2023-11-10, 14:22
Medlem
Är det bara jag som tycker den verkar jättebra?
Jag gillade verkligen första avsnittet.
Citera
2023-11-10, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnDumSosse
Nu vrider du på mina ord som den snuskiga sozze du är.
Du är medveten om att vikingarna var legosoldater åt Ottomanska imperiet va? Vikingarna var legosoldater åt Araber.

Men kör lite gaslightande och fokusförlyttning nu genom att vrida om mina ord. Allt i enlighet med klassisk destruktiv sossemanér.
Nej det är dina egna ord: (FB) SVT storsatsar: "Historien om Sverige". 15 000 år på 10 h. Premiär hösten 2023.
Citera
2023-11-10, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beijer
Är det bara jag som tycker den verkar jättebra?
Jag gillade verkligen första avsnittet.
Nej jag tycker den verkar bra, jag också. Med de förbehåll jag tidigare gjort.

Det finns säkert fler som tycker den är bra.
Citera
2023-11-10, 14:24
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Det låter troligt.

Jag ser egentligen två huvudsakliga alternativ

Ett ganska hemskt: att de var mämnniskooffer tagna från en annan grupp, som kanske hölls fångade en längre tid innan de offrades och under den tiden utsattes för rituell misshandel. Ungefär som aztekerna gjorde med sina fångar. Om skadorna på de olika kranierna är väldigt likartade så kan de tyda på att de inte uppstått i strid utan under "kontrollerade former".

Eller så är det verkligen en form av förfäderskult där de egna släktingarnas kranier sattes upp på på det här viset. För att hedra, men kanske framför allt som en del av att man upplevde att det fanns någon form av kommunikation mellan de levande och de döda, att de dödas andar levde kvar, kanske återföddes i de nyfödda barnen i samma familj/grupp.

Jag minns mig ha läst en del fantasifulla teorier om hur man i gamla tiders Sverige trodde att de döda förfäderna kom att återfödas i samma familj och hur de då kände igen att de levt på samma plats tidigare och att de även gick ut till dösen/familjegraven och hämtade det som de då såg som "det egna" kraniet från ett tidigare liv och kände igen sig i det.

Vem vet.

Det är lite synd att vi aldrig kommer få svaret på varför stenåldersmänniskorna gjorde så här med kranierna.
Ja, precis. Vi kan bara gissa. Det där med föreställningen om återfödsel är ju väldigt intressant. Den verkar vara urgammal. Särskilt framgångsrika individer ansågs ha ett nära förhållande till andarna, både till djur och människoandar och den lika besjälade naturen, varmed individen ansågs kontrollera naturen och i vissa fall kunde bli närmast gudomlig. Och just under särskilt svåra tider åberopades dessa att återvända till jordelivet och ställa naturen och allt som gått fel tillrätta igen. För några tusen år sedan var det en grupp människor som samlade alla perfekta gudomliga färdigheter i en enda individ, Jesus.

I vår egen sagatradition återfinns det i våra första fornnordiska kungar, som ansågs gudomliga av sin samtid enligt Snorre.

Man kan tänka sig ett slags symbios mellan människan och det gudomliga. Att de är hopplöst sammanlänkade och beroende av varandra. Krigarna kände ingen tvekan inför att gå ut på slagfältet. De skänkte sig själv till sig själv när de stupade, som Odin. Med sitt eget blod höll de gudomen (som de själva var en del av) vid liv. Detta offer såg till att månen och solen och naturen höll sig på sin plats. Vid tider när naturen spårade ur - som vid klimatkatastrofen 536 - blev folk förbannade på gudarna när deras blodoffer inte funkade. Finns förstörda gudabilder mm. Mycket intressant i alla fall!
Citera
2023-11-10, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Nej jag tycker den verkar bra, jag också. Med de förbehåll jag tidigare gjort.

Det finns säkert fler som tycker den är bra.
Ja och upplägget verkar bra. Och han skådisen har bra röst.
Citera
2023-11-10, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananrepublikan
Det är inget spektakulärt, det är ofta det inte går att säga vem ett kontaminerat DNA tillhör, så det bör vara så det gått till.

Det sista lade jag till för att retas lite. Men hursomhelst, oavsett eventualliteter så var han brunast i Europa och inte blev vi brunare med tiden.
Men du har inga belägg för att det har kontamineras.

Det är snare tvärtom.

De första testen var kontaminerade.

Förbättrade tekniker gör att de senaste resten är mer tillförlitliga.

Men inte enligt dig då.

Hmmm. Ska jag lyssna på forskarna eller dig?

Jag väljer forskarna
Citera
2023-11-10, 15:00
Moderator
Dr Kings avatar
Denna tråd handlar om TV-programmet och inte om Israels påverkan på Sveriges historia.

/Moderator
Citera
2023-11-10, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Men du har inga belägg för att det har kontamineras.

Det är snare tvärtom.

De första testen var kontaminerade.

Förbättrade tekniker gör att de senaste resten är mer tillförlitliga.

Men inte enligt dig då.

Hmmm. Ska jag lyssna på forskarna eller dig?

Jag väljer forskarna

Det står i artikeln:

"The 2012 findings reported a genetic affinity between Ötzi and present-day Sardinians and put Ötzi as having Steppe farmer-related ancestry. But the sample from 2012 was contaminated with modern human DNA, which could have led to those results.

The new research uses a different extraction method, which reduced the contamination, and reveals the iceman had a high proportion of genes in common with the early farmers from Anatolia."

Minskat andelen kontaminerat dna vid den senaste provtagningen betyder inte att provet som helhet var renare,bara att man minskat andelen som kunde visa ett annat resultat som vid det första provet. Det står inget om att det första provet var felaktigt, bara att det kontaminerade provet kunde ge ett visst resutat.
Senast redigerad av Bananrepublikan 2023-11-10 kl. 15:20.
Citera
2023-11-10, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Är det något hinder för att hävda att de fanns i SVT:s universum.
Det vet jag inte. Det jag vet är att OM de skulle göra det skulle alla med historiska kunskaper protestera.
Citera
2023-11-10, 15:22
Medlem
Förstår inte vad som är problemet ? ett avsnitt... Hade älskat om forskarna kom fram till att den förste "svensken" klev in i Sverige , i förd en Leksands IF tröja, och hade knätofsar....
Citera
2023-11-10, 15:26
Medlem
Julskinkatos avatar
Usel propaganda, går inte att se på. Det är till för naiva boomers och andra infantiler.
Woken i vanlig ordning.
Citera
2023-11-10, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Usel propaganda, går inte att se på. Det är till för naiva boomers och andra infantiler.
Woken i vanlig ordning.
Det tror jag inte. Man kan ha synpunkter på utförandet men serien bygger på historievetenskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in