2023-11-15, 15:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vackrahav100
Sluta kalla dom svenskar. Är du en idiot eller. Kalla dom vad dom är, araber från Palestina eller Jordanien. Därför skall dom inte till Europa, utan antingen stanna eller flytta till närmaste grannarabland, vilket är Jordanien, och Saudiarabien.

Blattar är blattar..och ordnar kaos vart än dom är..dom kan gott stanna där nere..
Citera
2023-11-15, 15:22
Medlem
Per-Automatiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neomannen
Här är en stackare till...
https://www.svd.se/a/abMX9a/regeringen-overger-svenska-medborgare

Det verkar dock lösa sig nu för Abdulwahed Mansour med fem barn och cancersjuk fru. (Lättnad efter 39 dagar av krig som tagit hårt på barnen – 8, 10, 12, 13 och 16 år gamla – och den cancersjuka frun.)

Varför tar man med sig barn och cancersjuk fru till ett konfliktområde?
Citera
2023-11-15, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka
Mycket oroväckande kritik kommer nu från de stackars svenskar som har haft oturen att drabbas av det plötsliga och oväntade kriget mellan Israel och Palestina men med nöd och näppe tagit sig över gränsen till Egypten.

Tydligen betalar inte svenska staten för alla de svenska flyktingarnas utvidgade familjers hotellkostnader med mera. Det gör t ex USA för sina medborgare. Våra svenskar därnere får dåligt bemötande och tycks behöva boka sina egna flygbiljetter hem till tryggheten i Sverige.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/gazasvensk-kritiserar-ud--42m7tp

Är det rimligt att svenskar som den stackars mannen i klippet inte ska få bättre hjälp att ta sig och sin familj hem till Sverige?

Vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Vilket jävla sorgligt land vi har blivit.

Såna här människor är alltså svenska medborgare. De kan inte ens svenska och nu klagar dom på att Sverige inte hjälper dom att ta sig hem från ett land som UD har avrått strängt i 10+ års tid att resa till. Detta land som de en gång flydde från och nu är där igen och fast i nästa krig.

Helt absurt.
Citera
2023-11-15, 15:46
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
Vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Vilket jävla sorgligt land vi har blivit.

Såna här människor är alltså svenska medborgare. De kan inte ens svenska och nu klagar dom på att Sverige inte hjälper dom att ta sig hem från ett land som UD har avrått strängt i 10+ års tid att resa till. Detta land som de en gång flydde från och nu är där igen och fast i nästa krig.

Helt absurt.

Ja, det är absurt. Problemet är att de här absurda skeendena varit legio i minst 30 år, varför majoriteten människor inte ens reagerar längre.

Redan när jag gick i högstadiet, i mitten av 1990-talet, så var det kutym att flyktingar åkte hem på semester, och det är sju resor värre idag än det var då.

Det är det jävliga med normalisering av skadliga beteenden.
Citera
2023-11-15, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Ja, det är absurt. Problemet är att de här absurda skeendena varit legio i minst 30 år, varför majoriteten människor inte ens reagerar längre.

Redan när jag gick i högstadiet, i mitten av 1990-talet, så var det kutym att flyktingar åkte hem på semester, och det är sju resor värre idag än det var då.

Sverige är väldigt väldigt sjukt. Inte någon av dessa människor ska in i Sverige igen. Dom kan bo på Västbanken med resten av packet.
Citera
2023-11-15, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Shareef Abu Watfa, som har jobbat som advokat (!) i Gaza sen 2019, klagar på att hans familj fick betala för pass och visum SJÄLVA. Svenska skattebetalare ville inte göra detta åt dem! 😳

Inte nog med det så hade de bara sommarkläder på sig/med sig. Att skattebetalarna inte hade tänkt på detta när Shareef flyttade ut ur landet för 4år sedan är häpnadsväckande dåligt..

En liten tröst är att dom kommer må riktigt dåligt i kylan i Sverige när vintern nu kommer. Men bäst hade givetvis varit om dessa ”svenskar” dött nere i Gaza.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U

Det största problemet är att i Sverige så stigmatiseras Män, när Män har åsikter om något som är avvikande från kvinnor.

Vi måste erövra landskapet igen. Sverige har 0 på skalan maskulinitet enligt hofstedes culture map.

Det är extremt.

Vi måste börja få ordning och reda i samhället igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Shareef Abu Watfa, som har jobbat som advokat (!) i Gaza sen 2019, klagar på att hans familj fick betala för pass och visum SJÄLVA. Svenska skattebetalare ville inte göra detta åt dem! 😳

Inte nog med det så hade de bara sommarkläder på sig/med sig. Att skattebetalarna inte hade tänkt på detta när Shareef flyttade ut ur landet för 4år sedan är häpnadsväckande dåligt..

