2023-11-13, 13:55
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Jag tror att man, precis som vikingarna, tog sig till Medelhavet via Ryssland och att en resa tog mycket lång tid. Att paddla och ro på floderna var nog vad man var hänvisad till.

Bärnsten från Östersjön var nog bara en av flera varor man använde för att byta till sig metall, det tror jag med.

Men det är alltså vad jag tror efter att ha studerat ämnet. Åtminstone gjorde jag det på 1970 och 1980-talet och en del av det jag fått för mig kan säkert vara daterat numera.
En del av kopparn kom också från Spanien och tennet från England. Mycket lång väg genom Ryssland. Varför svettas och ro till England när alla andra seglade omkring och latade sig?
Citera
2023-11-13, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Man byggde mestadels skinnbåtar på en struktur av surrade spant. Även stora kanoter för 20+ man byggdes på det sättet. Lätta, grundgående och mjuka i strukturen. Tveksamt om det lämpar sig med segel på sådana. Det krävs tyngre, styvare och stabilare fartyg om man ska segla längs Atlanten. Och då är nackdelen att man inte kan gå i land och dra upp dem vid dåligt väder. Så det är flera klasser upp från skinnkanoterna. Det finns hällristningar som antyder att man kan ha fäst upp lövruskor på båtarna i medvind som segel. Men sådana ger ju inga lämningar till eftervärlden.
Precis. Jag vet att Danska arkeologer byggt just en sådan skinnbåt och de beskrev den som extremt lätt att paddla. (Åror användes nog inte på bronsåldern, vill jag minnas.)
Citera
2023-11-13, 13:57
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Man byggde mestadels skinnbåtar på en struktur av surrade spant. Även stora kanoter för 20+ man byggdes på det sättet. Lätta, grundgående och mjuka i strukturen. Tveksamt om det lämpar sig med segel på sådana. Det krävs tyngre, styvare och stabilare fartyg om man ska segla längs Atlanten. Och då är nackdelen att man inte kan gå i land och dra upp dem vid dåligt väder. Så det är flera klasser upp från skinnkanoterna. Det finns hällristningar som antyder att man kan ha fäst upp lövruskor på båtarna i medvind som segel. Men sådana ger ju inga lämningar till eftervärlden.
Då får man väl tänka sig att spanjorer och engelsmän seglade med metallerna till oss. Och vi tvärvägrade att lära oss någonting om skeppsbyggnad och segling ens när det demonstrerades framför näsan på oss. INTE trovärdigt.
Citera
2023-11-13, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
En del av kopparn kom också från Spanien och tennet från England. Mycket lång väg genom Ryssland. Varför svettas och ro till England när alla andra seglade omkring och latade sig?
Det kan ju vara så att man hade segel men vi har bara inte hittat dem ännu. Men visst det blir ju bara spekulationer.

Däremot anser jag det uteslutet att den stora mängden metall som kommer till Skandinavien, kommer via mellanhänder; det skulle fördyra de redan dyra varorna.
Citera
2023-11-13, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iceink
https://ibb.co/fXNhRY5

Hur lädret är sytt. Sömmarna och att ärmarna är fållade. Om det var på detta vis (jag vet ju inte - jag är ingen historiker), så måste detta förklaras.
Eller de snyggt rakade skäggen... om de visste hur man slätrakade en kind så vill jag veta hur de bar sig åt.

Just eftersom vi snackar om stenåldern - en tid utan metall. Det är ju grymt intressant att få veta hur de tillverkade sina kläder.

Bara att googla och det är inget som man kan kräva att allt ska förklaras. Blir tusen frågor och allt kan inte tas upp.

En avgränsning behöver göras.

Här kan du läsa om rakning.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Rakning

Om skinn och sömnad.

https://vastmanlandslansmuseum.se/wp-content/uploads/2022/01/textilslojd_pa_stenaldern.pdf

SVT har fått dig att vilja veta mer.

Fantastiskt av SVT
Citera
2023-11-13, 14:12
Medlem
Citat:
Då får man väl tänka sig att spanjorer och engelsmän seglade med metallerna till oss. Och vi tvärvägrade att lära oss någonting om skeppsbyggnad och segling ens när det demonstrerades framför näsan på oss. INTE trovärdigt.
Jo det kan tyckas märkligt. Om nordborna hade sett romerska fartyg och byggnader så skulle de ha kunnat inspireras
Men steget var alldeles för stort. Det fanns helt enkelt inte människor, kunskap och resurser här uppe för att bygga sådant. Det tog hundratals år innan man började bygga mer avancerade träfartyg med segel och åror trots att man måste kännt till att det fanns.
Citera
2023-11-13, 14:20
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad det är med alla som försvarar kläderna och sminkningen och frisyrerna med att "åh det hade blivit så dyrt" eller "jo de var väldigt modemedvetna och intresserade av bra kvalitet även på den tiden"

Om människorna nu bar kläder enligt vad som visades i serien så får man väl förklara hur de lyckades. Hur syr man i läder med nål och tråd när man bara har flinta och benbitar att använda som verktyg. Eller är det billigare att använda sydda kläder än typ skinnfällar eller vad man nu hade annars?

