2023-11-22, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Försök uppför dig! Vissa saker VET vi, som vad hon har åtalat för och vad som finns bevisning för.

Sen, en JO anmälan gör ingen skada men mycket bra och viktigt att belysa varför det så ofta, av varierande anledningar går fel och barn får lida.

Granskning är bra, även att granska på vägen innan det går åt helvete igen pga inkompetens.

Tala inte om hur jag ska uppföra mig. Ni ska anmäla en åklagare till JO för ett fel som ännu inte begåtts?
Vi vet ingenting även om du verkar veta enligt dig själv. Efterhand som rättegången kommer fortgå kommer det klarna och förhoppningsvis får man veta lite mer. Till skillnad från er så förstår de flesta av oss att detta är ett riktigt svårt fall. Det finns inga egentliga vittnen till hur Zoey har fått sina skador. För åklagaren handlar det om att hitta en väg där åtalen håller annars så kan det falla på för svag bevisning.
Det finns ju ett försvar som kommer att argumentera mot och vi vet inte vad det har. Båda föräldrarna nekar till brott än så länge.
Känns ju lite märkligt att några sitter och dömer ut en åklagare ( en erkänd sådan) innan rättegången knappt har startat. Så till den milda grad att man tror att man kan maila eller ringa för att diskutera hennes misstag när hon är mitt uppe i en av de större rättegångarna både rättsligt och allmänt som vi kommer att minnas och prata om länge.
Citera
2023-11-22, 18:22
Medlem
Finns fungerande länk till FUP? Dom jag hittat fungerar ej.
Citera
2023-11-22, 18:50
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Precis. Tror dom gjort det fler gånger. Läste att Js syster också blivit itvingad ättika av sin pappa och fått operera bort magsäcken. Han höll för näsa och mun så hon tvingades svälja. Stackars barn 😢

Så självklart har dom gjort nåt liknande mot lilla Z.

Förvånar mig inte det är så dom gjort, hållit för hennes näsa (och böjt huvudet bakåt, enligt läkarens teori). Hon hade en skada på näsan, som dessutom var svullen

Aktbilaga 194. Skador

På näsan hade Zoey vad som såg ut som ett skrapsår. Näsan var också svullen. Undertecknad tycker det ser ut som Zoey fått ett slag på näsan.
Citera
2023-11-22, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Förvånar mig inte det är så dom gjort, hållit för hennes näsa (och böjt huvudet bakåt, enligt läkarens teori). Hon hade en skada på näsan, som dessutom var svullen

Aktbilaga 194. Skador

På näsan hade Zoey vad som såg ut som ett skrapsår. Näsan var också svullen. Undertecknad tycker det ser ut som Zoey fått ett slag på näsan.
Mycket tyder på det eftersom sådana skador läker fort och svullnad lägger sig inom några dagar så måste det skett i närtid och inte för veckor sedan
Citera
2023-11-22, 19:02
Medlem
davetheslaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massingsknopp
Finns fungerande länk till FUP? Dom jag hittat fungerar ej.

https://gofile.io/d/Ua2BIa
Citera
2023-11-22, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Mycket tyder på det eftersom sådana skador läker fort och svullnad lägger sig inom några dagar så måste det skett i närtid och inte för veckor sedan

Jag tror på tratt och slang, vilket ju också kan skada näsan, men med tanke på frätskadornas placering så tänker jag att en slang med tratt använts. Det som dessutom styrker det är vårdpersonalens iakttagelser av Zs rädsla för just tratt och slang när de skulle ge henne syrgas.
Citera
2023-11-22, 19:03
Medlem
davetheslaves avatar
Citat:
Jag tror på tratt och slang, vilket ju också kan skada näsan, men med tanke på frätskadornas placering så tänker jag att en slang med tratt använts. Det som dessutom styrker det är vårdpersonalens iakttagelser av Zs rädsla för just tratt och slang när de skulle ge henne syrgas.

