2023-11-21, 21:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Det finns överhuvudtaget ingenting som varken förklarat eller kunnat styrka "Fräsiga Flätan" Hellm*n:s tidigare påstådda sovande under den tiden som själva mordet på den 21-åriga flicka T*ve T*nnies begicks ... ja, förutom i din fantasivärld då förstås.

Mvh/
@JokerMannen/
Jag själv har uppfattat Maja som ganska tillbakadragen , inte alls på det viset du försöker trycka på detaljer om henne.
Dessutom har jag sett rädslan i hennes ansikte och ögon.
Jag är ganska god människokännare och anser Maja vara av godo.
Visst kan Maja ha sina problematiska bekymmer med alkohol plus annat - men Maja är fullständigt ärlig.

Eller menar du nu att Maja lurat mig ?
Citera
2023-11-21, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Från hovrättsdomen:

"Skadan upptäcktes den 6 januari 2022, men det finns ingen utredning om när den ska
ha uppstått. Det kan därför inte uteslutas att branden kan ha inträffat vid någon annan
tidpunkt än vad åklagaren gjort gällande. Den bevisning som åberopats till stöd för vad
Johanna Jansson gjorde natten mellan den 4–5 januari 2022 har därför inte någon
betydelse. Den stegserie som registrerats i Johanna Janssons telefon visar inte heller att
hon har befunnit sig på brottsplatsen och antalet steg är dessutom inte tillräckliga för
att hon skulle kunna ta sig till och från platsen.
Sammantaget finns det alltså omständigheter som är besvärande för Johanna Jansson
men det är inte ställt utom rimligt tvivel att hon orsakat skada på P*eter G*ustafssons hus
genom att antända husfasaden under natten den 4–5 januari 2022.
"

Man nämner Johannas sökningar på nätet om att bränna någon inne, konflikten och Johannas och Mja konversation 4 jan. Även Majas vitnesmål tas upp, men man menar att även om Maja inte själv var medåtalde för skadegörelsen, ligger det i nära anslutning till de andra gärningarna, och därför ska hennes vittnesmål tas med försiktighet.

Man tar däremot inte upp i domen om Johannas sökningar på morgonen därefter...

Tack. Det är bra att du har koll vad som står i domslutet (och mycket annat.)
Det är synd att skadegörelsen på huset inte upptäcktes när det fortfarande så att säga fanns glöd där. Då hade domstolen haft en tidpunkt att ta hänsyn till.
Citera
2023-11-21, 23:28
Medlem
Citat:
Tack för citat!

Väldigt intressant här för Tove- fallet då.

Att riksåklagaren nämner Johanna i sammanhanget, borde betyda att hon ser likheterna mellan de båda fallen, snarare än till Cleas invändning.

Om ett beslut kan ta fler månader (!) är det kanske inte osannolikt att HD sammanväger dessa två fall i något slags prejudikat, om (om) de ser att det finns någon slags möjlighet att göra ett sådant.

För Johannas del, vad kommer att hända?

Blir inte klok på det, men betyder det här att riksåklagaren kommer (eller har tagit) att ta sig an det här fallet?

Johanna har ju fått straff för sitt handlande. Så där har ju riksåklagaren inget att invända.

Men om HD skulle ha annan synpunkt på Johannas uppsåt...

I morgon går tiden för överklagan ut. Majas dom kommer inte att överklagas. Det var ingen part som gav uttryck för det efter att hon släpptes ur häktet. Så på torsdag verkställs Majas dom. Johanna har ju överklagat. Frågan är om riksåklagaren kommer att överklaga då Johanna gjort det? Jag tror nog inte det då hon dömdes för mord. Men vi får se.
Om HD skulle ta upp fallet riskerar inte Johanna ett längre straff om riksåklagaren inte lämnar in en överklagan. Om jag förstått det rätt.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-11-21 kl. 23:34.
Citera
2023-11-21, 23:54
Medlem
PreciousStoness avatar
En advokats uppgift är att på bästa sätt företräda sin klients intressen.
Att Johanna och hennes advokat Cle@ S@ngborn är två manipulativa självömkande likvärdiga personligheter förändrar givetvis inte min syn på saken gällande detta oerhört tragiska rättsfall.

Detta mänskliga avskräde döpt till Johann@ L bör förbli inlåst efter beslut om svensk lagstiftnings strängaste straffpåföljd.
Citera
2023-11-22, 00:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Tack. Det är bra att du har koll vad som står i domslutet (och mycket annat.)
Det är synd att skadegörelsen på huset inte upptäcktes när det fortfarande så att säga fanns glöd där. Då hade domstolen haft en tidpunkt att ta hänsyn till.

Ja, otroligt tråkigt att man inte observerade detta tidigare.

Förhör med Toves pappa:

När berättade B*arbro detta för dig?
Han säger att det måste varit efter nyår, runt den 6 januari. P*eter säger att han fick se
skadorna och detta den 6 januari. Han vet inte när det kan ha skett. De använder inte den
ingången så det kan ha hänt flera dagar tidigare.
När var du vid den ingången senast?
Han kan inte säga det. Han vet inte.
Vad sa B*arbro till dig?
B*arbro sa något att det såg ut som att det hade brunnit. Det var svart vid dörren.
P*eter säger att det var vid dörrfodret det hade brunnit. Dörrfodret var svart.
Vilka personer var hemma den 6 januari och några dagar tidigare?
P*eter minns inte det. Han tror att någon av barnen var där men kan inte säga vem.
Sov du hemma de dagarna vi pratar om?
P*eter säger att han nästan är helt säker på att han sov hemma. Han minns inte om någon
annan sov i huset de dagarna.
"

Brandteknikerna bedömde inte att det fanns någon risk för spridning. Det va en spalt mellan dörrfoder och innanför (om jag minns rätt) var det material som inte var brännbart.

