2023-11-12, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Bert Sundström, SVT, reder ut fredsbegreppet på ett bra sätt.

"– Fred för Putin inbär att Ryssland ska få minst 20 procent av Ukraina och att omvärlden ska godkänna att Ryssland har rätt att bara ta andra länders territorium."

"En fjärdedel av tillfrågade ryssar vet inte varför man är i krig och en majoritet skulle stödja fredssamtal med Ukraina, enligt en ny undersökning.

– Putins fred och Zelenskyjs fred är på två helt olika villkor, säger SVT:s utrikesreporter Bert Sundström."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/25-procent-av-ryssar-vet-inte-varfor-det-ar-krig--mlgwq8

Förklarar invasionen och varför "fredsförhandlingar" med Putin och hans Duma inte är en framkomlig väg.
Tror inte att man behöver vara ryss för att inte veta varför landet invaderade Ukraina. Jag kan ju bara tala för mig själv att jag inte har en aning om vad som är orsaken. Jag gissar att det är en lång lista med saker som sammantaget är tillräckligt för att leda till en invation.

Återgå till forna landsgränser, hindra Ukraina att närma sig EU, hindra Ukraina från att gå med i NATO. Få kontroll över Krim, få tillgång till bra jordbruksmark, återuppbyggnad av Warsavapakten, krigsmakten behöver sysselsättning för att det inte ska leds till statskupp. Listan kan göras mycket längre med saker som jag tror sammantaget kan bidragit till inflationen men jag vet inte varför Ryssland valde att starta kriget...
Senast redigerad av Mynicname 2023-11-12 kl. 22:33.
Citera
2023-11-12, 22:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VizslaSilver
Så Putin försöker nu rekrytera kvinnor till armén? Ok, vad kommer hända med dem när de skickas till de ryska frustrerade männen vid fronten? De kommer ångra sig den hårda vägen.
Jag har läst att det bögas hejvilt i ryssarnas skyttegravar, kanske pga dedovschina-kulturen i den ryska armén.
Att putler nu försöker rekrytera kvinnor till den ryska krigsmakten är kanske ett sätt att begränsa homosexuella övergrepp mellan ryska soldater?

Sedan kommer ju frågan om hur de kvinnliga rekryterna ska klara sig undan dessa övergrepp från deras landsmän?
Jag skulle råda ryska kvinnor att stanna i Ryssland istället.
Citera
2023-11-12, 22:49
Moderator
-Info-s avatar
Ryssarna har orsakat stora skador på "vår" svenska by i Ukraina - Gammalsvenskby:

Citat:
Larmet från Gammalsvenskby i Ukraina: ”Värre än någonsin”

Bara 200 personer bor kvar och det finns inga militära mål i byn. Ändå drabbas Gammalsvenskby i Ukraina hårt av kriget och utsätts kontinuerligt för ryska drönar- och artilleriattacker.
80 till 90 procent är förstört, säger Sofia Hoas, ordförande för föreningen Svenskbyborna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/larmet-fran-gammalsvenskby-i-ukraina-varre-an-nagonsin--z5iwj4 (med video)

Ryssland är som en cancer på jorden. Förstör allt de kommer åt.

För ett år sedan befriade Ukraina Gammalsvenskby från ryska soldater. Här finns en video som visar när ukrainska soldater tågar in i byn:

Citat:
Idag är det ett år sedan Gammalsvenskby blev befriad från den 8 månader långa ryska ockupationen. De ukrainska försvarsstyrkor kom till byn och de välkomnades med glädjetårar, kramar och blommor.

https://www.svenskbyborna.se/2023/11/11/ett-ar-sedan-befrielsen-fran-rysslands-ockupation (med video)

Det går inte att ta miste på den enorma lycka som gammalsvenskbyborna känner när de insett att de blivit fria från den ryska mördararmén. Men tyvärr så var inte kriget över för gammalsvenskbyborna för det. Istället så började terrorbombningarna:

Citat:
Ett år av frihet. Ett år av ryska terrorbombningar.

Terrorbombningarna ger en demonstration av hur den ryska diktaturen fungerar:

Citat:
Ryssland visar tydligt hur en diktatur fungerar. Lyd eller dö. Folkets vilja eller liv har inget värde.

