2023-11-12, 22:34
Medlem
Iaghs avatar
Det här är ju delforum för TV-program.

Riktigt bra innhehåll av Strömstedt i Nyhetsmorgon igår om stalking.

Skulle jag tro att jag var måltavla för tex en träskpadda eller dyl, skulle jag nog fundera på våldskapitalet hos den. Ingenting verkar vara omöjligt för såna individer.
2023-11-12, 22:42
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Det här är ju delforum för TV-program.

Riktigt bra innhehåll av Strömstedt i Nyhetsmorgon igår om stalking.

Skulle jag tro att jag var måltavla för tex en träskpadda eller dyl, skulle jag nog fundera på våldskapitalet hos den. Ingenting verkar vara omöjligt för såna individer.
Ja det var riktigt bra. I den längre intervjun, 18 minuter, en bit ner på sidan medverkar Susanne Strand, docent i kriminologi, om hur man kan tänka om man utsätts för stalking.

https://www.tv4.se/artikel/1UGRwUFsb8BbRJgL5ynkTY/de-trakasserades-av-stalkers-fick-inget-stoed-skrattades-i-ansiktet-av?utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_c ampaign=nyhetsmorgon&utm_content=11stalking
2023-11-12, 22:43
Medlem
Kollade på serien, får inte ihop det hela riktigt. En fundering jag har är om hon inte är svensk, om det ligger heder i bakgrunden kanske inte får träffa en svensk kille men att dom två hade en väldigt nära relation som inte hennes familj gillade. Hon påstår att hon fick telefonen av sin bror. Kan det vara han som ligger bakom det hela. Och när hon sitter i rätten inte delger sanningen och att hon kanske håller han om ryggen och tar på sig skulden för att själv inte hamna i klistret. Hon hade ju också sagt till Felix vid tillfälle att det kanske var lika bra att inte ha en relation för att detta påverkar dom. Om hon är en stalker förstår jag inte varför hon kommer med ett sådant förslag. Förstår inte heller varför hon skulle ljuga och slå sönder sin egen lägenhet i bitar. Sms man får se är på ett kanske hårt och känslolöst språk. Min tanke var att en kvinna inte skriver på det sättet heller. Låter men som en kriminell person som har hotat tidigare.
Senast redigerad av broodbrood 2023-11-12 kl. 22:46.
2023-11-12, 22:43
Medlem
calvinclowns avatar
Vilken soppa, inte konstigt att det blev en "film". En sån film kan jag tänka mig att flera här känner igen från sitt.

Hur som. Killen verkade reko men var absolut lam som handlade så långsamt framåt. Tjejen får lugna sig nu och varför inte flytta utomlands och glömma allt ont. Bra teve!

Citat:
Ursprungligen postat av broodbrood
Kollade på serien, får inte ihop det hela riktigt. En fundering jag har är om hon inte är svensk, om det ligger heder i bakgrunden kanske inte får träffa en svensk kille men att dom två hade en väldigt nära relation som inte hennes familj gillade. Hon påstår att hon fick telefonen av sin bror. Kan det vara han som ligger bakom det hela. Och när hon sitter i rätten inte delger sanningen och att hon kanske håller han om ryggen och tar på sig skulden för att själv inte hamna i klistret. Hon hade ju också sagt till Felix vid tillfälle att det kanske var lika bra att inte ha en relation för att detta påverkar dom. Om hon är en stalker förstår jag inte varför hon kommer med ett sådant förslag. Förstår inte heller varför hon skulle ljuga och slå sönder sin egen lägenhet i bitar. Sms man får se är på ett kanske hårt och känslolöst språk. Min tanke var att en kvinna inte skriver på det sättet heller. Låter men som en kille som skriver.

Tycker detta är smått överanalyserat. Det finns folk som agerar så här. Både kvinnor och män. Hon lekte allan.
Senast redigerad av calvinclown 2023-11-12 kl. 22:46.
2023-11-12, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calvinclown
Vilken soppa, inte konstigt att det blev en "film". En sån film kan jag tänka mig att flera här känner igen från sitt.

