfall laddar du hem andra delen av fupen med de förhören, spara under filer på ipaden, då får du en mapp som heter zip, den öppnar du bara genom att klicka på den.
Så borde det poppa upp ett gäng aktbilagor.
Kanske det funkar. Borde gå att göra samma på iPhone men för mig är det jobbigt att läsa så mkt på mobilen.
Citera
2023-11-24, 22:09
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
nej funkar inte
fail
not fetch
har försökt hundra ggr-men nä

Konstigt, funkar utmärkt för mig att klicka iaf.
Citera
2023-11-24, 22:12
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annapanna65
Vad jag får fram så är familjehemsmamman enhetschef på barnkliniken Lund-Malmö. Tänker att hennes förhör isf blivit styrt av all fakta från sjukvården.

Mamman har ingen vårdkontakt med Z då hon har en administrativ tjänst först och främst.
Citera
2023-11-24, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .kungen77
Testa någon av dessa

https://easyupload.io/6qh4zr

https://delafil.se/66ae6e9f5ed6f58a/B_6683-22.zip

.
Tack men inte heller dessa fungerar
vet inte vad som är fel- kanske inte meningen jag ska grotta i mera elände

även om jag egentligen endast var ute efter förhoppningsvis
goda nyheter!
hade så gärna velat få veta hur hon mådde när hon kom hem till denna nya familj
vad hon tyckte om -o vad hon ville göra- kort sagt bekräfelse på Z anpassade sig fint i det nya
Citera
2023-11-24, 22:17
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:

Jag delar inte alls din slutsats.

Jag upplever det som att föräldrarna gjort Z till pojke, inte at t hon själv vill det på något sätt då det i förhör framkommer att hon i sitt familjehem inte är lika inne på det längre. Jag tror det är något de försökt få henne att känna.

En sak som får mig att bla tänka så är att Z skor var märkta med namnet fast J istället för Z. Men ingen gång har Z velat bli kallat det namnet.

Jag tro föräldrarna kallat Z för han, pojke osv.
Åklagaren visade också bilder första dagen på en flicka i prinsessklänningar.
Nya läraren tror jag det också var eller om det var nya pappan som sagt att hon också tycker väldigt mycket om en klasskamrats långa hår och vill ta på det och sagt hon vill spara ut till långt hår.

Så jag tro hon fogat sig för att göra föräldrarna nöjda. För att bli älskad går hon med på vad de säger typ.
Så tänker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in