2023-11-14, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Lustigt att du gnäller på något ganska irrelevant men sedan bekräftar det jag skrev.

Var lite otydlig, var inte riktiga till dig, läste på twitter alla ekonomer från alla banker "Lägre än förväntat". Blir tokig på sådana dumma uttalanden.
Citera
2023-11-14, 15:38
Medlem
Jag tror absolut att de lämnar räntan oförändrad, inflationen nu över november och december samt januari kommer sjunka enormt med stundande högtider.

Tror lätt att vi kommer nå 2% innan februaris mätning.
Citera
2023-11-14, 15:50
Medlem
Beaver14s avatar
Något lägre inflationstakt än väntat här hemma och klart lägre i USA.
Börsen verkar tro att detta var vändningen i alla fall, det är glädjeyra nu.

Riksbanken har säkert inget emot att höja ändå.
Citera
2023-11-14, 16:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Corinus
Var lite otydlig, var inte riktiga till dig, läste på twitter alla ekonomer från alla banker "Lägre än förväntat". Blir tokig på sådana dumma uttalanden.

Jag förstår, problemet är att bankerna vill "sälja lån" och därför lurar i folk att inflationen nu sjunker, ergo ingen räntehöjning.
Varje gång jag ser en "expert" från en bank så slår jag dövörat till, de talar bara i egen sak men folk verkar tyvärr inte fatta det.
Citera
2023-11-14, 16:35
Medlem
hazenectars avatar
Är det några i tråden som gör TA på kronan?
Citera
2023-11-14, 16:43
Medlem
flyer1s avatar
Enligt SCB var prisökningen mellan september till oktobers 0.1 promille när man tittar på talet KPIF, (varor och tjänster ) där räntekostnader inte ingår. Det är ju valfritt ta lån. På helåret hade KPIF gått upp 4.15 %
Men om riksbanken är sugen på att höja räntan kan de ju titta på KPI som räknar med effekten av räntehöjningarna, på så sätt kan ju riksbanken skapa den inflation de påstår sig vilja stävla. I EU räknar man inte med räntekostander då man tittar på inflation. Harmonised inflation kallas det.

Nu tror jag riksbanken väljer att göra som de andra riksbankerna och inte höja räntan.
Senast redigerad av flyer1 2023-11-14 kl. 16:53.
Citera
2023-11-14, 17:56
Medlem
En inflation på över 6% och man är osäkra på om det blir en räntehöjning.
Citera
2023-11-14, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Klart att lägre ränta påverkar köpkraften. Den uppmuntrar ju till att ta lån och därmed tillförs nya pengar till systemet som hushåll han handla för.

Tvärtom när räntan stiger. Då vill man hellre betala av lån och då finns det mindre pengar att handla för på totalen.

Just räntebetalningen dock är ren omfördelning.

Ren omfördelning?

Du missar att tillgångarna i Sverige och världen är inte jämnt fördelade.

Den huvudsakliga andelen av de som lånar ut pengar och får ränteinkomster hör till den kategorin som kommer fortsätta spara sina tillgångar. De är sparare och handlar inte upp sina ränteinkomster.
Därav haltar logiken om att höjda räntor bara flyttar konsumtionen.

Sveriges och världens tillgångar är ju paretofördelade. Stefan Persson kommer inte springa och köpa sig ett dussin Rolls Royce bara för att ränta ökar.
Citera
2023-11-14, 18:37
Medlem
kim-bong-ils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allans.kompis
Nejdå, ingen höjning och första sänkningen tidigt nästa år. Lånefesten kan fortsätta, börsen till nya ath och fullt bostadsrally igen nästa sommar! Alla blir miljonärer.
Citera
2023-11-14, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kim-bong-il
Nejdå, ingen höjning och första sänkningen tidigt nästa år. Lånefesten kan fortsätta, börsen till nya ath och fullt bostadsrally igen nästa sommar! Alla blir miljonärer.

Viktigt att vi kommer tillbaka till nollränta så fort som möjligt
Citera
2023-11-14, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allans.kompis
Räntan är ju nästan på 6%?

Isf är den väl där den ska vara
Citera
2023-11-14, 18:59
Medlem
smoerreboms avatar
Torbjörn Hållö är lite fräck, skriver att de bör börja sänka skyndsamt.

Nu får thedeen bekänna färg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in