2023-11-18, 12:03
Medlem
Hej!

Jag har fått diagnosen bipolär sjukdom och den enda medicineringen jag har tagit är Seroquel, märker däremot inte så bra effekt av den. Vad tar ni som är bipolära för medicinering? Jag har typ 2

// Batman
Citera
2023-11-18, 12:25
Medlem
Jag är oxå typ 2, och sedan 6 år tillbaka har jag haft Anafranil som antidepp och Litium som stämningsstabiliserande.
Citera
2023-11-18, 18:23
Medlem
Rechargeds avatar
Ingen medicinering alls sen ett halvår tillbaka, men jag har tidigare haft bra effekt av Lamotrigin. Den hade dock lite FÖR bra effekt så livet började kännas grått och trist istället. Även jag en typ 2.
Citera
2023-11-18, 19:01
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Har haft Lamotrigin ett tag men vet inte om den positiva effekten är pga just medicinen eller för att jag naturligt är i en bra period just nu. Det märks om ett tag om det håller i sig eller inte.
Citera
2023-11-18, 20:08
Avslutad
Jag har litium och haldol
Citera
2023-11-18, 22:43
Medlem
Port-charlottes avatar
Litium ,cipralex,mirtazapin
Citera
2023-11-18, 22:46
Medlem
Har bipolär typ II och fått lamotrigin. Bästa medicinen jag provat, men bäst utav allt är att jag inte fått en enda biverkning. Olikt ssri påverkar den inte personligheten heller till det negativa.
Citera
2023-11-18, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Recharged
Ingen medicinering alls sen ett halvår tillbaka, men jag har tidigare haft bra effekt av Lamotrigin. Den hade dock lite FÖR bra effekt så livet började kännas grått och trist istället. Även jag en typ 2.

Utveckla.

Det är ju utan medicin som livet har känts grått och trist, annars skulle man ju inte ta tag i att eftersöka en diagnos.
Citera
2023-11-18, 22:50
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Har haft Lamotrigin ett tag men vet inte om den positiva effekten är pga just medicinen eller för att jag naturligt är i en bra period just nu. Det märks om ett tag om det håller i sig eller inte.

Så det blev att du testade den?
Hur hög dos är du uppe i nu?
Håller tummarna att den hjälper dig!
Citera
2023-11-18, 22:55
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
Utveckla.

Det är ju utan medicin som livet har känts grått och trist, annars skulle man ju inte ta tag i att eftersöka en diagnos.

Mina hypomanier är bara positiva enligt mig, eller ja, nästan bara positiva åtminstone.
Finns lite lättretlighet och sånt som jag inte gillar med hypomanin.

Depressionerna är såklart inte roliga däremot.

Med Lamotrigin så försvann mina hypomanier fullständigt så det vart slut på allt det roliga i livet. Den gjorde även positiv effekt på depressionerna som inte alls blev lika djupa. Men just att allt uppåt försvann gjorde livet förbannat tråkigt. Jag låg konstant på en rak linje, eller strax under den. Livet såg exakt likadant ut från dag till dag och månad till månad. Blev helt enkelt uttråkad och less på livet.
Citera
2023-11-18, 23:04
Medlem
Citat:
Mina hypomanier är bara positiva enligt mig, eller ja, nästan bara positiva åtminstone.
Finns lite lättretlighet och sånt som jag inte gillar med hypomanin.

Depressionerna är såklart inte roliga däremot.

Med Lamotrigin så försvann mina hypomanier fullständigt så det vart slut på allt det roliga i livet. Den gjorde även positiv effekt på depressionerna som inte alls blev lika djupa. Men just att allt uppåt försvann gjorde livet förbannat tråkigt. Jag låg konstant på en rak linje, eller strax under den. Livet såg exakt likadant ut från dag till dag och månad till månad. Blev helt enkelt uttråkad och less på livet.

Hade gissat på att du hade typ 1 när du beskriver hypomanin. Jag har ingen sådan. Mitt problem har enbart varit att jag hamnar i depressiva mörka hål väldigt ofta. Utan medicinen var det på sin höjd 2 veckor, (om jag hade tur,) där jag mådde och tänkte positivt, sedan rakt ner och var där alldeles för länge, och så höll det på hela tiden.
Citera
2023-11-18, 23:18
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Så det blev att du testade den?
Hur hög dos är du uppe i nu?
Håller tummarna att den hjälper dig!

Har vi pratat förut? 😁
Ja jag har 100 just nu efter 6 veckor
Citera