Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Det där stämmer ju inte. Har en flicka utsatts för penetration av slidan, så är mödomshinnan borta, och det kan även vara så att hon har fått inre skador. På ändtarmsöppningen syns det ofta på att den har blivit uttänjd, den kan ha förlorat sin elasticitet och blivit slapp (så att pojken eller i förekommande fall flickan får avföringsinkontinens), och har det skett upprepade övergrepp analt så ser man ofta att den har blivit "keratiniserad". Alltså förhårdnad och oelastisk. Detta senare ser man även på vuxna bögar, för den delen...
Du måste komma ihåg att vi bor i Sverige. Här styr PK-normen ALLT, och många är rädda för att skriva eller säga något som utlöser ett drev. Det är inne nu att alla ska tro att det inte går att se om en individ har haft sex, och därför är det jättefarligt att skriva att det går att se. Samtidigt undersöker rättsläkarna sådana här skador varenda dag, och skriver i sina intyg vad de tror har orsakat skadorna. Så det är lite motsägelsefullt.
Jag kommer ihåg att det blev ett drev efter att Lisa Holm obducerades också, och rättsläkaren skrev att "hennes mödomshinna var intakt". På så sätt visste polisen att det var en sexualsadist som tillfredsställer sig på andra sätt än genom samlag, som varit framme. Men enligt drevet skulle rättsläkaren inte ha fått skriva ner den obeservationen (att Lisa Holm var oskuld) - det var viktigare att folk fick fortsätta tro att det inte går att se om en flicka är oskuld, än att en farlig mördare åkte fast! Enligt drevet, då.
Mödomshinna, eller rättare sagt "slidkrans", är ett påhitt. Googla själva om ni inte tror mig. Det kan gå att se om någon utsatts för penetrerande våld om slidkransen brister, men det är inte alls säkert att så är fallet.
Idén om mödomshinnan som något typ av lock som spricker vid första samlaget är en gammal religiös förklaring på att tjejer ofta förr i tiden började blöda vid första samlaget (som ofta inte var ömsesidigt).
Jag är inte gynekolog, men har hjälpt en disputerande student som skrivit om saken.