En klen tröst är att dom kommer må riktigt dåligt i kylan i Sverige när vintern nu kommer. Men bäst hade givetvis varit om dessa ”svenskar” dött nere i Gaza.
Citera
2023-11-15, 16:11
Medlem
GAMLE SVARTENs avatar
Kopierat från Facebook:

NÅGOT OM BESVIKELSE
I Rapport får palestinska Nasma Lubbad en ordentlig chans att klaga på Sverige. Hennes 78-årige far befinner sig i Gaza och tillhör en av dem som skulle fått passera gränsen till Egypten igår. Bådas besvikelse på Sverige är enorm:
- Jag tror att han har tappat hopp. Har man åkt fyra gånger och kommit hem, kommit tillbaka, äähm, så han sa: "Vi får se, vi får se om det blir!". Jag tror han är så besviken på Sverige, han är så besviken på hur man har hanterat situationen!
- Jag tror alla vi är besvikna på det här. Jag har inte fått något stöd överhuvud taget. Vi är i kris. Vi sörjer. Vi vet inte vad som kommer om nästa sekund, minut. Och ingen har kontaktat oss, ingen har ringt oss! Ingen har erbjudit HJÄLP, krissamtal, vad det nu kan vara! Det är som att vi inte finns!
Senare i Aktuellt påtalar utrikesminister Tobias Billström än en gång det egna ansvaret och att UD varnat för resor till regionen under 10 års tid. Nasma är med även här och hon ställer sig helt oförstående till Billströms uttalande:
- Det tycker jag inte nånting man kan säga som en utrikesminister när det är ett krigsläge och folk dör! Att skylla på dom och säger "Ja, men ni har åkt dit fast vi har varnat så ni förtjänar dö!", så tolkar jag det. Alltså, ett land som respekterar sina medbörgare gör inte så, behandlar inte dom på det sättet. Och det här ger mig signal på att det finns förstahandsmedbörgare och andrahandsmedbörgare. Det går inte att tolka det på ett annat sätt!- Jag ska ha! Jag har rätt att få, det är min mänskliga rättighet! Och ditt jobb är att ge mig allt jag kräver, nu direkt! Förstår du?!
Ett för oss svenskar och övriga invandrare så enkelt och fullkomligt självklart begrepp som "Eget ansvar" existerar inte i deras begreppsvärld. Det är helt okänt. För dem finns bara en lång lista över rättigheter, absolut inga skyldigheter.
Att Nasmas 78-årige far är så korkad att han reser till Gaza för att bevista sin brors begravning kan väl inte han rå för. Det ansvaret vilar självfallet helt och hållet på den svenska staten, enligt Nasma. Man kan fråga sig varför han valde att flytta hit från första början när det går precis lika bra att resa hem till Gaza igen. Man kan seriöst fråga sig vad någon från den familjen gör här.
Men jag kan faktiskt förstå Nasmas stora besvikelse. Hon verkar på fullaste allvar tro att hennes person är så betydelsefull att staten, regionen, kommunen, någon ansvarig omedelbart ska mobilisera ett helt kristeam med läkare, psykologer och kuratorer att rycka ut till hennes akuta hjälp. Nu när hon mår så dåligt på grund av sin stackars oskyldige far där han sitter helt hjälplös och övergiven som ett oskyldigt barn i Gaza, dit han rest helt frivilligt och för egen maskin.
Min slutsats sedan minst 25 år tillbaka är att Sverige inte behöver några som helst nya "medbörgare" som Nasma och hennes familj. Vi behöver inga människor från Mellanöstern och Afrika som inte bidrar, enbart kräver att få absolut allt serverat och för övrigt bara klagar, klagar, klagar.
Vi klarar oss betydligt bättre utan dem. De passar inte in i vår kultur, de förstår inte/föraktar vår demokrati, de splittrar vår sammanhållning och är ingenting annat än en evig och gigantisk belastning för det svenska samhället.
Skulle samtliga av dem tvingas flytta tillbaka hem redan imorgon så vågar jag påstå att jag inte skulle bli det allra minsta besviken! 😎
Båda inslagen kommer direkt i länkarna:
https://www.svtplay.se/video/KRN45y7/rapport/igar-19-30...
https://www.svtplay.se/video/jq1Vox1/aktuellt/igar-21-00...
Citera
2023-11-15, 16:12
Medlem
Q6s avatar
Dessa avskum som har rest till Gaza trots att UD har avrått ifrån detta i mer än 10 år är så djävla bortskämda så att de tror att de skall bo på lyxhotell och åka hem i första klass.

UD har gjort klart att om man åker till ett område som de avråder ifrån så gör man det på egen bekostnad.

Nu har de kostat staten miljontals kronor för att få ut ur landet, likväl så gnäller de, fy fan.
Citera
2023-11-15, 16:19
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Precis det! Dessutom hatar vi alla "stackars flyktingar" som tar semester i hemlandet så fort de fått PUT.
Palestina är verkligen ett land där man inte vet vad som händer nästa dag så du kan fortsätta hata i ditt oförstånd.
Citera
2023-11-15, 16:25
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka
Mycket oroväckande kritik kommer nu från de stackars svenskar som har haft oturen att drabbas av det plötsliga och oväntade kriget mellan Israel och Palestina men med nöd och näppe tagit sig över gränsen till Egypten.

Tydligen betalar inte svenska staten för alla de svenska flyktingarnas utvidgade familjers hotellkostnader med mera. Det gör t ex USA för sina medborgare. Våra svenskar därnere får dåligt bemötande och tycks behöva boka sina egna flygbiljetter hem till tryggheten i Sverige.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/gazasvensk-kritiserar-ud--42m7tp

Är det rimligt att svenskar som den stackars mannen i klippet inte ska få bättre hjälp att ta sig och sin familj hem till Sverige?
Oerhört förskräckligt att staten inte skickar insatsstyrkor och en G5 till var och en som inte hörsammat UD rekommendationer de senaste 10 åren om att inte åka till Gaza.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in