2023-11-14, 09:27
Medlem
Någon som känner igen detta eller har tips på lösning?

När jag tränar styrketräning och tar i lite (lång ifrån failure, mer bara så att det inte är helt lätt) så drabbas jag ofta av vad jag tolkar som blodtrycksfall efter avslutat set, ibland redan innan. Jag blir snurrig/yr och får lite prickar framför ögonen typ.

Jag har normalt lågt blodtryck och har fått råd av läkare att träna för att få upp det - ”bättre lågt än högt” har varit mantrat hos alla läkare jag pratat med (aldrig sökt för lågt blodtryck utan de som reagerat på det..) men det är svårt att träna när man blir svimfärdig allt som oftast.

Kvinna, 40, något/några kilo övervikt men inte mer än så, lågt blodtryck sedan barndomen. Tänker på att andas under övningarna, inte bäst i världen på att dricka men brukar försöka tänka extra på det vid träning. Har ibland tagit PWO i samband med träning men inte alltid och detta hänger inte ihop med känslan (den kommer alltså oavsett om jag tagit PWO eller inte..)

Någon som har idé eller tips?
Citera
2023-11-14, 09:53
Medlem
GertBennys avatar
Jag kan få så som du beskriver men bara när jag verkligen, verkligen tar i. Men om du får det jämnt så kanske det har något med ditt blodsocker att göra? Pröva och ha någon dryck med snabba kolhydrater i som du dricker innan eller under träning?
Citera
2023-11-14, 10:05
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruEmeritass

När jag tränar styrketräning och tar i lite (lång ifrån failure, mer bara så att det inte är helt lätt) så drabbas jag ofta av vad jag tolkar som blodtrycksfall efter avslutat set, ibland redan innan. Jag blir snurrig/yr och får lite prickar framför ögonen typ.

Jag har normalt lågt blodtryck och har fått råd av läkare att träna för att få upp det - ”bättre lågt än högt” har varit mantrat hos alla läkare jag pratat med (aldrig sökt för lågt blodtryck utan de som reagerat på det..) men det är svårt att träna när man blir svimfärdig allt som oftast.

Kvinna, 40, något/några kilo övervikt men inte mer än så, lågt blodtryck sedan barndomen. Tänker på att andas under övningarna, inte bäst i världen på att dricka men brukar försöka tänka extra på det vid träning. Har ibland tagit PWO i samband med träning men inte alltid och detta hänger inte ihop med känslan (den kommer alltså oavsett om jag tagit PWO eller inte..)

Har för mig att Vagusnerven kan ge svimmningssymptom.
Citera
2023-11-14, 10:25
Medlem
Jag drabbades av liknande men bara i slutet av träningspasset. Det visades att jag tränade för hårt, jag la om träning och nu så kan jag träna utan svimningar.
Citera
2023-11-14, 11:54
Medlem
Jag tränar nästan varje dag. Nästan bara kondition. Ibland om jag börjar med ett kortare lugnt pass, typ bara går ut och springer sakta kan jag då och då känna mig lätt vimmelakantig och sådär som du beskriver prickar framför ögonen eller ett jag inte ser ordentligt.
Citera
2023-11-14, 14:04
Avslutad
Citat:

Hur är det med kosten?
Tränar du på tom mage eller går du på någon diet?
Hinkar du mycket kaffe?
Citera
2023-11-14, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Hur är det med kosten?
Tränar du på tom mage eller går du på någon diet?
Hinkar du mycket kaffe?

Just idag hade jag inte ätit supermycket - ingen frukostmänniska. Tränar jag senare på dagen är det inte på tom mage men inte heller direkt efter att ha ätit. Går inte på någon diet men har numera verkar det som ett rätt naturligt litet kaloriunderskott i och med minskad aptit och inte lika mycket socker.. men vi pratar långsam (om än rätt stadig) viktnedgång, kanske 0,5-1 kg i månaden.

Dricker i stort sett inget koffein alls sedan midsommar, äter däremot medicin som i sig har ökat blodtryck som biverkning.. detta har dock inte ändrats nämnvärt vid de kontroller jag har gjort. Ibland, framför allt om jag tränat morgon, har jag tagit PWO men yrsel/blodtrycksfall kommer oavsett..
Citera
2023-11-14, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusken
Jag drabbades av liknande men bara i slutet av träningspasset. Det visades att jag tränade för hårt, jag la om träning och nu så kan jag träna utan svimningar.

Jag tycker dock att jag inte tar i så hårt, brukar köra 3x8-10 reps och är nästan alltid långt ifrån failure. Inga superhöga vikter heller..
Citera
2023-11-14, 18:18
Medlem
Citat:
Jag tycker dock att jag inte tar i så hårt, brukar köra 3x8-10 reps och är nästan alltid långt ifrån failure. Inga superhöga vikter heller..

Tränar du hela kroppen i ett pass eller delar du upp kroppen i olika pass?
Citera
2023-11-14, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusken
Tränar du hela kroppen i ett pass eller delar du upp kroppen i olika pass?

Jag ”brukar” köra delar.. ”” för att jag tyvärr inte tränar så ofta som jag borde…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in