2023-11-16, 11:16
Medlem
Dinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
"Ägarna till dessa tre stora Amerikanbully xl hundarna bara sa Oj de smittor och låste sin dörr.
Inga som helst reaktion eller medlidande överhuvudtaget.
Hur får sånt här hända tänk på denna lilla kille som skriker för hela livet fast sittande i denna bestens käftar där blodet bara forsar ur hans lilla kropp.
Hur kan dessa människor leva med detta att deras hundar brutalt mördat och skadat två små hundar utan att ens komma fram och erkänna.
Dom gömde den stora besten och låste in sig i sin lägenhet."

https://i.postimg.cc/MGXgbZgJ/hund3.png

Men hur kan hon veta att de sa oj de smiter och sen låsa dörren om ingen kom fram alls som hon säger själv och det var endast 3 hundar där utan ägare hennes historia går inte ihop.
Citera
2023-11-16, 11:19
Medlem
Salcinns avatar
Bara att gå i Storbritanniens spår och förbjuda denna ras samt flera kamphundraser. Statistiken med dödligt utfall talar sitt tydliga språk..
Citera
2023-11-16, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Jag brukar ofta försvara hundraser som får dåligt rykte men även jag kan tycka att just Bully XL är rätt obehagliga att möta, särskilt när man har sin egen hund med sig. Man känner sig alltid lite orolig när man möter främmande kamphundar för man vet inte riktigt vad de kan hitta på, och Bully XL är i princip en dubbelt så stor och stark kamphund (även om den inte är direkt framavlad just för kamp). Det säger sig själv vilken skada en sådan kan göra om det slår slint.

Har fortfarande trauma känns det som efter att en bully XL kom rusandes en sen kväll för ett par månader sen. Hörde ett skrik sen kom han farandes som en kanonkula och kastade sig över min hund.
Då har jag ändå en modell större. Som tur var slet han sig ur sitt koppel och kutade för sitt liv. Hittades många timmar senare oskadd. Men har blivit rädd för lite allt möjligt efter det. Var helt orädd innan.
Hela grannskapet var ute och letade efter min hund. Fick då höra en massa historier om den och även om andra bullys i området.
Senast redigerad av granskottet80 2023-11-16 kl. 11:25.
Citera
2023-11-16, 12:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jeskonaut
Säkert ägaren till de hundarna som bet valpen i augusti.
https://www.ttela.se/nyheter/vanersborg/hund-som-attackerade-valp-har-tidigare-bitit-manniskor.39f5fec8-6eff-4cd3-a458-348e5838d91f

Nope, det var J*nnifer R*pp, bor i centrum.
Citera
2023-11-16, 12:26
Medlem
bomhulls avatar
Ofta är det ju knarkare och langare som går runt med dessa avskräden till hundar.
Fattar inte varför man inte förbjuder kamphundar för ett tryggare samhälle
Citera
2023-11-16, 13:14
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Är man stor får man vara snäll. Det vore okej om hunden gjorde som en katt och gav en lusing med utfällda klor. För att sen möjligen trycka ner offret med en tass i golvet. Men det fungerar inte att hugga med bett som skulle avlivat en björn. Såvida den själv inte var utsatt för livsfara. Det är inte en stor hund av en halvfigur den därtill själv söker upp.

Det är djur och dom får försvara sig, om vi inte kan förstå oss på djur så ska vi inte ha dom. Dom rationaliserar inte som oss människor.
Citera
2023-11-16, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Det är djur och dom får försvara sig, om vi inte kan förstå oss på djur så ska vi inte ha dom. Dom rationaliserar inte som oss människor.
Försvara sig mot? Den var inte angripen, eventuellt bara utskälld. Ungefär som om någon tittar på en apa och blir nedslagen därav med 34 knivhugg. Inget står i konsekvens med vad slaktarhunden gjorde. En Golden Retriever skulle bara viftat på svansen tillbaka som hälsning.
Senast redigerad av KamratBlue 2023-11-16 kl. 13:50.
Citera
2023-11-16, 14:43
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dink
Men nu står det ju att de kom ut själva utan ägare! hundar kan hoppa på handtaget på en dörr sedan är de ute
.
De är väl fortfarande kopplade, och ägaren har då brustit i sitt ansvar. Eller?
Citera
2023-11-16, 15:14
Medlem
Man ska vara försiktig med att generalisera kring raser, det har ytterst lite med deras farlighet att göra

När jag bodde i Vänersborg blev min hund oprovocerat attackerad och svårt biten av en schäfer som smitit ut på gatan. Problemet är sällan hundraserna eller ens hundarna - även väluppfostrade hundar kan attackera.

I fallet American Bully är väl problemet främst att när de biter så blir attacken mycket kraftigare än om t ex en schäfer gör det både utifrån fysik och hur de har avlats psykologiskt.

Det känns tveksamt om det ska få finnas hundraser som är avlade för att kunna döda effektivt.
Citera
2023-11-16, 15:15
Medlem
Dinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
.
De är väl fortfarande kopplade, och ägaren har då brustit i sitt ansvar. Eller?

Skrev det i början personens fel. man har inte låst dörren och om personen var hemma framgår inte riktigt
Citera
2023-11-16, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Dessa kamphundar försvarar inte utan attackerar!
Det som hände min hund t.ex. där bullyn kom rusandes på långt håll för att han bara såg min hund. Inkl alla anfallna hundar i mitt område, påhoppade utan anledning. En annan blev ihjälbiten. Snacka inte skit.
Senast redigerad av granskottet80 2023-11-16 kl. 15:56.
Citera
2023-11-16, 16:03
Medlem
Ägaren till den dödade hunden frågar hur det kan vara okej, men visst måste händelsen vara polisanmäld? Och ägaren till mördarhundarna kan i så fall bli dömd, och vi får då se om det anses vara okej eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in