Därav bedömdes det inte som mordbrand.

Men Johanna ha ändå blivi dömd för mord. Låt oss hoppas inget ändrar det.
Citera
2023-11-22, 00:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
I morgon går tiden för överklagan ut. Majas dom kommer inte att överklagas. Det var ingen part som gav uttryck för det efter att hon släpptes ur häktet. Så på torsdag verkställs Majas dom. Johanna har ju överklagat. Frågan är om riksåklagaren kommer att överklaga då Johanna gjort det? Jag tror nog inte det då hon dömdes för mord. Men vi får se.
Om HD skulle ta upp fallet riskerar inte Johanna ett längre straff om riksåklagaren inte lämnar in en överklagan. Om jag förstått det rätt.

Ja, jag tänkte på det idag.

Är som sagt för dåligt insatt i om det krävs att riksåklagren går in med en motöverklagan eller om det kan ske genom ett anslutningsöverklagand av åklagaren?

Vi får se (och lära).
Citera
2023-11-22, 00:22
Medlem
Citat:

Är som sagt för dåligt insatt i om det krävs att riksåklagren går in med en motöverklagan eller om det kan ske genom ett anslutningsöverklagand av åklagaren?

Vi får se (och lära).

Riksåklagaren kan lämna in en anslutningsöverklagan men det finns väl en deadline där med om jag minns rätt. Jag tror ca en vecka efter att tiden för överklagan gått ut? Ja det finns mycket att lära sig.
Citera
2023-11-22, 01:57
Medlem
flashmaners avatar
Vid överklagan till HD saknas möjlighet att anslutningsöverklaga. Om riksåklagaren vill överklaga hovrättens dom i någon del, måste en sådan överklagan lämnas in senast under onsdagen (eller i praktiken, före kontorstid på torsdagen).

Utan en överklagan från riksåklagaren kan Johanna inte dömas till ett hårdare straff än det hovrätten dömt ut, se Reformatio in pejus.
Senast redigerad av flashmaner 2023-11-22 kl. 02:18.
Citera
2023-11-22, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Då har vi åtminstone kommit till en punkt där du i alla fall inser att det är det som Maja gjort sig skyldig till, och inget annat, att ha gått över lik. Något du påpekar in absurdum bara för att du har ett sjukligt behov av att smutskasta och förtala andra.

För Maja är oskyldig till Toves död.

Nu har du skrivit i nog hälften av dina dryga 3´inlägg att Maja är oskyldig till Toves död.

Hur kan du veta det? Kan du inte bara konstatera att hårda bevis saknas därav frikänd, numer är det ett fåtal som tror på Majas skönhetssömn (tom GW säger sig tvivla).

Faktum är att du ljuger lika friskt som Maja när du säger att hon är oskyldig.
Citera
2023-11-22, 08:14
Medlem
Citat:

Vi får se (och lära).

Jag såg att Flash skrev att 'vid överklagan till HD saknas möjlighet att anslutningsöverklaga'.
Så under dagen ska i så fall riksåklagaren lämna in en motöverklagan.
Citera
2023-11-22, 10:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag såg att Flash skrev att 'vid överklagan till HD saknas möjlighet att anslutningsöverklaga'.
Så under dagen ska i så fall riksåklagaren lämna in en motöverklagan.

Ja, tack!

Med lite gogglande förstår jag att processen i HD kan ta väldigt lång tid.

Och så råkade jag på en intressant intervju med Anders Eka, justitieråd och ordförande för Högsta domstolen i Dagens Juridik.

En intressant och lång artikel om arbetet på HD och vilka mål som tas upp.

"– Vi har ju inte som huvudfokus huruvida ett mål är, så att säga, rätt eller fel dömt. Utan det är ju prejudikatintresset som står i fokus.

– Parterna har rätt att få en grundlig prövning i tingsrätten och en korrigerande prövning i hovrätten. I den meningen har vi ett tvåinstanssystem där vi i HD inte finns med
."

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/anders-eka-svart-att-hitta-fall-som-vi-kan-ta-upp-i-hogsta-domstolen/
Citera
2023-11-22, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Särskilt det fetade:
Det skulle inte vara dumt, men då måste det väl vara pga rättegångsfel eller nåt? Den juridiken kan inte jag alls.

Obegripligt att JJ och MH knappt fick några raka frågor. Varken i TR men särskilt inte i HR. Konfrontativa sådana.

I stället dök man in i högen av alla de rättsexperter som gärna ville visa sig på styva linan och som hade lite olika åsikter. Alla ville glänsa. Vissa av dem hade inte ens sett Toves röntgenplåtar! Usch vad jag avskyr sånt!

De usla 3 dagarna gick därför blixtsnabbt. Förvånande att man inte hade åtminstone 2 veckor till sitt förfogande. Tur att iaf EN av de åtalade dömdes. Kunde blivit 2 friade pga uselt åklagarjobb och övrigt jag nämnt här.

Håller med Dig i vad Du skriver!

Min undran ang "Är ett av alternativen att skicka tillbaka fallet till HR", berodde på att jag igår, på någon nyhetssändning, hörde att HD gjort på det viset i något fall.
Jag lyssnande inte med båda öronen så jag har ingen aning om vad det fanns för skäl eller vilket fall det rörde sig om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in