Bilden du länkade var inte så trovärdigt att de på stenåldern kunde ordning på lädret som ser ut rejält tjockt men för en sommarjacka i hjortskinn skulle en sådan söm vara möjlig utan metallnål eller symaskin.

Det finns tre lämpliga alternativ i Nordens natur i form av ben, horn och olika träd.
Tyvärr är det mycket ovanligt att de sista bevaras men modern variant finns för de händiga.
https://www.gravlingsnaturprodukter.se/textilredskap/44-nalbindningsnal-av-tra

Med mycket stor tur och syrefrimiljö kan träföremål bevaras i mer än 5000 år , men eftersom det var i det blivande Norrland fick inte väldens äldsta skidpar inte vara med i Statstelevisionen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kalvtr%C3%A4skskidan?wprov=sfla1
Citera
2023-11-13, 14:28
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jo det kan tyckas märkligt. Om nordborna hade sett romerska fartyg och byggnader så skulle de ha kunnat inspireras
Men steget var alldeles för stort. Det fanns helt enkelt inte människor, kunskap och resurser här uppe för att bygga sådant. Det tog hundratals år innan man började bygga mer avancerade träfartyg med segel och åror trots att man måste kännt till att det fanns.
Kunde man köpa alla de dyra metallerna kunde man säkert även köpa en båt. Och en båtbyggare.

Om inte annat kunde man åtminstone ha avbildat en segelbåt på någon häll.

Kanske man inte ville det. Av religiösa/kulturella skäl.
Citera
2023-11-13, 14:32
Medlem
Citat:

Det kan ha funnits anledningar. landhöjningen gjorde svenska hamnar grunda och man ville kunna ta sig in i havsvikar som idag har förvandlats till insjöar till exempel. Och ville man ta sig vidare uppför svenska vattendrag, eller för den delen floderna i Europa, så kanske lätthanterliga mindre båtar hade fördelar framför klumpiga fartyg. Kanske handlar det om säkerhet också. Det är bättre att kunna gå iland vid dåligt väder än att försöka rida ut stormen till havs.

Vikingaskepp påminner faktiskt mer om utvecklade kanoter än om ett arv från romare och greker.
Citera
2023-11-13, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Bara att googla och det är inget som man kan kräva att allt ska förklaras. Blir tusen frågor och allt kan inte tas upp.

En avgränsning behöver göras.

Här kan du läsa om rakning.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Rakning

Om skinn och sömnad.

https://vastmanlandslansmuseum.se/wp-content/uploads/2022/01/textilslojd_pa_stenaldern.pdf

SVT har fått dig att vilja veta mer.

Fantastiskt av SVT

Jag undrade redan innan jag såg serien. Men det är ju jättebra att Google finns. Bra jobbat SVT. Låt de uppenbart enkla frågorna besvaras i serien och låt alla frågetecken lämnas obesvarade.
Citera
2023-11-13, 14:37
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:

Hur lädret är sytt. Sömmarna och att ärmarna är fållade. Om det var på detta vis (jag vet ju inte - jag är ingen historiker), så måste detta förklaras.
Eller de snyggt rakade skäggen... om de visste hur man slätrakade en kind så vill jag veta hur de bar sig åt.

Just eftersom vi snackar om stenåldern - en tid utan metall. Det är ju grymt intressant att få veta hur de tillverkade sina kläder.

Håller helt och hållet med. Det skulle ha varit så otroligt enkelt att se till så att statisterna såg lite vildvuxna ut med skit under naglarna och att kläder såg både handgjorda och ingångna ut - men icke...

Sydsvenskan är inne på samma spår i sin recension av serien:
För att vi ska förstå vilka omedelbara plattfotingar vi härstammar från har en samling hipsters från Söder anlitats som statister i utbyte mot att de låter bli att tvätta håret och ansa skägget ett par veckor före inspelning
https://www.sydsvenskan.se/2023-11-08/historien-om-sverige-eller-ar-det-barn-tv-vi-tittar-pa

Rekommenderar varmt artikeln. Finns många guldkorn:
Och så – lika överraskande som överflödigt varje gång – smyger med jämna mellanrum programmets ciceron, Simon J Berger, in från sidan och upprepar det som nyss redan sagts. Oavsett om han dyker upp på ett slagfält eller i en gravsättning och vad han än har att tillägga så ler han, hela tiden ler han, oklart varför.
Senast redigerad av peterZiipen 2023-11-13 kl. 14:40.
Citera
2023-11-13, 14:43
Medlem
Citat:
Jag glömde kommentera det här med import från Västeuropa. Det är helt klart att Skandinaver, främst från Danmark, har rört sig utefter Atlantkusten söderut och på så sätt kunnat ta med tennet och kopparn.

Däremot har nog Skandinaver från Östersjökusten färdats genom Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in