Men en dag tar detta slut. En dag upphör bomberna. Då ska byn byggas upp igen:

Citat:
Håll ut. Tillsammans ska vi bygga upp byn igen. Och leva i frihet och demokrati. Slava Ukraini!
Citera
2023-11-12, 22:58
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Jag har läst att det bögas hejvilt i ryssarnas skyttegravar, kanske pga dedovschina-kulturen i den ryska armén.
Att putler nu försöker rekrytera kvinnor till den ryska krigsmakten är kanske ett sätt att begränsa homosexuella övergrepp mellan ryska soldater?

Sedan kommer ju frågan om hur de kvinnliga rekryterna ska klara sig undan dessa övergrepp från deras landsmän?
Jag skulle råda ryska kvinnor att stanna i Ryssland istället.

Jo men Putin kanske vill öka nativiteten för Ryssland!

Just nu blir man färre och färre! Mest gamla gnälliga gubbar och gummor!
Citera
2023-11-12, 23:07
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Det här är ju ett exempel som faktiskt inte är så svårt att kolla upp för informationen fanns där även tillgänglig för oss bara att den dog i dånet av propaganda. Tydligen är dessa Siemens-turbiner inte något man bara ersätter med en stor hårfön utan rätt speciella och de behöver regelbunden service. Tror det var 6 st som i omgångar skickades men att man fick tillbaka endast en av dem.

Sen hur får du ihop logiken med att vi inför sanktioner så vi inte får köpa gas av Ryssland. Vissa länder gör det ändå för att man inte har något val, men då ska man inte betala Ryssland eller rättare sagt så får man betala i dollar som inte kan överföras till Ryssland. Blir sen svinsnea när Ryssarna vill få betalt i rubel. Man har dessutom en fullt fungerande ny pipeline, NS2, som väst inte vill ha drift trots att Ryssland är redo att leverera via den och erbjuder det dessutom bör man inte får turbinerna till NS1… sen, vet ni vad som händer sen? Jo, man spränger båda ledningarna och skyller det på Ryssland… och det roligaste av allt är att alla nyttiga idioter går på att det var Ryssland. Fattar inte att ni inte ser vilken gränslös korkad idioti som ni matas med och sväljer…
Vi har i väst för längesen passerat nivån av hjärntvätt jämfört med tyskarna under Nazityskland den saken är säker.
Du sitter ju bara och hittar på. Löjligt att du kritiserar västliga medier för att sprida propaganda när det är du själv som sprider infantila dumheter, fabricerade i Kremls desinformationsmaskineri.

Ryssarna skulle alltså vara oförmögna att starta gasledningen efter ett tillfälligt planerat underhållsstopp? Och det är Kanadas fel? Varför stoppade Ryssarna alls gasexporten om de visste att man omöjligen skulle kunna få igång den om inte en renoverad generator anlände från Kanada i tid? Det låter som att den ryska diktaturen spelar ett onödigt högt spel. De riskerar då, om något skulle gå fel, att inte kunna leverera gas till Europa trots den stora omtanke du beskriver.

Och sedan gör sig statlig rysk tv sig lustiga över att folket i Europa fryser och måste äta dotterns hamster för att överleva/hålla värmen. Konstigt agerande för en diktatur som har så stor omtanke om Europa att de till varje pris gärna vill få igång sin gasledning igen.
Citera
2023-11-12, 23:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Jo men Putin kanske vill öka nativiteten för Ryssland!

Just nu blir man färre och färre! Mest gamla gnälliga gubbar och gummor!
Jag tror inte det är så smart av Vladolf Putler att försöka förbättra den ryska nativiteten genom att skicka ryska tjejer till i Ukraina för att våldtas av sina ryska medsoldater.

