Citat:
Ursprungligen postat av
LeTeigneux
Å ena sidan är väl i stort sett samtliga av de som media kallar för "svenskar" som befinner sig i Gaza någon form av bidragsfuskare. De är skrivna i Sverige men lever i Gaza och hämtar ut sina bidrag från den svenska statskassan varje månad.
Å andra sidan är Gaza just nu ett helvete på jorden och finns det någon plats som det är rimligt att fly från just nu så är det just Gaza. Även om en person är en bedragare så förtjänar ju inte hans barn att dödas till exempel. Humanitär hjälp behövs.
Så jag är lite kluven i frågan hur Sverige bör agera här.
Kriget i Gaza är inte som tsunamin i Thailand: plötsligt kom det en våg som svepte med sig en massa människor och lämnade kvar några stackars skadade. DET hade turistande svenskar inte en chans att förutse.
Att först fly från Gaza och få flyktingstatus här - och sen ändå återvända till samma plats man har flytt ifrån… Då får man faktiskt klara av det hela på egen bekostnad. Svenska skattekistan är inte en oändlig brunn där dessa bidragsbedragare kan hämta (kräva) pengar ifrån. Något eget ansvar måste man kunna kräva av vuxna människor.
Precis på samma sätt som om jag hade åkt utomlands utan reseförsäkring och sen blivit påkörd i trafiken. Då får jag och mina anhöriga skramla ihop pengarna till ambulansflyget - och det är inte ett dugg inhumant.