2023-11-18, 18:01
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Nu har ju flera skribenter svarat på det fetmarkerade med en omfattande mängd länkar så jag behöver inte upprepa.

Jag har dock konstaterat att vissa människor mår mindre dåligt av att förneka obehagliga sanningar, är du en av dem?

Vad beträffar dina funderingar om kvinnor så förekommer de i många arméer, varken Ryssland eller Ukraina är något undantag.

Kanske att Ryssland undviker det mer än Ukraina?
På grund av de enorma demografiska problemen i Ryssland samt de extremt låga födelsetalen (CBR) så kommer Ryssland i en framtid att försvinna. Det är ju inte utan anledning som ryssarna har kidnappat tiotusentals barn från Ukraina.

Ryssland kommer med all sannolikhet att förbjuda aborter samt införa amnesti för kvinnor i fängelse om de föder barn (obehaglig tanke om att mördarDNA förs vidare)

Många ukrainska kvinnor lämnade landet då Ryssland inledde sitt anfallskrig, förhoppningsvis återvänder de när kriget är över.
När det kommer till mongoler som utför våldtäkter så är det välkänt. De är precis som serber. De plockar upp flickor från skolor över natten och lämnar tillbaka dem dagen efter. Dessa svin är som de äcklicka serberna. Kan det vara att de är djur? Eller ortodoxa?

Vad de gör i rzzizztania bekommer mig inte. Jag skiter i hur de lever där, men att sprida sin våldskultur till oss är ett problem som endast kan lösas med fler uralnegrer som kolar vid fronten....
Citera
2023-11-18, 18:07
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Typisk rysk disciplin-straff.. Ryssar som ordervägrar slängs ner i en grop och dom måste betala rubel (svart så klart) till befäl för att komma ur gropen. Ska bli spännande se när nån av dessa får utrymme för hämnd. säg att 10.000solater utsätts för dessa straff och 10% procent överlever så är det ändå 1000 soldater som nån gång kan komma nära nån i Kreml för att uttrycka sin "mening"

Vilken latrin-arme Ryssland har:

https://x.com/wartranslated/status/1725838110112514550?s=20
De har aldrig varit en armé med med riktiga soldater, utan på Milis nivå med civila med lite uniformer och skit....
Citera
2023-11-18, 18:08
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
För min del får det gärna vara 2000 orcher per dag. Jag slår ändå ett slag för insikten att Ryssland har ett lager på 21.05 miljoner män i vapenför ålder. Det räcker till 28 år av krig, eller nästan 60 år av krig om det bara är 1000 per dag som stryker med. Sen så växer det ju upp några orcher under den här tiden så lägg på några år till.

Nu är det orimligt att Ryssland inte skulle kollapsa innan alla vapenföra män är förbrukade men poängen är att ett totalitärt Ryssland som inte bryr sig om människoliv har män att fylla på med.

Ryssland backar bara då de vet att dolken inte går att sticka in längre.

Därför måste stödet öka och Ukraina tillåtas stärka sina väpnade styrkor snabbare än vad Ryssland stärker sina och kill ratio måste upp från bra nivåer till helt sjukt fantastiska nivåer.

Det är enda playbooken där Ukraina vinner detta på slagfältet.

Alla andra scenarier där Ukraina segrar bygger på att Ryssland kollapsar inifrån.
Det har varit riktigt nära en gång, och jag tror det kan hända som jag skrivit tidigare.

Men vill vi inte vänta på det så behöver vi tillgodose UKR önskelista. Den är inte orimlig.

Håller med. Det är sorgligt att vi inte matar på mera vapen utan håller på att smågnälla för detaljer. Hur svårt kan det vara att rampa upp produktionen av allt. Det måste bli som finska vinterkriget då finnarna kunde ställa upp ett kulsprutenäste och meja ner 1000tals russar som bara fortsatte komma i en strid flod av kött.

Om inte väst förser med potentare vapen så borde vi stödja att bygga upp Ukrainas förmåga att bygga egna långdistansvapen som kan nå långt in i ryssland och slå ut alla flygbaser. Det skulle ta hårt. Kanske mycket sker i det dolda också.

