2023-11-16, 01:38
Medlem
Chinottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Han har bott där
Sedan 2019.

När
Räknas det som att man emigrerat?

2019.
Du förlorar dock inte ditt medborgarskap för att du flyttar. Oavsett.
Eller behöver någonsin ha bott (knappt ens varit) i Sverige för att bli svensk medborgare.
Citera
2023-11-16, 06:49
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quackenbush
Sverige borde åtminstone ta ansvar för sina medborgare i de fall där dom befinner sig i aktiva krigshärdar.
Det kommer att få konsulärt stöd så snart de kommer till Egypten.
Citera
2023-11-16, 07:01
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronhjort111
Som denna TS vill piska upp stämningen. Ni fattar väl att hen vill att vi ska bli upprörda i kör ”Nej de är inte svenskar! Svenska UD har avrått från att resa dit de senaste 10 åren! Bla bla bla”
Säger inte att någon har fel men svälj inte betet 😊

Bete? Det är väl dagens sanning?
Citera
2023-11-16, 09:14
Medlem
MagisterBisters avatar
Men vad händer när de väl kommer till Sverige? Har de något boende eller jobb som väntar på dem? Eller ska allt börja om på svensk mark?

”Svenska tjänstemän negligerar vårt behov av bostad och pengar!”
Citera
2023-11-16, 09:17
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronhjort111
Som denna TS vill piska upp stämningen. Ni fattar väl att hen vill att vi ska bli upprörda i kör ”Nej de är inte svenskar! Svenska UD har avrått från att resa dit de senaste 10 åren! Bla bla bla”
Säger inte att någon har fel men svälj inte betet 😊
Vadå bete? Han skriver i ironisk form men det är ju helt rätt. Och vad stämningen gäller borde den varit 100 gånger mer uppiskad än vad den är.
Citera
2023-11-16, 10:04
Medlem
Lord.Hells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smackbang
Det är inte rimligt att svenska skattebetalare ska behöva betala resor från områden som UD avråder resor till.
Denna rekommendation har funnits i 10 år.

https://www.regeringen.se/ud-avrader/palestina---avradan/

De som besöker utlandet och behöver hjälp är ju svenska skattebetalare? Vad mer begär du ifrån skattebetalarna? Ska de stå utanför skyddsnätet trotts att de betalat sin andel av skatten?
Citera
2023-11-16, 10:07
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord.Hell
De som besöker utlandet och behöver hjälp är ju svenska skattebetalare? Vad mer begär du ifrån skattebetalarna? Ska de stå utanför skyddsnätet trotts att de betalat sin andel av skatten?

LOL.

UD har avrått under en längre period, ergo: åk dit på egen risk. Inget Sverige ska stå för, de kan möjligen beviljas lån, men dessa ska givetvis återbetalas.

Hur mycket skatt tror du att de här "svenskarna" har betalat under åren?
Citera
2023-11-16, 10:53
Medlem
Å ena sidan är väl i stort sett samtliga av de som media kallar för "svenskar" som befinner sig i Gaza någon form av bidragsfuskare. De är skrivna i Sverige men lever i Gaza och hämtar ut sina bidrag från den svenska statskassan varje månad.

Å andra sidan är Gaza just nu ett helvete på jorden och finns det någon plats som det är rimligt att fly från just nu så är det just Gaza. Även om en person är en bedragare så förtjänar ju inte hans barn att dödas till exempel. Humanitär hjälp behövs.

Så jag är lite kluven i frågan hur Sverige bör agera här.
Citera
2023-11-16, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Men vad händer när de väl kommer till Sverige? Har de något boende eller jobb som väntar på dem? Eller ska allt börja om på svensk mark?

”Svenska tjänstemän negligerar vårt behov av bostad och pengar!”

Nog kan jag tänka mig att många av dem redan har en bostad i Sverige som de har hyrt ut i andrahand och dessutom kvitterat ut bostadsbidrag för.
Citera
2023-11-16, 11:50
Medlem
Lord.Hells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
LOL.

UD har avrått under en längre period, ergo: åk dit på egen risk. Inget Sverige ska stå för, de kan möjligen beviljas lån, men dessa ska givetvis återbetalas.

Hur mycket skatt tror du att de här "svenskarna" har betalat under åren?

Tillräckligt, alla betalar sin andel % på sin inkomst.
Citera
2023-11-16, 12:19
Medlem
Rektangels avatar
I intervjun med svenska journalister noterade jag att "svensken" inte kunde svenska utan intervjun skedde på engelska....redan där tappade jag mitt intresse och sympatier.

Många följdfrågor som borde ha ställts, hur han hamnade i denna situation....men för mig personligen känns det som en mentalt våldtäkt att behöva förknippas med denna livsform och behöva dela medborgarskap med honom. Jag degraderas och devalveras den dagen jag själv måtte hamna i samma situation i både mina landsmäns ögon men även inför omvärldens. Mitt människovärde utvattnas.
Citera
2023-11-16, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Å ena sidan är väl i stort sett samtliga av de som media kallar för "svenskar" som befinner sig i Gaza någon form av bidragsfuskare. De är skrivna i Sverige men lever i Gaza och hämtar ut sina bidrag från den svenska statskassan varje månad.

Å andra sidan är Gaza just nu ett helvete på jorden och finns det någon plats som det är rimligt att fly från just nu så är det just Gaza. Även om en person är en bedragare så förtjänar ju inte hans barn att dödas till exempel. Humanitär hjälp behövs.

Så jag är lite kluven i frågan hur Sverige bör agera här.

Kriget i Gaza är inte som tsunamin i Thailand: plötsligt kom det en våg som svepte med sig en massa människor och lämnade kvar några stackars skadade. DET hade turistande svenskar inte en chans att förutse.

Att först fly från Gaza och få flyktingstatus här - och sen ändå återvända till samma plats man har flytt ifrån… Då får man faktiskt klara av det hela på egen bekostnad. Svenska skattekistan är inte en oändlig brunn där dessa bidragsbedragare kan hämta (kräva) pengar ifrån. Något eget ansvar måste man kunna kräva av vuxna människor.

Precis på samma sätt som om jag hade åkt utomlands utan reseförsäkring och sen blivit påkörd i trafiken. Då får jag och mina anhöriga skramla ihop pengarna till ambulansflyget - och det är inte ett dugg inhumant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in