Jag tror de använt en spruta, med tanke på att ättika förvarades i en burk tillsammans med en spruta.

När polis frågade varför det låg tillsammans svarade morsan "vi har kanyler överallt!".
Citera
2023-11-22, 19:20
Medlem
Citat:
Tror också på det , hon hade dessutom skador långt ner i halsen som inte var frätskador och som de tolkade som de skador som kan uppstå inom sjukvård när man för ner instrument vid olika undersökningar
Citera
2023-11-22, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nora2002
Det är fritt fram att tycka som man vill. Men man ska inte vara rädd eller stoppas från att kritisera offentlig verksamhet. Ej heller rädd för att orosanmäla för den delen. Sedan bör man givetvis alltid ha fog för sin kritik eller anmälan. Ni får gärna sitta passiva om ni vill. (Det är dock tur att inte alla tänker som du och alltid ”litar på dem med mer kunskap”). Som när förskolan kontaktat socialtjänsten i detta fall varpå soc tyckte att förskolan inte behövde orosanmäla.

Jag säger bara att jag anser att åklagaren inte har tillräckligt starka skäl för att inte åtala för våldtäkt och istället benämna det som misshandel efter att läst nästan hela FUP. Här är skälen hon nämnde i rättegången. Avgör själv vad ni tycker: https://imgur.com/a/Fmgu9ME

Försöker också ta reda på om det ligger mer bakom innan ev. JO-anmälan. Till exempel att hon ändå kommer ”försöka få” tingsrätten att döma för våldtäkt. Därför jag försöker få tag i henne, och lovar att jag formulerar mig på ett respektfullt sätt och har respekt och förståelse för att det är ett väldigt komplicerat fall. Även för en väldigt erfaren åklagare.
Du har fel eftersom du inte förstår vad åklagaren, som är en av landets mest erfarna relationsåklagare, säger. Nu återger Aftonbladets reporter förvisso knappast det sagda på ett rättvist sätt men om du ska börja yra om JO-anmälan kanske du borde lyssna på åklagaren själv och inte förlita dig på kommentarsfält i kvällspressen. Jigin har INTE påstått att hon avstått från att åtala för våldtäkt med utgångspunkt ur något sorts icke-sexuellt syfte, utan att eftersom det inte går att slå fast att föräldrarna orsakat skadorna genom penetration så går det inte att åtala föräldrarna för våldtäkt. Däremot kan föräldrarna inte ha undgått att upptäcka skadorna varför de i kraft av sin garantställning haft en skyldighet att inte förhålla sig passiva i förhållande till dessa.
Senast redigerad av ratioa 2023-11-22 kl. 19:37.
Citera
2023-11-22, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ratioa
Du har fel eftersom du inte förstår vad åklagaren, som är en av landets mest erfarna relationsåklagare, säger. Hon säger INTE att det har med syftet att göra, utan att eftersom det inte går att slå fast att föräldrarna orsakat skadorna genom penetration så går det inte att åtala föräldrarna för våldtäkt. Däremot kan de inte ha undgått att upptäcka skadorna varför de i kraft av sin garantställning haft en skyldighet att inte förhålla sig passiva i förhållande till skadorna.

Kan hon inte föra det i bevis så är hon INTE en av ”Sveriges främsta relationsåklagare”.

Herregud, helt ärligt så har nästan hela bunten av åklagare för hög svansföring och måste alltid (!) ”pinka in revir” och sätta SIN egen prägel på målen.
Kosta vad det kosta vill!
Citera
2023-11-22, 20:23
Medlem
Citat:
”Expert” jaha jo då så att…
Vet du vad det kan vara för någon expert de kallar in?
Citera
2023-11-22, 20:24
Medlem
[quote=massingsknopp|86482075]Finns fungerande länk till FUP? Dom jag hittat fungerar ej.[/

https://gofile.io/d/gWWY7x
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in