2023-11-23, 18:19
Medlem
Domass avatar
Ta det här med inflationen t.ex. nedläggningen av kärnkraftverken, de höga skatterna på drivmedel, eller varför inte de låga straffen som man måste göra nåt åt för att avskräcka brottslingar i första hand.

Även 48 % av svenska folket har ju förtroende för Magdalena Andersson, 62 % var det för bara ett halvår sedan.

Är det nån som kan förklara vad i helvete det är man har förtroende för?

Viktigaste frågorna för väljarna var väl tryggheten? Fixar man det med bara "förebyggande åtgärder"
eller varför inte inflationen som hade fortsatt i en vansinnig takt med ett skatteindex som hade rullat på och en ÄN högre reduktionsplikt.

Vad trodde hälften av folket där? Förstår de inte faran de själva utgör när de går o röstar för mer av samma politik? Vad är det man missar? Och hur blev det såhär?

Att man är hjärntvättad och missinformerad kan jag fatta, men simpla samband med energipolitiken
är ju helt ofattbart korkat att inte förstå vid det här laget? Eller trodde man att sossarna, nej de kommer kirra biffen och bygga mer kärnkraft, bara de får EN gång till i regering!

Era teorier?

(Detta är seriösa frågor, alltså inget rant.)

Jag vill veta varför det är som det är, och det beror ju oftast inte på en sak enbart.
Senast redigerad av Domas 2023-11-23 kl. 18:28.
Citera
2023-11-23, 18:47
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Går och röstar?
Tror du någon räknar din röst?
Citera
2023-11-23, 18:52
Medlem
pn222jws avatar
Eskapism, önsketänkande, massmedia...jämförbara länder är likadana eller obetydligt bättre.
Citera
2023-11-23, 18:52
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domas
Ta det här med inflationen t.ex. nedläggningen av kärnkraftverken, de höga skatterna på drivmedel, eller varför inte de låga straffen som man måste göra nåt åt för att avskräcka brottslingar i första hand.

Även 48 % av svenska folket har ju förtroende för Magdalena Andersson, 62 % var det för bara ett halvår sedan.

Är det nån som kan förklara vad i helvete det är man har förtroende för hos dom?

Viktigaste frågorna för väljarna var väl tryggheten? Fixar man det med bara "förebyggande åtgärder"
eller varför inte inflationen som hade fortsatt i en vansinnig takt med ett skatteindex som hade rullat på och en ÄN högre reduktionsplikt.

Vad trodde hälften av folket där? Förstår de inte faran de själva utgör när de går o röstar för mer av samma politik? Vad är det man missar? Och hur blev det såhär?

Att man är hjärntvättad och missinformerad kan jag fatta, men simpla samband med energipolitiken
är ju helt ofattbart korkat att inte förstå vid det här laget? Eller trodde man att sossarna, nej de kommer kirra biffen och bygga mer kärnkraft, bara de får EN gång till i regering!

Era teorier?

Jag vill veta varför det är som det är, och det beror ju oftast inte på en sak enbart.

Svenskarna har oerhört svårt att tänka i ens två steg.
Kommunen håller gratiskurser hur man lättast och bäst tänder eld på hus.
X som gick kursen går ut och använder sina nya kunskaper.
X åker fast efter tre mordbränder och alla tycker att det är bra att x nu sitter inlåst. Njaa, ett gäng tycker faktiskt synd om x. Där x kommer ifrån är det faktiskt normalt att elda ner hus.
Bränderna fortsätter.
Två dagar senare åker g och k fast.
Kommunen fortsätter med kurserna.
Innevånarna röstar på samma partier i nästa val som styr kommunen och ordnat kurserna...

Söndercurlade och indoktrinerade med en sjuklig tillit till "staten". Svensken är även extremt konsensussökande och rädd att avvika från gruppen.
Fred i 200 år i alla fall en av orsakerna.
Flumskolor som fokuserar på värdegrunder, genus osv istället för fakta.
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2023-11-23 kl. 19:02.
Citera
2023-11-23, 19:12
Medlem
Radonhattens avatar
Få har tid att sätta sig in i viktiga frågor och förlitar sig enbart på ljugmedia (ägardirektivstyrd propaganda). Vad ska man göra liksom, det är ett clownsamhälle deluxe, men systemet har vattentäta skott, korrupt uppifrån och ned.
Citera
2023-11-23, 19:43
Medlem
Man kan inte ha demokrati utan en oberoende media. När staten vet mer om folket än vi vet om dom så är det tyranni.

