2023-11-21, 11:59
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Det är just det här som gör mig misstänksam mot strategin. Man förutsätter att det ska finnas material att använda för att bygga en bro vidd attack. Det är lite som att beställa en dyr utrustning från nätet och hoppas att banken ska kunna låna ut pengar. Man kan väl inte ha en strategi som förutsätter vissa gynnsamma förhållanden i krig? Och det är det som får mig att misstänka M.I.K. En strategi som bygger på att det finns material kan bara vara tillförlitlig om man på något sätt kan garantera att det finns material där. Varför skulle ett land ha en sån strategi, om man inte redan på något sätt visste att det kommer att finnas material där. Finns det inte så skapar vi material. Är jag paranoid nu?

Pontonbroar är inte avancerad högteknologi. Det är en gammal beprövad metod, och ingen större investering.
Citera
2023-11-21, 11:59
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Det är just det här som gör mig misstänksam mot strategin. Man förutsätter att det ska finnas material att använda för att bygga en bro vidd attack. Det är lite som att beställa en dyr utrustning från nätet och hoppas att banken ska kunna låna ut pengar. Man kan väl inte ha en strategi som förutsätter vissa gynnsamma förhållanden i krig? Och det är det som får mig att misstänka M.I.K. En strategi som bygger på att det finns material kan bara vara tillförlitlig om man på något sätt kan garantera att det finns material där. Varför skulle ett land ha en sån strategi, om man inte redan på något sätt visste att det kommer att finnas material där. Finns det inte så skapar vi material. Är jag paranoid nu?

Jag tror att man kan räkna med at OM UDF bygger en bro, så har de full koll, värderar risker (utan risktagning blir det sällan resultat) och har säkrat all behövlig utrustning, inklusive extra brodelar, pontoner, körbanor etc.
Citera
2023-11-21, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Detta alltså från en svennebanan vars armé bokstavligen tågar i Pride. Denna tråd kommer stå som ett monument över ert enfaldiga cope and hope, och ett underlag för framtida psykologiska studier. Surt, sa räven.

Ryzzland skulle inte ha gjort oss detta. Vi har förlorat tid på dom ryska vansinnigheterna! Vi hade nog med problem men Ryzzland gjorde precis allting värre.

Dom måste (S)traffas!!
Citera
2023-11-21, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag tror att man kan räkna med at OM UDF bygger en bro, så har de full koll, värderar risker (utan risktagning blir det sällan resultat) och har säkrat all behövlig utrustning, inklusive extra brodelar, pontoner, körbanor etc.

De arbetslösa nyttiga idioterna och lågbegåvade propagandaoffren gräver ner sig i detaljer om broar och brohuvuden i ett obetydligt kapitel i ett redan förlorat krig...
Citera
2023-11-21, 12:03
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja dom är sårbara. Men det kan fungera nattetid. Jag vet inte hur säkra uppgifterna är från "Reporting from Ukraine". Jag tror emellertid inte det är permanenta pontoon-broar, man sätter upp och tar ned. Man har fått utmärkt utrustning ifrån Tyskland.

Det verkar också som om Ukraina har ett fullskaligt drönarkrig i söder för att bekämpa RFSL-styrkorna.

Är det de där tyska pontonsystemen som Ukraina blev lovade för ett år sedan. Så är det amfibiska system och kan användas såväl som färjor som pontonbroar . De kör typ bara rätt ner i vattnet fäller ut sidorna och är sedan färdiga att använda .De kan flytta runt systemen lite hur de vill så sårbart vet jag inte ? https://youtu.be/z3SCycWcE2E?si=n7DQTvgmzN8-AJh9
Citera
2023-11-21, 12:05
Medlem
Jag tror på att rörligheten är segervapnet i söder men naturligtvis måste även tyngre materiel föras in successivt.

Ryzzland verkar inte ha någon strategi.