Dessutom är det svårt att få tillgång till BB och mödravård och sånt vid fronten. Men man vet ju inte vad som pågår i putlers hjärna.
Citera
2023-11-12, 23:23
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Citat:
Alltså var ska man börja? Att Ryssland är ute efter att återupprätta ett stor-ryskt imperium där man lägger delar av Europa under sig är ren skrämselpropaganda. Alla löjliga påhitt om alla olika sjukdomar Putin har och att han snart dör av dessa är propaganda. Att han egentligen är död och dubbelgångare framträder som Putin är propaganda. (...)
Precis min tanke. när artilleriet har börjat tystna på allvar, det saknas tanks och APC:er så kommer de ryska dödstalen stiga brant uppår. Och någonstans finns smärtgränsen. 1000 döda per dag, 2000? 5000?
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Äsch han har väl nån godartad cancer som han oroar sig över. Sköldkörtel och förstorad prostata. Som andra gubbar i den åldern. Klart det skrivs om det och klart det läggs locket på. Vore ändå skönt om han kunde trilla av pinn snart. Lett sitt land in i det här.
Tror tyvärr tvärtom. Vi har bara bidragit till att stärka Putins makt. Han är starkare och populärare än någonsin i Ryssland.
Tror vadå? Att han är yngre och friskare än 70?
Oj, initierar diskussion om spekulationerna kring Putins hälsoläge men gör ändå omeddelbart ett hopp till Putins popularitet.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Eftersom ryzzland är en totalitär stat o Putin hänsynslös diktator så går det inte mäta popularitet .

Uttrycker du någon form av kritik blir du skickad till en trolig död vid fronten
Kan egentligen inte ha invändningar på det du säger. Det du dock förbiser är att Ukraina är på samma nivå eller t.o.m. värre och stöttar detta sjuka vidriga land (inte folket utan ledarskapet).

Lite som en tidigare kongressledamot (D) i USA uttrycker det: https://www.instagram.com/reel/CzYTFNrraPd/?igshid=Y2NkYjk0MDhjYg==
Det händer en gång till. Borats egen diskussion om rysk yttrandefrihet jämfört med västeuropeisk tappar intresset direkt eftersom Ukraina är dålig... Whatabout this instead? Fejkcentralasiatisk tuvhoppning.

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Tack, jag såg det, jag var orolig faktiskt ! Bra video han kom tillbaka med. Han är en man jag känner starkt för "online", men om jag träffade honom? Kanske är han annorlunda IRL?
Reporting from Ukraine håller tempot igen, filmerna är också bra nu varje morgon.

Han har nån uppgift på att 70 % av de ryska förlusterna just nu kommer från Avdiivka eller norra Avdiivka. Ryssarna exponerar sig när de anfaller längs samma väg gång på gång från Verkhnotoretske, 15 km från fronten vid Stepove.

--> https://www.youtube.com/watch?v=7K2MUsa0QLQ
Citera
2023-11-12, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Ja, vet ju att det jobbas med just det, tex Cortex Typhon systemet.

Spännande, detta hade jag ingen koll på. Men, vilka som blir bäst på anti-drone-teknik, väst eller Ryssland råder det såklart ingen tvekan om. USA lär säkert ha en massa saker på gång vad gäller detta och kommer säkert testa det kontinuerligt i Ukraina tills det bara blir Ukraina som har en effektivt drönarvapen kvar, hur tror du då det går för Ryssland?
Citera
2023-11-12, 23:39
Avslutad
Någon som hört något om hur det går för Samp/T Aster i Ukraina? Sökte på det men hittade inget.

Här iaf en video på franska Crotale som tar ner en ruski kryssningsrobot.

https://twitter.com/UAWeapons/status/1637917991944830983
Citera
2023-11-12, 23:44
Medlem
Citat:
Tror tyvärr tvärtom. Vi har bara bidragit till att stärka Putins makt. Han är starkare och populärare än någonsin i Ryssland.

Har vi? Hur yttrar sig detta rent konkret?
Citera
2023-11-13, 00:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Spännande, detta hade jag ingen koll på. Men, vilka som blir bäst på anti-drone-teknik, väst eller Ryssland råder det såklart ingen tvekan om. USA lär säkert ha en massa saker på gång vad gäller detta och kommer säkert testa det kontinuerligt i Ukraina tills det bara blir Ukraina som har en effektivt drönarvapen kvar, hur tror du då det går för Ryssland?

Kina har säkert en del teknik att sälja, Ryssland tror jag är chanslösa med inhemsk teknik. Men Europa, USA, Korea, Japan och alla andra allierade är ju så klart överlägsna.
Citera
2023-11-13, 00:10
Medlem
Citat:

Om man kan skydda ett område mot drönare kommer man ha en jättefördel ja, helt klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in