2023-11-11, 16:04
Medlem
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/1197628-leif-gw-persson-far-nytt-program-pa-tv4-da-borjar-serien-sandas

"Svensk vargdebatt präglas av historisk kontrovers. GW utforskar konflikten, där vissa försvarar vargens rättigheter medan andra ser den som skadedjur."

https://www.filmtopp.se/nyhet/leif-gw-och-vargen-sa-blir-hans-nya-program-pa-tv4

I sitt nya program Leif GW och vargen vill Sveriges tyngsta kriminolog utforska båda sidorna av myntet.

Sänds 19 november. Jag kommer att sitta bänkad. Av det lilla som jag sett så verkar det spännande. Nån annan som kommer att titta på det?
Citera
2023-11-11, 16:16
Medlem
Hur många avsnitt är det? Ska bli intressant att se hatarnas sida av saken.
Citera
2023-11-11, 16:34
Medlem
Varg eller inte. Personligen är jag vare sig för eller emot. Men visst kan jag förstå att det finns upprörda känslor när man får sina egna djur dödade av varg. Kan vara intressant att se ett förhoppningsvis nyanserat program.
Citera
2023-11-20, 20:38
Medlem
tjenaretjenares avatar
Vem är den där Sven? Känns som att han äter miljöpartister till lunch.
Citera
2023-11-20, 21:19
Medlem
Intressant att det numera talas öppet om "Projekt Varg".

Den officiella versionen verkar nu vara att Naturskyddsföreningen hade ett projekt som gick upp på att föda upp/köpa in vargar och plantera ut dem i Sverige.

Men att projektet stoppades just när allt var redo för utsläpp. Så det skedde aldrig. Men mycket kort senare dök vargar upp på ett till synes magiskt sätt på just de platser som Projekt Varg planerat att släppa ut dem på.

"De hade nog gått dit från Finland och Ryssland".

Fantastiskt så det kan gå ibland.

Och så hade de med en av de där självgoda gubbarna som kallar all kritik mot makten för "konspirationsteorier" och känner sig själv så fruktansvärt sofistikerad och intelligent när han gör det. Jag räknade inte hur många gånger han sade ordet "konspirationsteori", men det var ett par gånger.

Hur som helst ett bra program. Har alltid gillat GW och kommer nog alltid göra det, trots att även han sade sig tro att vargarna promenerat från Finland till Värmland (utan att någon observerat dem på vägen). Skall bli spännande att se hur det går när han möter Karl Hedin i nästa avsnitt. I motsats till GW har Hedin inget intresse av att hålla sig väl med varken sossar eller andra makthavare. Det kan bli en intressant debatt.
Citera
2023-11-20, 21:55
Medlem
Det var nere på 6-8 vargar på ungefär 80-talet, kanske 70-talet. Har för mig att det var i början av 80-talet. 2 gick vardera in och ut ur Norge och Finland/Ryssland. Sen började det pratas om att öka beståndet och vill även minnas att så skedde. Att de nya vargarna kom ifrån Ryssland och var inplanterade. Minns inte hur många men det borde det finnas dokument på. Sen kan det naturligtvis även skett privatimport vid sidan av. Att de själv skulle vandrat in är nog uteslutet mer än någon enstaka.
Citera
2023-11-21, 12:43
Medlem
Nu har jag sett båda delarna pch det var helt klart godkänt. Jag tror inte att vargkramarna håller med mig.
Citera
2023-11-21, 14:44
Medlem
De första två avsnitten https://www.tv4play.se/program/3382f6d935d0b24165b9/leif-gw-och-vargen

Klart sevärda.
Citera
2023-11-21, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodor1000
Nu har jag sett båda delarna pch det var helt klart godkänt. Jag tror inte att vargkramarna håller med mig.

Lärde du dig något nytt?
Citera
2023-11-21, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Lärde du dig något nytt?
Ännu en fråga från dig. Men förstår ju att du behöver fråga med dina obefintliga kunskaper. Men jag tänker inte lära dig.
Citera
2023-11-22, 02:19
Medlem
Programmet är välgjort, nyanserat och informativt om något myopiskt i vissa ställningstaganden, och det är störande med GW's eviga mässande och kluckande så fort det kommer till ytterparterna i debatten.

När man utrotade varg i Yellowstone skenade Vapitiälgpopulationen iväg och fullkomligt rensade ätbar vegetation, vilket både konkurrerade ut eller störde andra djurbestånd och ledde till en naturmiljö i väldigt dåligt skick.

Är för en skyddad vargstam eftersom den enda egentliga lösningen för de som är drabbade är utrotning, vilket är ett urbota dumt tillvägagångssätt som är väldigt svårt att backa från. Det är i stora drag ingen större skillnad från andra inslag där natur- och samhällsfaktorer har stört ut individuella verksamheter. Ingen bryr sig om utdöda fiske- eller industriorter eller hur dess människor fick anpassa sig.

Att subventionerade samer är med och anser sig utföra någon slags livsviktig rennäring är ett skämt. Likväl att jägare anser sig berättigade att vara ute i skog med hund och lajva viltvård. Vargen och björnen har historiskt sett varit den viltvård skogen behöver, ingen anledning att oroa sig för trebenta gammelkor då.

Jägarna vill såklart utrota vargen för då bär de för all framtid ensamt ansvar att kontrollera bestånden av storvilt.

Det som skaver i mig är magkänslan att sidan som innefattar unga radikala vänsteraktivister alltid har fel. Det är också oroväckande hur liten stammen ska tillåtas, inavel måste vara ofrånkomligt.

Människans framfart är illa nog som den är idag. Att göra nationalpolitik av att varenda kotte ska ha sin kaka ifred på ekonomiska och sentimentala grunder är omöjligt.
Citera
2023-11-22, 14:45
Medlem
Bedrövligt att GW sitter och hummar och försvarar sin vän KarlHedin som är skyldig till 100 % trots att det inte gick att bevisa. Jävla GW.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in