2023-11-09, 21:25
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Ok. Men funderar du inte då varför man inte sminkade upp några svenskar istället för att casta afrikaner?

Nä. Det är ett helt meningslöst tidsfördriv. Ungefär som Flat Earth eller att tro att vi inte var på månen.
Citera
2023-11-09, 21:27
Medlem
blunteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Man är inte blåögd om man kommer från Tanzania. Hade det varit ok om man tagit blåögda svenskar och sminkat dem bruna? Bara nyfiken.
Einstein!! Det finns fullt med blåögda Afrikaner. Förvräng inte verkligheten. Pågrund av din okunskap..
Citera
2023-11-09, 21:28
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Jag vet inte heller riktigt, men att döma av inläggen är judar, folkutbyte och konspirationsteorier orsaken.

Fler än en här klarar inte ens av out of Africa-teorin, för negrars är ju så korkade.

Du borde kanske läsa lite mer vetenskaplig litteratur istället för att härja runt på FB?
Citera
2023-11-09, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drujnasu
Laktostolerans har skandinaver ärvt från ett herdefolk med ursprung i dagens Ukraina, alltså inte från jägarsamlarfolken eller det jordbrukande folket som också invandrade till Skandinavien.
Nja just det är det nog snarast trattbägarkulturen som gett oss.
Citera
2023-11-09, 21:34
Medlem
Det är väl lite tidigt att döma programmet, men det fungerar nog bäst om man tänker sig att det i första hand är riktat till barn. Förresten gäller det det mesta som svt producerar. Svt är idag en kvinno och barn kanal.
Men det är bra att de gjort serien, det finns säkert en del barn som blir intresserade och vill lära sig mer.
Citera
2023-11-09, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lersater
nej det gör vi inte.. har ju hittats skelett i Bulgarien som är äldre än Lucy så det stämmer inte alls ..
Det var intressant. Kan du länka till något så man kan få läsa om det?
Citera
2023-11-09, 21:38
Medlem
Citat:
Jag tror att åtminstone någon har kastat, men vet inte.

Den här?

https://youtu.be/bzUiA9tjn6E?si=RNU1jU6lrlDPx53m
Citera
2023-11-09, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solljusets
Jag tror SVT fantiserar ihop en story, för att kränka oss etniska svenskar. Varför visar och informerar de inte att araber, kurder, syrianer, tyskar, Iranier, judar, Indier osv. är samma folkslag och kommer från de mörkhyade i Afrika???
Så varför bråkar de mot varandra för dessa araber och judar, de är ju mörkhyade afrikaner allihop.
Sedan är filmerna lite Tarzan och Jane med sin klädsel och det visades inga kalla och vintriga scener och deras boende i bl.a grottor. Sedan sköt de inte med pilbåge, det kommer ju från Indianerna som också har sitt ursprung från de mörkhyade från Afrika.
Där har du fel. Serien bygger på forskning och är i det stora helt korrekt. Sedan har man tagit sig konstnärliga friheter som kan anses vara litet tokiga. Ja till och med heltokiga.
Citera
2023-11-09, 21:40
Medlem
Citat:
Jag vet inte heller riktigt, men att döma av inläggen är judar, folkutbyte och konspirationsteorier orsaken.

Fler än en här klarar inte ens av out of Africa-teorin, för negrars är ju så korkade.
Fattar inte hur du menar. Negrars ?
Citera
2023-11-09, 21:45
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maoslilla
Så SVT har ingen möjlighet att vinkla åsikter så det passar deras politiska agenda?
SvT:s styrelse tillsätts av regeringen och än så länge är programutbudet inte anpassat för att vara neutralt när det gäller konspirationsteorier kring raser eller alternativ till universitetens vetenskaplighet. Vi har fejk-tv med andra ord.

Faktum är att en del av de tidiga jägarstammar som vandrade norrut längs norska kusten tillhörde Komsakulturen och att vissa samer i nordligaste Norge har samma mitokondrie-DNA som berber och vissa senegaleser.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1199377/
Citera
2023-11-09, 21:46
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lersater
Precis de såkallade valonerna va max 30.000 st som invandrade under lång tid.. INGET mot dagens 2 miljoner araber på 2 årtionden

Inte ens det. Mellan 1000-2000 invandrade under 1600 och 1700-talet. 900 stannade permanent och då hade Sverige en befolkning på ca 1.000.000. Dessa valloner BIDROG dessutom till samhället med kompetens. Aldrig hört att de begick brott när de var här. Vallonerna var ju mörkare i huden och om jag inte missminner mig hade de sitt ursprung från östra Europa/norra Indien eller liknande. Kanske var det något liknande som man trodde att de ursprungliga svenskarna skulle likna?
Citera
2023-11-09, 21:58
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Jag har alltid trott att det är stötspjut. Det är ju även främst så de används i strid också människor emellan.

Sen har ju jag fått uppfattningen att neandertalarna jagade med rå styrka och "vi"mera drev, fäste och tröttade ut. Men sånt där går ju inte att veta precis. De måste ju ha fattat att man kan kasta ett spjut, tom chimpanser kastar saker.

Säkert kunde neanderthal kasta. Om vi var bättre långdistanslöpare borde gå att se på skelett kanske.

Dom skjuten jag refererar till var rätt framtunga kanske bra kastspjut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in