Vertikal eskalering är bra också. Vi borde ligga på alla ryska gränser med stora förmågor och ha stora övningar med 100000tals soldater nära Leningrad och liknande bara för att stressa ryssen. Japanerna kunde stressa på sin sida också. Dom har ju land att ta tillbaka dessutom helt lagligt.

Det var det som på slutet fick sovjet på fall när Reagan pressade på med upprustning som sovjet inte mäktade med.
Citera
2023-11-18, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
För min del får det gärna vara 2000 orcher per dag. Jag slår ändå ett slag för insikten att Ryssland har ett lager på 21.05 miljoner män i vapenför ålder. Det räcker till 28 år av krig, eller nästan 60 år av krig om det bara är 1000 per dag som stryker med. Sen så växer det ju upp några orcher under den här tiden så lägg på några år till.

Nu är det orimligt att Ryssland inte skulle kollapsa innan alla vapenföra män är förbrukade men poängen är att ett totalitärt Ryssland som inte bryr sig om människoliv har män att fylla på med.

Ryssland backar bara då de vet att dolken inte går att sticka in längre.

Därför måste stödet öka och Ukraina tillåtas stärka sina väpnade styrkor snabbare än vad Ryssland stärker sina och kill ratio måste upp från bra nivåer till helt sjukt fantastiska nivåer.

Det är enda playbooken där Ukraina vinner detta på slagfältet.

Alla andra scenarier där Ukraina segrar bygger på att Ryssland kollapsar inifrån.
Det har varit riktigt nära en gång, och jag tror det kan hända som jag skrivit tidigare.

Men vill vi inte vänta på det så behöver vi tillgodose UKR önskelista. Den är inte orimlig.
Väst har nog tullat färdigt på sina vapenlager vid det här laget.
Nu är det mest snack som gäller.
We will stand up for ukraine together..
Moraliskt stöd kostar inte nåt.
Citera
2023-11-18, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Håller med. Det är sorgligt att vi inte matar på mera vapen utan håller på att smågnälla för detaljer. Hur svårt kan det vara att rampa upp produktionen av allt. Det måste bli som finska vinterkriget då finnarna kunde ställa upp ett kulsprutenäste och meja ner 1000tals russar som bara fortsatte komma i en strid flod av kött.

Om inte väst förser med potentare vapen så borde vi stödja att bygga upp Ukrainas förmåga att bygga egna långdistansvapen som kan nå långt in i ryssland och slå ut alla flygbaser. Det skulle ta hårt. Kanske mycket sker i det dolda också.

Vertikal eskalering är bra också. Vi borde ligga på alla ryska gränser med stora förmågor och ha stora övningar med 100000tals soldater nära Leningrad och liknande bara för att stressa ryssen. Japanerna kunde stressa på sin sida också. Dom har ju land att ta tillbaka dessutom helt lagligt.

Det var det som på slutet fick sovjet på fall när Reagan pressade på med upprustning som sovjet inte mäktade med.

Det ska absolut inte bli som finska vinterkriget då finnarna inte fick någon hjälp eller ytterst lite och alldeles för sent. En som motsatte sig stöd till finnarna var en viss Hitler.
Det här gjorde såklart att Finland förlorade på 100 dagar.
Sånt misstag får inte göras gällande Ukraina, stödet måste fortsätta och helst ökas markant.
Citera
2023-11-18, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Så är det nog, när tror du att ukrainarna viftar med den vita flaggan?
Citera
2023-11-18, 18:54
Medlem
Citat:

Där råkar jag veta att du har fel, som vanligt i dina bidrag.

Jag tar ETT exempel.

Sverige.

Archer. Ett långskjutande raketartilleri i världsklass som Sverige bidragit med ett antal och som nu prickskjuter ut ryskt artilleri, ryska ledningssplatser (där det bor/bodde ryska officerare och
hyfsat modern teknik), bränsle och vapenförråd. Radaranläggningar och luftvärns anläggningar som nu är skrot. Och lemlästad rysk personal.
Ukrainarna är utbildade och utrustade i Sverige. Motsvarande har skett i minst sju andrs EU länder och i Storbritannien.