Nu anfaller Ukraina också vid Horlivka, det är inte i söder men avsikten kan vara att skapa förvirring inom den ryska RFSL-hierarkin.
Citera
2023-11-21, 12:07
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
De arbetslösa nyttiga idioterna och lågbegåvade propagandaoffren gräver ner sig i detaljer om broar och brohuvuden i ett obetydligt kapitel i ett redan förlorat krig...

Hur kan det vara förlorat när den folkvalde presidenten fortfarande är statschef och utövar sitt ämbete?

Det av Ryssland ockuperade området minskar hela tiden.

Ryssland har förlorat sin operativa förmåga i Svarta havet.

Ukraina har ett bättre utrustat försvar någonsin.

Ukraina ligger i snabbfil för anslutning till EU och Nato.

Vad har däremot Ryssland uppnått av sina mål? Är ens satanisterna borta än? Ska Pridetågen ställas in?
Citera
2023-11-21, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Är det de där tyska pontonsystemen som Ukraina blev lovade för ett år sedan. Så är det amfibiska system och kan användas såväl som färjor som pontonbroar . De kör typ bara rätt ner i vattnet fäller ut sidorna och är sedan färdiga att använda .De kan flytta runt systemen lite hur de vill så sårbart vet jag inte ? https://youtu.be/z3SCycWcE2E?si=n7DQTvgmzN8-AJh9

Tack för infon. Det är naturligtvis sårbart hur man än gör.

Ryzzland kan slå ut en del men inte allt, enligt min bedömning. Och ja man flyttar runt för att inte bli sitting duck.
Citera
2023-11-21, 12:15
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Spännande att du sväljer den ryska propagandan om att kriget redan är över. Den körs stenhårt överallt nu märker jag. Speciellt här i väst.
Citera
2023-11-21, 12:20
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Spännande att du sväljer den ryska propagandan om att kriget redan är över. Den körs stenhårt överallt nu märker jag. Speciellt här i väst.

Hur märker du detta i väst ?

Min uppfattning är att nu har fokuset helt flyttas till mellanöstern.
Och med det kommer tror jag även bidragen kommer följa.

Men du vet kanske något som inte jag vet.

Men vad menade zelensky med detta uttalande som inte var längesedan han gjorde??
https://www.tiktok.com/@scorpioseb13.2/video/7299196148957383967
Citera
2023-11-21, 12:22
Medlem
Area55s avatar
Citat:

Det var 1:a gången en ryssapologet berättar om sin vardag och avslutar med att inse att det är kört för Ryssland.
För din skull letade jag upp denna länk.
https://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/materiel-och-teknik/mark/dacksbro-200/

Misströsta inte. Du får säkert jobba någonstans, snart.
Citera
2023-11-21, 12:23
Medlem
Citat:
Jag är som sagt ingen expert, men jag har hört från några som uttalar sig som experter och rapporterar från fronten att en pontonbro är 'enda vägen', 'enda lösningen' osv när man blir anfallen av överlägsna, fientliga trupper. Redan här blir jag misstänksam. Vilken militär med anspråk på stridsförmåga inför en one-size-fits-all lösning som bygger på komplex utrustning, tar tid att sätta ihop, kräver utbildad personal och dessutom kostar mycket pengar. Det faktum att det inte finns något alternativ borde göra alla tänkande människor misstänksamma. Hur kan man veta att det ska finnas ekonomi (i fråga om både tid och pengar) att bygga en sådan när fienden anfaller från alla håll med artilleri, flyg osv? Kan svaret vara att man vet att det finns ett behov för att antingen finns det ett behov eller så skapar man ett behov? Det luktar militärindustriellt komplex över det här!

Givetvis kan pontonbroar användas vid reträtter, men vanligast är att använda dem vid framryckningar. De västallierade smällde upp mängder med broar över de tyska floderna eftersom de retirerande tyskarna sprängde i princip samtliga broar.

Den tid det trots allt tar att bygga bron gör att man oftast hellre väljer båtar/färjor/pråmar vid reträtter.

De första pontonbroarna konstruerades för mer än 2000 år sedan, så de är väl beprövade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in