Hur som. Killen verkade reko men var absolut lam som handlade så långsamt framåt. Tjejen får lugna sig nu och varför inte flytta utomlands och glömma allt ont. Bra teve!

Tycker detta är smått överanalyserat. Det finns folk som agerar så här. Både kvinnor och män. Hon lekte allan.

Ja det kan vara överanalyserat.
2023-11-12, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazdockans
Fup finns här men kostar 99 kr.
https://www.krimfup.se/search?name=SABRIN+Al+Badry&ssn=&crime=

Krimfup har en artikel om fallet också.
https://www.krimfup.se/articles/stalkern-i-skelleftea-skickade-tusentals-sms-till-par

Sabrin instagram. Hon hade ca 810 följare när dokumentären började sändas
https://www.instagram.com/sabrinolsson/

Bilder på Sabrin från när hon lärde känna Felix
https://imgur.com/ilQpEnL

Bilder på Sabrin som hon ser ut nu.
https://www.imagebam.com/view/MEPW25J
https://www.imagebam.com/view/MEPW32V

Sabrin ratsit. Hon heter Sabrin Al Badry men kallar sig Sabrin Olsson.
https://www.ratsit.se/19931017-Kalaf_Shikhawir_Sabrin_Al_Badry_Skelleftea/oYvJQqFwkB9s8Ct38lQfV6nRwrgr2RrocZabca3DnRo

Intressant artikel om fallet.
Lågprioriterat brott
I seriens tredje avsnitt lyfter man blicken lite och tittar på hur det svenska rättsystemet fungerar när det gäller stalkning. Till skillnad från i exempelvis Danmark och England, där det finns särskilda instanser och kontaktlinjer för stalkade personer, har Sveriges rättsvårdande myndigheter inte mycket de kan göra. Stalkning är ingen prioriterad brottskategori och straffen för olaga förföljelse låga.
https://megafonen.se/2023/11/efter-dokumentarserien-stalker-skaparen-om-olaga-forfoljelse-vi-maste-borja-ta-offren-pa-allvar

Snyggt jobbat![/quote]

jaha en invandrare -
Kalaf Shikhawir Sabrin Al Badry
2023-11-12, 22:59
Medlem
Hörde att hon blev utlöpt från NV för två årslöner. Tycker att hon borde kunnat ge Felix mer än 40k.
2023-11-12, 23:01
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broodbrood
Kollade på serien, får inte ihop det hela riktigt. En fundering jag har är om hon inte är svensk, om det ligger heder i bakgrunden kanske inte får träffa en svensk kille men att dom två hade en väldigt nära relation som inte hennes familj gillade. Hon påstår att hon fick telefonen av sin bror. Kan det vara han som ligger bakom det hela. Och när hon sitter i rätten inte delger sanningen och att hon kanske håller han om ryggen och tar på sig skulden för att själv inte hamna i klistret. Hon hade ju också sagt till Felix vid tillfälle att det kanske var lika bra att inte ha en relation för att detta påverkar dom. Om hon är en stalker förstår jag inte varför hon kommer med ett sådant förslag. Förstår inte heller varför hon skulle ljuga och slå sönder sin egen lägenhet i bitar. Sms man får se är på ett kanske hårt och känslolöst språk. Min tanke var att en kvinna inte skriver på det sättet heller. Låter men som en kriminell person som har hotat tidigare.
Vilken familj?
Hennes föräldrar är från Irak men hennes pappa mördade mamman bestialiskt 1996 när Sabrin var knappt 3 år gammal. Alla 6 barn hamnade i fosterhem och en del blev adopterade.
Pappan fick psykvård för mordet.
Sabrin är uppväxt i en svensk familj därför kallar hon sig Olsson men heter Al Badry i efternamn.

Du är ute och cyklar totalt. Förstår du inte att Sabrin med sin stalking hade isolerat Felix totalt och att det bara var ett spel från hennes sida att dom inte skulle umgås. Han hade ju ingen annan han kunde prata med om stalkingen.

Varför hon ljög om den sönderslagna lägenheten? Har du hört talas om att personer vill ha uppmärksamhet och att andra ska tycka synd om dom... vilket dom gjorde.