Sveriges bidrag, med tillhörande missiler är max 10% av det som fanns/finns i lagren.

Du snackar bullshit "kamrat".
Din desinformation funksr inte.
Citera
2023-11-18, 19:01
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:

Väst har inte tullat färdigt. Precis som att Ryssland klarar av att öka produktion och förbandsätta så är vi ännu starkare om vi verkligen vill. Det är här jag klarar av att hålla två tankar i huvudet samtidigt och undra lite om det inte ändå finns en medveten taktik som bygger på att Ryssland sakta ska förgöra sig självt genom att inte ge Ukraina det som de behöver direkt.

Det finns en mängd plattformar som är på väg att fasas ut eller kommer att bytas ut i närtid där Ukraina hade kunnat få hur många enheter som helst men ändå så får det inte den mängd de själva redovisat som lämplig mängd utan de får en mindre mängd som inte täcker hela behovet.

Samtidigt som jag skriver den här dystra texten så är jag precis lika säker på hur resoluta väst är på att detta inte ska bli en vinst för Ryssland. Precis som att en del som hejar på Ukraina ibland tar viss info till sig som gamechangers för Ukraina även om det inte är det så har vi ju dubbelt upp med problem med verklighetsuppfattningen bland Kastaps och Vatniks.

Exempel: "US Congress sätter nu stopp för stöd till Ukraina"
Verklighet: Amerikanska politiken är lite besynnerlig för utomstående men ett nytt stödpaket kommer gå igenom sista minuten. Det ska bara förhandlas till den absoluta sista sekunden om bundles som gör att alla parter får någonting de vill ha. Lite stopp för skuldavskrivningar för studenter och en extrabudget för USA:S södra gränsbevakare och vips så är det tillräckligt med republikaner som röstar för även om några radikala skriker sig hesa.
Citera
2023-11-18, 19:52
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Krigsförbrytaren och terroristen Igor Girkin utmanar krigsförbrytaren Putin i presidentvalet 2024 i kloaklandet Ryssland.

Jailed Russian nationalist nominates himself for president
Nov 18 (Reuters) - Igor Girkin, a prominent ultranationalist in custody in Russia awaiting trial on charges of inciting extremism, nominated himself to run for president in 2024 in an announcement read on his behalf on Saturday, the online SOTA news channel said.
https://www.reuters.com/world/europe/jailed-russian-nationalist-nominates-himself-president-2023-11-18/
Citera
2023-11-18, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk

Jag tar ETT exempel.

Sverige.

Archer. Ett långskjutande raketartilleri i världsklass som Sverige bidragit med ett antal och som nu prickskjuter ut ryskt artilleri, ryska ledningssplatser (där det bor/bodde ryska officerare och
hyfsat modern teknik), bränsle och vapenförråd. Radaranläggningar och luftvärns anläggningar som nu är skrot. Och lemlästad rysk personal.
Ukrainarna är utbildade och utrustade i Sverige. Motsvarande har skett i minst sju andrs EU länder och i Storbritannien.

Sveriges bidrag, med tillhörande missiler är max 10% av det som fanns/finns i lagren.

Haha..det tog över ett år för sverige att skramla ihop 8 st kanoner till ukraina.
8 archer på en 100 mil lång front spelar inte ett skit roll för kriget utom symbolik.
Det behövs ju för fan tusen tals artelleripjäser för att göra nån skillnad på fronten din idiot.
Citera
2023-11-18, 20:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Jag tar ETT exempel.

Sverige.

Inte för att vara en partypooper men Archer är inte ett raketartilleri, GLSDB, MLRS och Himars är raketartilleri med meterprecision. Archer är en automatladdande självgående haubits på hjul, absolut spitzenklasse! Ryssarnas motsvarighet för raketartilleri är BM-21 Grad men den är ju inget precisionsvapen utan öser bara ut raketer i en viss riktning, TOS-1 är ett raketartilleri med termobariska raketer, lika usel precision men bättre täckning.
Citera
2023-11-18, 20:46
Medlem
Citat:

Jag tar ETT exempel.

Sverige.

Missiler?? Archer skjuter granater.
Läs på din stolle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här