2023-11-23, 11:49
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilett
Så pappan har ingen allvarlig psykisk störning.
Hur var det med mamman?

Citat:
Ursprungligen postat av B3ck
Håller med! Jag har också hela tiden undrat varför inte han får genomgå en P7:a. Någon som vet?

------

Har Daniel några diagnoser?
Lång FUP, som sagt, så jag kan ju ha missat. Jag vet att han fått medicin för depression och ångest. Men något är ju väldigt "off" med honom, med tanke på hur han beskrivs av folk.

(Och SJÄLVKLART är det något fel med tanke på vad han och Jasmine utsatt Z för. Men tänker mer på hans personlighet.)

Han har genomgått en p7-undersökning.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Minns inte riktigt men rätt långt bak i tråden.

Isf är det ju mycket riktigt konstigt att kontot inte pausats tidigare. Ds är ett sunkigt ställe som sagt.
Citera
Medlem
B3cks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Hennes profil på darkside var öppen i helgen men nu pausad.

Screenshot?
Folk har snackat om hennes DS i månader, men ändå har ingen lyckats ta en screenshot och ladda upp så vi andra kan få se Nu när den är stängd är det ju för sent. Hittar du något öppet så snääälla - skärmdumpa och lägg upp.
Citera
2023-11-23, 11:52
Medlem
Citat:
Screenshot?
Folk har snackat om hennes DS i månader, men ändå har ingen lyckats ta en screenshot och ladda upp så vi andra kan få se Nu när den är stängd är det ju för sent. Hittar du något öppet så snääälla - skärmdumpa och lägg upp.

Det finns lite återgivet om du söker i tråden, dock inte så mycket. Hade gärna sett mer.
Citera
2023-11-23, 11:55
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feindflug
Mamman finns på darkside. Hennes profil visar att hon inte är helt frisk kan man säga.

Citat:
Hon var senast aktiv november 2021 så det var ett tag sen men hennes profil ser ut såhär.
"Hej och välkommen till min sida

Jazze, en undergiven tjej som gillar hårda och bestämda tag. En tjej som definitivt inte underkastar sej vem som helst!"

Och bland hennes preferenser så står det ++ på smärta. Undra om hon också gillar att dricka ättika och få extrema smärtor så hennes kropp nästan lägger av helt.🤔 Usch blir så arg när jag ser sånt här och jag tänker bara på den stackars flickan.😢💔

Citat:
Screenshot?

Se de citerade inläggen.
Citera
2023-11-23, 12:01
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Screenshot?

Fanns bara en profilbild (ansiktet) och typ mkt mkt lite info om hennes "kinks".
Citera
2023-11-23, 12:08
Medlem
B3cks avatar
Citat:
Det finns lite återgivet om du söker i tråden, dock inte så mycket. Hade gärna sett mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Lilett
Se de citerade inläggen.

Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Fanns bara en profilbild (ansiktet) och typ mkt mkt lite info om hennes "kinks".

Ja, men folk skriver bara vad vad det står i profilen. Inget riktigt bildbevis på hennes profil.

Vilket troll som helst kan skriva att "det står på hennes profil att hon gillar blablabla" bara för att spicea upp i tråden lite och för att folk ska förfasas lite extra. Men är det fakta? Hur vet vi om det är sant om vi inte får se själva?

Jag kan inte tro på något 100% om jag inte får se det själv. Sen, visst, man kan redigera en bild också såklart. Det är inte det att jag misstror folk som bara skriver vad det står, men jag hade INTE sett det som fakta förrän det är bekräftat. Vem som helst kan, som sagt, sitta och hitta på.
Citera
2023-11-23, 12:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Jag håller med dig generellt.
I detta fall är det dock inte brist på resurser i kommunen som lett till att vanvården kunnat fortgå.
Självklart är föräldrarna ansvariga för själva gärningarna.
Samtidigt är det BVCs och folktandvårdens försumlighet och skolans långsamhet som gjort att samhället inte räddat Z från utdraget lidande.

Region Skåne måste verkligen göra en Lex Maria av detta fall. De borde omplacera eller stänga av BVC-sköterskan och dietisten under tiden de utreder varför dessa personer inte agerat. De borde också gå igenom journalerna för andra barn som dessa personer haft ansvar för, och se om det finns andra barn som visar avvikande utveckling.
Om någon som läser här jobbar i Region Skåne uppmanar jag verkligen till att du skriver en Lex Maria med hänvisning till FUPen.

I Sverige har vi generellt hög tillit till att föräldrar vill sina barn väl, och att de söker hjälp om de inte mäktar med vardagen.
BVC och folktandvården behöver höja sin kunskap om att vissa föräldrar inte passar in i den mallen.
De borde också få mer skyldigheter och tvångsmedel, som i gamla dagar där de kunde tvinga fram ett hembesök med hjälp av polis om så krävs. De borde få rätt att hämta in barn till bokade besök om föräldrarna inte samarbetar.

På soc var det brist på resurser. De hyrde in "konslulter" och dessa blev överbelastade med ärenden. De hade ingen chans att hänga med. Allt annat du skriver håller jag med om, dessa personer (BVC-sköterskan, tandläkaren på Folktandvården, dietisten) hade en lagstadgad skyldighet att socanmäla vid misstanke. Det gjorde de inte.

