2023-11-20, 22:04
Medlem
Flaklypans avatar
HMS Artemis är ett svenskt signalspaningsfartyg som överlämnades 15 november 2023 till Försvarsmakten.

Vad vet vi om detta fartyg? Spioneri

Vad finns i den stora cylindern?

Vad kan detta fartyg upptäcka som vi inte kan pejla in från Gotland?

Finns det fler uppsidor med att spana från ett fartyg än att man kan komma närmare?

https://sv.wikipedia.org/wiki/HMS_Artemis

"According to Saab, the new spy ship includes capabilities better than the Orion.

“The new ship is longer, taller, and wider than its predecessor. Above all, however, it is more advanced in every respect,” the company stated."

https://www.thedefensepost.com/2022/11/04/swedish-spy-ship-artemis-sea-trials/

https://www.navalnews.com/naval-news/2023/11/new-sigint-vessels-for-sweden-and-poland/
Citera
2023-11-20, 22:12
Medlem
Själv undrar jag vad för eventuell beväpning detta fartyg har för självförsvar? Jag tänker mig lätta kulsprutor. Kanske förmåga att störa ut inkommande robot?
Så som framtiden lär se ut så lär Artemis ständigt ha en drönare som surrar runt och irriterar ovanifrån. Hade ju varit bra att kunna plocka ner sådana.

Och vad händer med orion? Kan man plocka bort båten från signalspaningsutrustningen och ställa utrustningen på en ö nånstans i östersjön? Som en stationär spanare.
Citera
2023-11-20, 23:28
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Det jag tycker är tråkigt är att ett svenskt fartyg tar namn efter gudinnor från den grekiska mytologin. Tror ni grekerna har fartyg som heter Oden, Tor, Freja?
Citera
2023-11-21, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Själv undrar jag vad för eventuell beväpning detta fartyg har för självförsvar?

Gissning… typ 2 st ksp 58 i nåt skåp ombord.

Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Kanske förmåga att störa ut inkommande robot?

Tror jag inte, men eftersom det mesta är mycket hemligt rörande fartyget så är det förmodligen nåt man i så fall inte skyltar så mycket med utåt.
Citera
2023-11-21, 09:36
Medlem
vad är det för underlig radar på denna?
Citera
2023-11-21, 11:56
Medlem
Man kommer inte få några svar här eftersom HMS Artemis tillhör det mest hemliga vi har när det gäller kapacitet.

Det är dessutom av godo att andra INTE känner till verklig kapacitet, då de får utgå ifrån att det antingen inte har en kapacitet den faktiskt har (vilket gör att vi kan avlyssna), eller utgå ifrån att vi har långt STÖRRE kapacitet än vi faktiskt har, vilket utgör ett operativt problem för dem.

Och när det gäller beväpning hoppas jag mest på att de har generatorkapacitet nog för framtida energivapen, vilket kommer bli viktigt mot just drönare.

(Sen är inte drönarhotet så stort ute till havs, då de saknar uthållighet).

Men FM tittar på lättare akan (20-30mm) med zonrörsammunition, vilket faktiskt skulle kunna bli aktuellt även på HMS Artemis.
Citera
2023-11-21, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Man kommer inte få några svar här eftersom HMS Artemis tillhör det mest hemliga vi har när det gäller kapacitet.

Det är dessutom av godo att andra INTE känner till verklig kapacitet, då de får utgå ifrån att det antingen inte har en kapacitet den faktiskt har (vilket gör att vi kan avlyssna), eller utgå ifrån att vi har långt STÖRRE kapacitet än vi faktiskt har, vilket utgör ett operativt problem för dem.

Och när det gäller beväpning hoppas jag mest på att de har generatorkapacitet nog för framtida energivapen, vilket kommer bli viktigt mot just drönare.

(Sen är inte drönarhotet så stort ute till havs, då de saknar uthållighet).

Men FM tittar på lättare akan (20-30mm) med zonrörsammunition, vilket faktiskt skulle kunna bli aktuellt även på HMS Artemis.
Dt är mycket svårt att få till nåt vettigt med zonrör och de små projektilerna. När själva zonröret räknas bort finns liksom inte mycket vikt och volym kvar för sprängmedel och gods att skapa splitter.

Finns en anledning att det krävs större diametrar.

Ju större miss du vill klara med kapacitet att skapa splitter som slår ut ett mål. Litet eller stort, ju större projektil krävs.
Citera
2023-11-21, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Dt är mycket svårt att få till nåt vettigt med zonrör och de små projektilerna. När själva zonröret räknas bort finns liksom inte mycket vikt och volym kvar för sprängmedel och gods att skapa splitter.

Finns en anledning att det krävs större diametrar.

Ju större miss du vill klara med kapacitet att skapa splitter som slår ut ett mål. Litet eller stort, ju större projektil krävs.
Helt riktigt. Men om det du vill träffa är litet och har rotorer, så krävs mycket små verkansdelar (hagel, om man så vill).

Därför finns det redan nu zonrörsammunition ned till 30mm, och de utvecklar 25mm as we speak.

Ska man skjuta ned bepansrade attackhelikoptrar så blir det svårt, men vill man pricka ned mopeddrönare på 800m höjd så är det mycket bättre.
Citera
2023-11-21, 17:10
Avslutad
Å andra sidan lär Artemis röra sig i sådana områden att mindre drönare inte har den kapaciteten att komma så nära?
Citera
2023-11-21, 17:29
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Å andra sidan lär Artemis röra sig i sådana områden att mindre drönare inte har den kapaciteten att komma så nära?

Rimligtvis får fartyg av denna dignitet eskort ifall det skulle bli minsta antydan till skymningsläge. Dessvärre är möjligheterna till spaning bättre om man seglar "så nära som möjligt", dvs på internationellt vatten, men inte alltför långt från gränsen.
Citera
2023-11-22, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Helt riktigt. Men om det du vill träffa är litet och har rotorer, så krävs mycket små verkansdelar (hagel, om man så vill).

Därför finns det redan nu zonrörsammunition ned till 30mm, och de utvecklar 25mm as we speak.

Ska man skjuta ned bepansrade attackhelikoptrar så blir det svårt, men vill man pricka ned mopeddrönare på 800m höjd så är det mycket bättre.
Att det utvecklas betyder inte att de fungerar bra.
Rent verkansmässigt ger den lilla laddningen och den splitteralstrande kroppen små splitter med kort räckvidd. Antalet kräver god närhet mot målet för att ge nån rimlig verkan även mot klena mål.

Men hittills har de ansetts som för klena diametrar. Vilka missavstånd anses de klara? Vem är tillverkare/utvecklare?
Citera
2023-11-22, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Det jag tycker är tråkigt är att ett svenskt fartyg tar namn efter gudinnor från den grekiska mytologin. Tror ni grekerna har fartyg som heter Oden, Tor, Freja?

Kanske är döpt efter porrklubben "Artemis" i Berlin? 😂😂
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in