"ett kanske hårt och känslolöst språk" "Låter men som en kriminell person som har hotat tidigare."
Ja det gjorde Sabrin redan på högstadiet. Anklagade folk för överfall osv.
Stalkare brukar inte vara mjuka i språket och hon spelar ju hela tiden någon annan för hon låtsas ju vara utsatt själv... men hon stalkar sig själv för att bli trovärdig.
2023-11-12, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickeh84
Nästan mer synd om psykopat-tjejen som blivit koko i skallen när hon såg sin far mörda sin mor. Och genetik från hennes far som förmodligen var sjuk i skallen, man förstår att det kan trigga igång sjukt beteende.

Den där killen ska vara en soldat och blir helt knäckt av sms, han måste ju ha begripit vem fan det var när tjejen skrev grejer relaterade till saker som skett då den där Sabrina var med.

Om han inte kan hantera en sådan situation, hur fan kommer han då reagera i ett krig där många får posttraumatisk stress?

Jag tror inte han har alla hästar hemma ärligt talat, hur kan man som soldat låta det gå så långt och bli knäckt av det där? Till slut trodde han att han var efterlyst i Stockholm och åkte hem istället för att kontakta polisen och verkligen kolla om alla hot stämmer. Han är ju fan helt verklighetsfrånvänd. En sjuk tjej absolut, men killen är korkad på riktigt.

ja då hade du svaret efter första programmet då, och du skulle ha listat ut detta , jaja grattis.Borde nli krimialpolis eller varför inte GMP gruppen
2023-11-12, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Vilken familj?
Hennes föräldrar är från Irak men hennes pappa mördade mamman bestialiskt 1996 när Sabrin var knappt 3 år gammal. Alla 6 barn hamnade i fosterhem och en del blev adopterade.
Sabrin är uppväxt i en svensk familj därför kallar hon sig Olsson men heter Al Badry i efternamn.

Du är ute och cyklar totalt. Förstår du inte att Sabrin med sin stalking hade isolerat Felix totalt och att det bara var ett spel från hennes sida att dom inte skulle umgås. Han hade ju ingen annan han kunde prata med om stalkingen.

Varför hon ljög om den sönderslagna lägenheten? Har du hört talas om att personer vill ha uppmärksamhet och att andra ska tycka synd om dom... vilket dom gjorde.

"ett kanske hårt och känslolöst språk" "Låter men som en kriminell person som har hotat tidigare."
Stalkare brukar inte vara mjuka i språket och hon spelar ju hela tiden någon annan för hon låtsas ju vara utsatt själv... men hon stalkar sig själv för att bli trovärdig.

” ett spel från hennes sida” - okej, varför ville hon då isolera honom för att sen komma med förslag att dom inte heller kanske skulle ses. Då kan han ju inte träffa någon alls inte ens henne.

”Har du hört talas om personer som vill ha uppmärksamhet ” - jo kan mycket väl stämma, eftersom hon heller inte ville berätta vad som hänt. Eller var det människor hon var rädd för därför inte ville berätta vad som hade hänt.

” stalker inte brukar vara mjuka i språket” - nej kanske inte , men måste säga att hon var bra också då på att separera sitt vardagliga språk och meningar och inte skina igenom i sina sms”
Senast redigerad av broodbrood 2023-11-12 kl. 23:24.
2023-11-12, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Vilken familj?

Visserligen smart att stalka sig själv . Men frågan är om en person som hållt i med detta i 4 år, så kommer hon inte sluta nu. Oavsett KBT och övervakning. Borde fått typ 4 års fångelse. Samma tid som Felix levde sitt helvete.
Sabrin borde ju som närstående sett och upplevt hur han mådde och slutat men icke då. En tramuamatiserad invandare som vi återigen får lida av.
2023-11-12, 23:29
Medlem
Iaghs avatar
Tidigare i tråden finns ett helt brilliant inlägg som säger typ att "raketforskning är väldigt enkelt jämfört med att förstå människans psyke". Så sant. Fnula på den.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in