2023-11-21, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0x4550
Som sagt var, du pratade om att det räckte med att brottet var styrkt, inom bevisvärderingen är det ett välkänt att något är styrkt är något helt annat är styrkt utom rimligt tvivel. De två är inte synonymer, och du skäms för att du hade fel, och försöker dölja det med att rättshaverera mot mig.

Skriv inte om det jag sagt, detta är en halmgubbe.
Jag skrev att det är domstolen som avgör om brott är styrkt till den grad som krävs.
Citera
2023-11-21, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Skriv inte om det jag sagt, detta är en halmgubbe.
Jag skrev att det är domstolen som avgör om brott är styrkt till den grad som krävs.

Ja, du skrev det sen, men inte först.

Varifrån kommer citatet nedan?

"Att ett brott är styrkt innebär att det finns tillräckliga bevis för att någon har begått brottet. Det kan vara vittnesmål, teknisk bevisning, erkännande eller annat som övertygar domstolen om att gärningspersonen är skyldig. För att åtala någon för ett brott måste åklagaren ha en skälig misstanke om att personen har begått brottet."

ChatGPT?
Citera
2023-11-21, 13:39
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Vad har han arbetat med tidigare? Är det en arbetsrelaterad ryggskada?

Finns det någon dokumentation av de olika kliniker och sjukhus han tidigare kanske besökt för sin dåliga rygg?

PS förklaring om varför han besökte den aktuella massagesalongen haltar betänkligt.
PS berättade om sin ryggskada i förhören. Tydligen är det så att PS då och då behöver akutmassage. Vid dessa tillfällen slinker han in på första bästa thaimassage eller dito akupunktör. Lite märkligt att han då väljer ett ställe som detta där det finns åtminstone en anställd som inte kan massera utan är där för sexuella tjänster. Märkligt också att PS köper "medicintekniska" produkter på en sån salong. Har PS ett shoppingmissbruk?

Märkligt är också att det under årens lopp skrivits om PS olika arbeten och projekt samtidigt som han ska ha varit oförmögen att arbeta. Så sent som februari 2023 var PS i full verksamhet:
https://www.svenskdam.se/kungligt/chocken-efter-skilsmassan-silvias-brorson-patrick-sommerlath-satsar-pa-dejtingapp/9192610
Citera
2023-11-21, 13:39
Medlem
MuntertMongos avatar
Citat:
Som sagt var, du pratade om att det räckte med att brottet var styrkt, inom bevisvärderingen är det ett välkänt att något är styrkt är något helt annat är styrkt utom rimligt tvivel. De två är inte synonymer, och du skäms för att du hade fel, och försöker dölja det med att rättshaverera mot mig.

Källa på det?
Citera
evilhoneys avatar

Moderatormeddelande

Postat av evilhoney 2023-11-21, 13:43
Moderator
Regelbrott hanterade, varningar är utdelade och omröstningar är startade.
Vänligen notera vilket delforum tråden ligger i och håll er till reglerna!
//mod
2023-11-21, 13:45
Medlem
Citat:
Ja, du skrev det sen, men inte först.

Varifrån kommer citatet nedan?

"Att ett brott är styrkt innebär att det finns tillräckliga bevis för att någon har begått brottet. Det kan vara vittnesmål, teknisk bevisning, erkännande eller annat som övertygar domstolen om att gärningspersonen är skyldig. För att åtala någon för ett brott måste åklagaren ha en skälig misstanke om att personen har begått brottet."

ChatGPT?

Jag har hela tiden sagt att det är domstolen som avgör om brott är styrkt.
Citera
2023-11-21, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuntertMongo
Källa på det?

Utgår från https://sv.wikipedia.org/wiki/Bevisb%C3%B6rda

Men jag ska erkänna att det blandas en del mellan civil- och straffrätt i min begränsade bild av detta.

Själva procentuppskattningen tror jag har ursprung från Christian Diesen, kanske denna bok finns på biblioteket: https://shop.nj.se/products/bevisprovning-i-brottmal-7

Edit:
Från Bevisbörda på Wikipedia:
"Uppenbart" får, likt straffrättens "utom rimligt tvivel", anses motsvara närmre 100 procent och det normala beviskravet "styrkt" ligger då på cirka 75 procent.
Senast redigerad av 0x4550 2023-11-21 kl. 13:58.
Citera
2023-11-21, 13:51
Medlem
Det är Patricks vecka med barnen

Och dom är inte hos ex frun

Så silvia och Patrick har gjort någon lösning

Inför födelsedag firandet för silvia så är Patrick bjuden på 1 månads festligheter

Undrar hur media hanterar det?
Citera
2023-11-21, 13:52
Medlem
Citat:
Jag har hela tiden sagt att det är domstolen som avgör om brott är styrkt.

Varifrån kommer citatet?

Jag har experimenterat med ChatGPT och juridiska spörsmål, och det uppstår ofta totalt felaktiga svar, s.k. hallucinationer.
Citera
2023-11-21, 13:55
Medlem
Citat:
Varifrån kommer citatet?

Jag har experimenterat med ChatGPT och juridiska spörsmål, och det uppstår ofta totalt felaktiga svar, s.k. hallucinationer.

Du har fått flera källor som säger samma sak nu, även din egen till wiki. Är det inte dags att du ger dig snart?
Citera
2023-11-21, 13:55
Medlem
Citat:
Du har fått flera källor som säger samma sak nu, även din egen till wiki. Är det inte dags att du ger dig snart?

Varifrån kommer citatet? Varför kan du inte svara på det?
Citera
2023-11-21, 13:59
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STRANDVAGEN15
Känner Patrick väl

Det Är för sent tror jag för Patrick

Knarkat, sexmissbruk, och betett sig Riktigt illa

Största felet är drottning silvia

Silvia har curlat sönder Patrick totalt

Killen klarade inte av att betala räkningar i tid

Trots att vi skattebetalare betalade allt

Vad tror du?
Det är ju uppenbart att PS befann sig inne på slottsområdet som vakthavande på förmiddagen först meddelade polisen. Slottet är ett skyddsområde och ordentligt bevakat. Vid två tillfällen framåt kvällen hörde vakthavande av sig till polisen och gav två andra besked om PS. Något hände under dagen men vad? Åtminstone Silvia visste om stämningsansökan men den som fattade beslut var nog statschefen med hjälp av hovmarsalken som också är superduperjurist. Ett riktigt delikat beslut som kan visa sig vara ödesdigert för PS och Silvia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in