Resultat: Vem hoppas du vinner Robinson 2023 höst?
Emilia
9,11%
48 röster
Emilio
45,54%
240 röster
Franz
1,52%
8 röster
Magnus
6,07%
32 röster
Pelle
27,51%
145 röster
Sara
7,02%
37 röster
Ylwa
3,23%
17 röster
2023-11-14, 12:17
Medlem
ErnstRamsteiners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Är du som är historielös om du kallar samerna för Sveriges ursprungsbefolkning. Svenskarna var i Sverige tusentals år innan samerna då svenskarna vandrade in från söder. Samerna kom först när inlandsisen smält så långt att de kunde vandra in från öst.

Exakt. Finns idioter som på allvar tror att samerna var ursprungsfolket i Sverige.

Dessutom vet jag inte om danskarna i de nya svenska landskapen Skåne, Halland och Blekinge håller med om att danskar aldrig har försvenskats. Du diskuterar med ett intellekt barn, ingen idé.
2023-11-14, 12:23
Medlem
Adonis.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pigge2
Ni som tycker lappjävel kan likställas med danskjävel eller svenskjävel är historielösa. Skillnaden är att samerna, Sveriges ursprungsbefolkningen, förtryckts och utsätts för rasbiologi som tex tvångssterilisering och stöld av barn som satts i internatskola för att bli försvenskade. Det har inte danskar och svenskar.

Om Charlie använde ordet som en förolämpning ska han diskas. Fattade han inte hur laddat ordet är och bara försökte vara lite skojig så ska han be om ursäkt.

Jag tycker han var tråkig och han skulle ha åkt ut förr eller senare eftersom det bara var Pelle som gillade honom. Så sluta böla över diskningen.

Så du menar att samerna utgör sveriges ursprungsbefolkning. Är du helt tappad?

Nordens zigenare, dvs samerna, har endast varit här i ca 2000 år. Skräpfolk. Det finns en anledning till att folket i norr hatar dem. "Övergrepp" är en naturlig konsekvens mot problematiska & egensinniga folk.

Om du kommer ihåg Rickard Länta från tidigare Robinson (Länta är f ö en ökänd släkt uppe i norr) så visade det sig att han hade både ofredande & alkoholmissbruk i sitt bagage (andra släktingar dömda för betydligt värre saker). Dessa renknullare är inte att lita på.

Charlie var rak & ärlig. Brutalt ärlig. Charlie! Du är saknad.
2023-11-14, 12:26
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirsia0
Nu var det ju inte det hen hänvisade till utan övergreppen mot samerna med tvångssterilisering och försvenskning av barnen i internatskolor. Syftet var att utplåna deras kultur. Därför är ordet laddat.

Det ordet är ju inte laddat kring vilka som var ursprungsbefolkning. Vad spelar det för roll vem som kom först och har man koll på det till 100% vad som hände för flera tusen år sen? Det hela handlar om en etnicitet i minoritet och förföljelsen av den.

Jag rättar inlägget eftersom det var felaktigt.
Annars kommer andra läsa det och tro att det stämmer.
Samerna är inte Sveriges ursprungsbefolkning utan de kom tusentals år senare än svenskarna.

Ja man har koll på det eftersom man kan spåra både inlandsisens tillbakadragning, genetik och hur människor rört sig genom historien.

Och om man inte har någon koll och det inte spelar någon roll, varför då (felaktigt) kalla samerna för Sveriges ursprungsbefolkning? Om man inte har en aning och det inte går att veta, varför då överhuvudtaget uttala sig om frågan?

Man kan prata om förtrycket av samerna hur mycket man vill, men ljug inte och säg att de är Sveriges ursprungsbefolkning.
Senast redigerad av mendokse 2023-11-14 kl. 12:29.
2023-11-14, 13:00
Medlem
whatthefucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Tillsammans med Johan och Daniella. Utan profil, ointressanta-vad fanär dom för inkompetenta för att förstå att dom inte har där att göra
2023-11-14, 13:50
Medlem
Jag tycker alla "fucking" som deltagarna slänger med hela tiden är bra mycket värre än lappjävel.
2023-11-14, 14:13
Bannlyst
Citat:
Jo jag känner till bakgrunden till forskningen, hur man med hjälp av genteknik kan se hur människor färdats. Och kanske de har ett hum om inlandsisens utbredning och smältning. Grjejen med vetenskap är att den aldrig är helt fastslagen utan bara en teori tills nästa uppäckt kommer i daga. Det är sann vetenskap.