Men vad har det med skadestånd att göra? Det är helt meningslöst att tvinga t.ex. en socialnämnd eller en Folktandvårdsmottagning att betala skadestånd. Det blir ju inte de personer som har felat som straffas på det sättet, och inte heller deras chef - utan det blir bara mindre resurser till verksamheten, vilket går ut över andra barn i kommunen. Och något tjänstemannaansvar där man kan kräva ut skadestånd av en enskild socialsekreterare, en enskild dietist o.s.v. har vi inte i Sverige. Borde vi kanske ha, men vi har det inte nu. En tandläkare kan i ytterst sällsynta fall dömas till skadestånd för att ha orsakat skada på en patients tänder, men inte för att han inte har reagerat på att ett barn inte kommer på sina bokade kontroller.

Citat:
Dumheter! Självklart ska höga skadestånd dömas ut, allt annat är vidrigt.

Vem ska betala det då, när dessa brottslingar inte har någon förmögenhet, och helt uppenbart aldrig kommer att kunna tjäna några stora pengar? När det gäller just skadeståndens storlek, tycker jag att det är bra att domstolarna är realistiska i Sverige.

Hade de (föräldrarna) varit rika däremot, så hade det varit helt rätt att plocka av dem förmögenheten.
Citera
2023-11-23, 12:19
Medlem
Citat:
Hon var senast aktiv november 2021 så det var ett tag sen men hennes profil ser ut såhär.
"Hej och välkommen till min sida

Jazze, en undergiven tjej som gillar hårda och bestämda tag. En tjej som definitivt inte underkastar sej vem som helst!"

Och bland hennes preferenser så står det ++ på smärta. Undra om hon också gillar att dricka ättika och få extrema smärtor så hennes kropp nästan lägger av helt.🤔 Usch blir så arg när jag ser sånt här och jag tänker bara på den stackars flickan.😢💔

Det verkar som J gått från undergiven till totalt sadistisk dominant förövare när det gäller hennes eget barn iaf. Kontroll och sexuellt våld på värnlösa handlar ofta om sjukt maktbegär som ibland fungerar ångestdövande.
Oavsett är de högst medvetna om sina gärningar och har totalt gränslöst beteende. Jag utesluter inte att även D har förgripit sig på Z (ev utan Js kännedom) eller att deras avsikt var att göra sig av med Z.

Fredag den 1/12 och måndag 4/12 ska de båda tilltalade höras i Tingsrätten.
Senast redigerad av viperstyle 2023-11-23 kl. 12:27.
Citera
2023-11-23, 12:20
Medlem
Mazeppas avatar
Hittade en intressant profil på communitysidan "Mina nakenbilder"

Användarnamn: snarlikt Ds-profilen

Profilen har inte varit inloggad på mkt länge.
Om mig: "34 årig gravid tjej gör det mesta bara att fråga"
Ute efter att:*Sälja / tjäna pengar

1 gästboksinlägg, 17 feb 2023

Ålder och användarnamn stämmer till 90%
Finns inga bilder upplagda så svårt att avgöra om det är J

Säger inte att det är hon men..
Citera
2023-11-23, 12:22
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ja, men folk skriver bara vad vad det står i profilen. Inget riktigt bildbevis på hennes profil.

Vilket troll som helst kan skriva att "det står på hennes profil att hon gillar blablabla" bara för att spicea upp i tråden lite och för att folk ska förfasas lite extra. Men är det fakta? Hur vet vi om det är sant om vi inte får se själva?

Jag kan inte tro på något 100% om jag inte får se det själv. Sen, visst, man kan redigera en bild också såklart. Det är inte det att jag misstror folk som bara skriver vad det står, men jag hade INTE sett det som fakta förrän det är bekräftat. Vem som helst kan, som sagt, sitta och hitta på.

Jag trollar inte! Har själv sett hennes profil.
Ber om ursäkt att jag inte sceenshotade
Citera
2023-11-23, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
På soc var det brist på resurser. De hyrde in "konslulter" och dessa blev överbelastade med ärenden. De hade ingen chans att hänga med. Allt annat du skriver håller jag med om, dessa personer (BVC-sköterskan, tandläkaren på Folktandvården, dietisten) hade en lagstadgad skyldighet att socanmäla vid misstanke. Det gjorde de inte.

Men vad har det med skadestånd att göra? Det är helt meningslöst att tvinga t.ex. en socialnämnd eller en Folktandvårdsmottagning att betala skadestånd. Det blir ju inte de personer som har felat som straffas på det sättet, och inte heller deras chef - utan det blir bara mindre resurser till verksamheten, vilket går ut över andra barn i kommunen. Och något tjänstemannaansvar där man kan kräva ut skadestånd av en enskild socialsekreterare, en enskild dietist o.s.v. har vi inte i Sverige. Borde vi kanske ha, men vi har det inte nu. En tandläkare kan i ytterst sällsynta fall dömas till skadestånd för att ha orsakat skada på en patients tänder, men inte för att han inte har reagerat på att ett barn inte kommer på sina bokade kontroller.

Vem ska betala det då, när dessa brottslingar inte har någon förmögenhet, och helt uppenbart aldrig kommer att kunna tjäna några stora pengar? När det gäller just skadeståndens storlek, tycker jag att det är bra att domstolarna är realistiska i Sverige.

Hade de (föräldrarna) varit rika däremot, så hade det varit helt rätt att plocka av dem förmögenheten.

Du menar alltså att bara utsatta barn till förmögna föräldrar ska få ett ordentligt skadestånd?

När jag hör hur du resonerar så blir jag extra glad över att kränkningsersättningen inte har någon övre gräns!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in