Att vi lever i en demokrati är bara en illusion. Du får välja mellan några utvalda personer som blivit sållade i led tills att dom kommit fram till en person med värdegrunden som stämmer överrens med överhuvudets gränser.
Citera
2023-11-23, 19:52
Medlem
oiiihs avatar
Ja,det har varit och är mycket på en gång, och varit relativt tätduggande med stora omvälvande förändringar,både här o där,,det börjar knaka lite över allt,,o även där det inte skall knaka .det innebär väl att dom stagnerar där dom sitter o inte ser längre än näsan räcker,,eller så blir det en idiotsvägning för alla ,för att dom har kommit fram till något,,eller bara för att komma vidare..eller bara för att få det gjort.---"-ibland är det bäst att sitta nästan still"
Citera
2023-11-23, 19:56
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domas

Är det nån som kan förklara vad i helvete det är man har förtroende för?

Era teorier?

Ja det är ett mysterium. Jag var på bilsemester i våras någonstans där jag aldrig är annars, Västergötland, camping, glamping, golfing, sightseeing country. Små fina hotell ombyggda från fd storbondgårdar.

Allt var så otroligt rent, fint, städat, snyggt, lugnt, tyst. Folk gick i parker, på småvägar, etc i lugn och ro. Såg bara svenskar överallt, samt några franska, brittiska och amerikanska turister. Alla vita som nyfallen snö. Först på väg hem förbi en avstickare i Värmland såg jag ickesvenskar igen, samt svensk raggarbilsungdom med hög musik på.

Jag är född och uppvuxen i Stockholm och har alltid trott att hela Sverige var lika blandat. Det verkar ju inte så när man kan resa genom landet i flera dagar utan att se ett enda icke-europeiskt ansikte.

Om fler svenskar lever som i de fullkomliga Bullerby-byarna jag passerade, så kan jag förstå att "apokalypsen" känns långt borta. Men man undrar ju hur det ser ut på deras vårdcentraler och akutmottagningar?
Citera
2023-11-23, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ja det är ett mysterium. Jag var på bilsemester i våras någonstans där jag aldrig är annars, Västergötland, camping, glamping, golfing, sightseeing country. Små fina hotell ombyggda från fd storbondgårdar.

Allt var så otroligt rent, fint, städat, snyggt, lugnt, tyst. Folk gick i parker, på småvägar, etc i lugn och ro. Såg bara svenskar överallt, samt några franska, brittiska och amerikanska turister. Alla vita som nyfallen snö. Först på väg hem förbi en avstickare i Värmland såg jag ickesvenskar igen, samt svensk raggarbilsungdom med hög musik på.

Jag är född och uppvuxen i Stockholm och har alltid trott att hela Sverige var lika blandat. Det verkar ju inte så när man kan resa genom landet i flera dagar utan att se ett enda icke-europeiskt ansikte.

Om fler svenskar lever som i de fullkomliga Bullerby-byarna jag passerade, så kan jag förstå att "apokalypsen" känns långt borta. Men man undrar ju hur det ser ut på deras vårdcentraler och akutmottagningar?

Det är väldigt ålderdomligt ute på landsbygden. Mest bara gamlingar. Så gillar du ålderdomshem så trivs du nog ute på landsbygden.

Men landsbygden är döende. Där finns inga ungdomar, ingen framtid.
Men fortsätt du besöka ställen där människor har en attityd att "hit kommer man inte för att leva, hit kommer man för att dö"
Citera
2023-11-23, 23:36
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillaMuminTrollet
Det är väldigt ålderdomligt ute på landsbygden. Mest bara gamlingar. Så gillar du ålderdomshem så trivs du nog ute på landsbygden.

Men landsbygden är döende. Där finns inga ungdomar, ingen framtid.
Men fortsätt du besöka ställen där människor har en attityd att "hit kommer man inte för att leva, hit kommer man för att dö"
Jag vet inte vad du pratar om nu, men du pratar inte om min upplevelse. Jag besökte golfbanor, spa's, Sveriges finaste turistområden, byar, rapsfält osv...
Citera
2023-11-24, 09:49
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Går och röstar?
Tror du någon räknar din röst?

Förstår inte vad du försöker komma till?
Citera
2023-11-24, 09:51
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Eskapism, önsketänkande, massmedia...jämförbara länder är likadana eller obetydligt bättre.

Jag tänker ibland på detta med, de har ju dock inte haft Sveriges uppenbara utveckling på alla områden där ett parti säger det uppenbara rakt upp o ner. Men visst, lika hjärntvättade är de.

Förmodligen kommer aldrig ett massuppvaknande från svenssons sida.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in