Men vad jag vet har det aldrig gjorts nån direkt genforskning på just samer, har du nån länk till nån sån studie? Genforskningen bygger på befintligt material i databanker och deras uppgifter kring etnicitet och gener och människors rörelser och när i tiden, också grundat på arkeologiska fynd. Och det är fortfarande hypoteser som presenteras.

Eftersom jag läst böcker om detta och själv forskat i min historia utifrån genteknik så är jag inte helt okunnig inom detta. Så, frågan är, har just samer som folkgrupp, dess ursprung och rörelse i tid och rum verkligen bekräftats? Jag vet att en teori är att de vandrade från Nordamerika och är besläktade med indianerna och om man tittar på riktigt gamla foton av samer så kan man se likheten.

De som kom österifrån har jag uppfattat vara svenskar. Tror inte det finns nån genforskning på just samer, så om det är vi fortfarande okunniga enligt min mening.

Att människor i majoritet ger sig på människor som är i minoritet som grupp är väl välkänt om det är en kamp för nånting. Sverige har bett samerna om ursäkt för de övergrepp de fått utstå och satt ner foten mot begrepp som använts för att skymfa en folkgrupp, som ordet lappjävel. Inte konstigare än så.

2050 förutspås svenskar vara i minoritet i Sverige, så då blir det ett annat land för dem som lever då. Om utvecklingen fortsätter som den gjort hitintills då. Omvända roller med andra ord. Karma.
Förstår du inte själv hur totalt jävla efterbliven du låter?
"Forskning baserad på tidningsrubriker"
"Bra och snälla tjejer dras till psykopater som mördar dem"

Och det verkar inte ens som att du försöker vara rolig.
Senast redigerad av ShpongleDMT 2023-11-14 kl. 14:18.
2023-11-14, 14:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ShpongleDMT
Förstår du inte själv hur totalt jävla efterbliven du låter?
"Forskning baserad på tidningsrubriker"

Du förvränger saker, jag har aldrig skrivit och aldrig påstått nåt sånt rent ordagrant.
Och det var fel inlägg du hänvisade till. Ursprungsinlägget talade om jämförelsen storleksmässigt mellan de tidningsartiklar som skriver om brott begångna av svenskar kontra samer här uppe, och likadant om fup-domar.

Du kan ju kolla upp det om du vill, tror knappast det finns nån forskning om det. Men bor man i Norrbotten så lever man mitt i det, och nyheterna om det som sker söderut publiceras även här Internet täcker allt.

Edit: jag såg nu att jag skrivit tidningsrubriker i ett inlägg, fel av mig. Det ska naturligtvis stå tidningsartiklar.

Och du fortsätter håna, men vet du vad, jag låter dina negativa spydigheter bara rinna av. Varför ska jag bry mig om vad du tycker om mig?
Senast redigerad av sirsia0 2023-11-14 kl. 14:30.
2023-11-14, 15:40
Bannlyst
Citat:
Du kan ju söka på det där med vissa kvinnor med vissa egenskaper som dras till psykopater. Finns många artiklar om det, grundade i psykologin.

Eftersom du är lite trögfattad så får jag upprepa att jag inte utför nån forskning utan bara är en allmän observation av olika gruppers kriminella handlingar i olika former och att den inte är baserad på tidningsrubriker. Got it?

Eftersom befolkningen idag utgörs av ca 30% icke-svenskar så kommer den gruppen att vara i majoritet 2050 pga av stort barnafödande i invandrargruppen och litet barnafödande i svenskgruppen. Ingen propaganda utan verkligheten.

Framstå som kunnig? Stör det dig att jag satt mig in i olika frågor?
Jag tänker inte slösa kraft på att bemöta alla dina efterblivna argument..
Tro mig det är ingen som är imponerad av din "kunskap".
2023-11-14, 15:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskel
Vissa har sån jargong, jag kallar ofta min bästa vän från Kroatien för juggejävel och han förstår att det är med kärlek. I min och många andras mening är faktumet att man kan vara taskig mot en annan människa utan att mena illa det yttersta beviset på en stark vänskap.

