2023-11-12, 10:45
Medlem
AndersPersson99s avatar
Det kommer hela tiden nya teorier kring nord stream och det är omöjligt att veta vilken som är sann.

Men jag minns ett tal Joe Biden gjorde där han sa att Ryssland inte kommer få behålla sin pipeline till Tyskland ifall de anföll Ukraina. Så jag är inte förvånad ifall Ukraina också var inblandade.

Samtidigt stödjer jag attacken. Att kollaborera med fienden så som Tyskland gjorde med pipelinen är inte ok. T.o.m. Donald Trump gick på hårt på tyskarna om att det var idiotiskt att göra sig beroende av rysk gas, samtidigt som man kräver att USA ska försvara dem mot Ryssland.

I krig och kärlek är allt tillåtet heter det. Och i försvaret av frihet och demokrati är det rimligt med sabotaget av nord stream, även om det inte ser snyggt ut för Ukrainas sida, ifall det var de som var skyldiga.
Citera
2023-11-12, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rommelolo
Håller Ukraina på att förlora nu? Är detta USAs sätt att tvätta sina händer från händelsen?
formodligen.
det har gatt sa lang tid nu sedan Biden hotade med att sabotera gas-ledningarna att man med sakerhet kan kasta nagon obetydlig under bussen
Citera
2023-11-12, 10:54
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Du menar att det är ok för Ryssland att spränga infrastruktur på svenskt vatten?

Självklart är det inte ok om Ryssland spränger infrastruktur på svenskt vatten. Precis som det inte är ok att de invaderade Ukraina. Men när Ryssland nu valt att starta ett krig så är det ok att deras infrastruktur blir bombad. I många fall är det t.o.m. lagligt enligt internationella krigslagar.
Citera
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Ber om ursäkt om ordvalet var fel men jag syftade till att gruppen agerat på egen hand utan tillstånd från ledningen/Zelensky.
Vad tycker du själv blir rätt ordval i en sådan situation så kan jag ändra om jag håller med.

I krig är det sällan bra att en enda person i toppen tar alla beslut, vi såg hur det gick för Hitler när han sparkade alla officerare som opponerade sig och vi ser hur det går för dagens Hitler i kreml bunkern som bara omger sig med ja-sägare.

Ukrainas organisation är mycket "plattare" där man överlåter till militären och säkerhetstjänsten att ta de försvarsmässigt riktiga besluten.

Att slå ut ryzzlands möjligheter att tjäna pengar på EU är ett riktigt beslut.
Citera
Medlem
Hade jag varit Tyskland eller någon av de andra närliggande länderna hade jag inte varit särskilt road av det här alls.
Citera
2023-11-12, 10:58
Medlem
ReijoHervonens avatar
Ett hjältedåd. Ingen ville ha nordstream förutom globalisterna.
Citera
2023-11-12, 10:59
Avslutad
Citat:
Politico rapporterar om att CIA ska ha varnat Ukraina att INTE bomba NS.
”The CIA warned Ukraine not to destroy Nord Stream months before an attack on the gas pipelines, after receiving a tip from Dutch military intelligence, according to media reports.

The Netherlands’ military intelligence agency, MIVD, received information about an “imminent attack” on Nord Stream from an unnamed source in Ukraine in June, three months before a series of underwater explosions hit the pipes last September”

Om det stämmer så har USA alltså inte hjälpt till med attacken som många tror.

https://www.politico.eu/article/cia-warned-ukraine-not-to-blow-up-nord-stream-reports-pipeline/

"The Netherlands’ military intelligence agency, MIVD"

jaså finns det en sådan..

sverige måste ju ha ökat beredskapen efter dessa tips?
Citera
2023-11-12, 11:07
Medlem
TomteBlitzs avatar
Citat:
Politico rapporterar om att CIA ska ha varnat Ukraina att INTE bomba NS.
”The CIA warned Ukraine not to destroy Nord Stream months before an attack on the gas pipelines, after receiving a tip from Dutch military intelligence, according to media reports.

The Netherlands’ military intelligence agency, MIVD, received information about an “imminent attack” on Nord Stream from an unnamed source in Ukraine in June, three months before a series of underwater explosions hit the pipes last September”

Om det stämmer så har USA alltså inte hjälpt till med attacken som många tror.

https://www.politico.eu/article/cia-warned-ukraine-not-to-blow-up-nord-stream-reports-pipeline/

Eller så ville de inte få sin operation störd.
Citera
2023-11-12, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trazi2
Det är krig om du missat det. Ryssland har sprängt hamnar och Ukraina kanske sprängt en ledning. Jag som är emot Rysslands krig tycker det var rätt att den sprängdes oavsett vilka hjältar som ligger bakom.

Håller med dig,men frågan har alltid varit vem som legat bakom och nu kommer det information angående Ukrainas inblandning vilket jag tycker är intressant.
Sen är frågan om vem som kommer få skulden då det verkar som officern som hängs ut och inte Ukraina, har han agerat utan Zelenskys vetskap?
Citera
2023-11-12, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Jepp tråden ligger i fel forum den ska ligga i papperskorgen. Det har startat hur många trådar som helst av ni rysstroll och fortfarande finns det inga som helst bevis bara uppgifter från tidning och tv

Ber om ursäkt om du uppfattar det så men jag delar bara med mig av världsnyheter från många av dom stora Nyhetskanalerna, så som tusentals andra trådar på FB.
Citera
2023-11-12, 11:13
Medlem
Men alla journalister sa ju att det var ryssen som låg bakom.

Inte ljög väl journalisterna för medborgarna?
Citera
2023-11-12, 11:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FlensFlensost
Det är bra och positivt att kriminell rysk gas inte flödar in i Europa, ett bra tilltag!
Så det är alltså bra att Tyskland och Europa får energibrist och flyttar verksamhet till tex asien samt att folket får det svårt. Vet du var el kostar i tyskland?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in