Jag tolkade iallafall hans lappjävel likadant som om han sagt jävla skåning eller halläning - i kontexten rått men hjärtligt två grabbar emellan som dessutom räckte fingret åt varandra på skoj. Tror inte han var alls medveten om vad lapp betyder för folk längre norrut, så jag väljer att fria snarare än fälla o det här fallet.

Jag förstår, har själv inte upplevt den jargongen i den miljö jag vistas i. Huvudsaken alla är med på det, frågan är om Wilmer var med på det?

Ingen som vet, inget som kommit fram. Han lever i en helt annan kontext i Kiruna där ordet lappjävel inte är så välkommet. Kanske. Beror på hur mycket same han identifierar sig med och hur försvenskad han blivit. Om han har renar och lever det livet vid sidan av gruvarbetet. Hur hans omgivning ser på det och hur andra i hans ålder ser på det. Han är bara 22 år, en ålder då man följer med i strömmen.

Om man inte vet att man tabbar sig så lär man sig av misstagen förhoppningsvis.
Senast redigerad av sirsia0 2023-11-14 kl. 15:46.
2023-11-14, 15:54
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Charlie är stark fysiskt men det hade inte räckt i en final med pussel mm.

Sedan är det så korkat att han efter andra Robinson (oavsett programledare) inte fattat att man får säga i princip vad som helst men inte ska säga något om etnicitet

Charlie är för korkad och impulsiv att säga jävla norrlänning istället för då hade han klarat sig.

Så ja Tove hade rätt Charlie hade aldrig vunnit Robinson ändå
Så då borde Ken var ute eller gäller det bara viss etnicitet?
2023-11-14, 16:20
Medlem
lunarluddes avatar
Så jävla löjligt att skicka ut Charlie för det där, har själv samiskt påbrå och känner folk som har det. Absolut ingen skulle bry sig att bli kallad "lappjävel" som en skämtsam kommentar förutom dom som är fanatiker och håller på med "rättvisa för alla samer" som hobby. Kan lova att Wilmer och hans kompisar har/haft skämtsam jargong om såna saker med sina bekanta. Men tror inte det ens är han som tagit upp det utan det lär vara Tove och gammeltanten(glömt vad hon heter) för att få ut han.

Alla robinson deltagare vet ju att han har en sån jargong och inte ens menar något med det. Tycker det är fint att Pelle stod upp för charlie medans Tove vågade ta ton precis när han ska åka. Otroligt kasst att Karolina får komma tillbaka precis när hon blivit utröstad. Tycker f.ö Petra verkligen inte är en bra programledare för det här programmet, känns verkligen som att hon läser exakt det som står i manus och tillägger ingeting alls själv som känslor osv.

Sara i gränslandet sitter och klagar på allt Magnus och Franz gör hela tiden, och hon påstår dom surrar om samma saker hela tiden. Jag tycker det mest är hon som drar upp exakt samma saker hela tiden. Kanske dags för självrannsakan?

Dom enda värdiga vinnare nu kvar är Pelle,Magnus,Franz,Daniella enligt mig.
Senast redigerad av lunarludde 2023-11-14 kl. 16:23.
2023-11-14, 16:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lunarludde
Så jävla löjligt att skicka ut Charlie för det där, har själv samiskt påbrå och känner folk som har det. Absolut ingen skulle bry sig att bli kallad "lappjävel" som en skämtsam kommentar förutom dom som är fanatiker och håller på med "rättvisa för alla samer" som hobby. Kan lova att Wilmer och hans kompisar har/haft skämtsam jargong om såna saker med sina bekanta. Men tror inte det ens är han som tagit upp det utan det lär vara Tove och gammeltanten(glömt vad hon heter) för att få ut han.

Dom enda värdiga vinnare nu kvar är Pelle,Magnus,Franz,Daniella enligt mig.

Tror du att bara för att man har samiskt påbrå så känner sig som en same? Om nån har finskt påbrå, känner man sig då som en finne? Om du är införlivad med den finska kulturen så kan det vara så, eller med den samiska med renskötsel, sommarkåtor, jojk, maten, lassokonsten osv, som är den samiska kulturen.

Du har nog inte det utifrån det du skrivit, utan är nog bara helt försvenskad. Och det säger jag inte för att vara elak utan bara som ett konstaterande. Och det är likadant för andra som förlorat sitt kulturarv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in