2023-11-09, 14:24
Medlem
Citat:
I helgens sista omgång av årets säsong gör klubben upp om ett SM-guld med Hammarby och Häcken. För Linköping FC blir matchen också slutet på en epok. Det blir sista gången man spelar en match med sitt klassiska klubbmärke, som delats med Linköping HC och Linköping VC.

Under onsdagskvällen hölls ett medlemsmöte där man tog beslut om att byta logotyp till nästa säsong. Färgerna blått och rött blir kvar – men i stället för det vanliga lejonet kommer det bestå av en vit lejonhona i profil.

En del av förklaringen till beslutet är att särskilja sig från övriga klubbar i Linköping:
– Den här känns mer framåtriktad. Profilen måste spegla var vi befinner oss i utvecklingen av damfotboll. Det här är en milstolpe vi ser idag. Det har inte varit helt självklart att släppa en så stark logotyp som vi har delat med andra klubbar i staden. Men nu är tiden mogen, säger styrelseledamot Anna Björk.
Från: https://corren.se/sport/fotboll/artikel/klart-klassiska-lejonet-ersatts-med-hona-forvaxlats-med-lhc/r0xx8qqr

Intressant. Det vita lejonhuvudet är ju Linköpings äldsta kända sigill från år 1300, som ska ha kopplingar till Birger Jarls vapensköld. Han kom från Bjälbo i Östergötland, en av hans söner biskop Bengt tros ha växt upp i Skänninge i Östergötland, och idén om ett Linköping symboliserat av detta lejonhuvud antas ha uppkommit via hans tid som biskop i staden.

Är det rätt att gå ifrån en anrik stads-/landskapshistoria för att istället lyfta fram något mer modernt? Vad tycker folket om klubbens drag?

Den nya logotypen har tagits fram av designbyrån Edith & Björnen i Norrköping, men medlemmarna på mötet ombads att inte sprida vidare bilder. Finns alltså inget att se än så länge.
Citera
2023-11-09, 14:56
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Damfotbollan påminner väl mer om tamkatthona iof snarare än lejonhona. De skulle haft en vanlig katt, givetvis med honkön, iom att honkatten vart förtryckt i 700 år (i linköping)
Citera
2023-11-09, 15:08
Medlem
peterZiipens avatar
Ur ett design-perspektiv så är den nuvarande loggan ganska amatörmässig. Ser ut som en gymnasiearbete mer än nånting annat.
Senast redigerad av peterZiipen 2023-11-09 kl. 15:48.
Citera
2023-11-09, 15:28
Avslutad
Sjukt att betala en "designbyrå" för en logotyp, som om det fortfarande är 1950-talet.
Citera
2023-11-09, 15:53
Medlem
Designbyrå är säkert bra men sportföreningen får nog se till att höra med en biolog hur en hona skiljer sig från hanar som inte har man.

De två mest kända sådana hade ett brittiskt järnvägsprojekt omfattande problem med en gång i tiden.
https://images.app.goo.gl/DFPLmJ66Dc5XgGdJ8
Citera
2023-11-09, 16:33
Medlem
Stefan4s avatar
Först och främst bör klubben benämna symbolen som en lejoninna, vilket jag tycker är ett elegantare ord än "lejonhona".

Man ska inte underskatta språkets betydelse.
Citera
2023-11-09, 17:25
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Först och främst bör klubben benämna symbolen som en lejoninna, vilket jag tycker är ett elegantare ord än "lejonhona".

Man ska inte underskatta språkets betydelse.

O nej, det går inte för sig. Det skulle uttrycka att "lejon" - ett hanlejon - är urtypen och "lejoninna" ett supplement, ett bihang till hanen. Därför måste vi självklart precisera om det rör sig om en lejonhane eller lejonhona.

För övrigt tycker jag att det är konstigt, rentav lite töntigt, att ha lejon, oavsett kön, som klubbsymboler med tanke på hur ovanliga sådana är i Sverige.
Citera
2023-11-09, 17:41
Medlem
Flundran90s avatar
Det där har Brescias damlag redan gjort. Är väl ganska gulligt kan jag tycka.Tydliga könsroller för lejonen också Nu vill vi bara se att Brommapojkarna blir Brommaflickorna oxå!
Senast redigerad av Flundran90 2023-11-09 kl. 18:25.
Citera
2023-11-09, 17:48
Medlem
Bartman777s avatar
Sportlogtyper ska man inte bråka med, anser jag.
Men idag ska allt göras om, allt ska göras tvärtemot som det har varit, radera helst ut historien också.
Inte förvånad. Slutet är nära mina vänner.
Citera
2023-11-09, 18:37
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Eftersom Linköping FC är en klubb fristående från andra klubbar där så känns det rimligt att profilera sig som det de är, en klubb där det spelas damfotboll. Om man nu ska använda sig av ett lejon, som är stadssymbolen, så känns det väl i sammanhanget rimligt med en lejoninna kan jag tycka.
Sen så kan jag känna tvekan inför begreppet som sådant då engelska landslaget kallas just the Lionesses . Jag antar att man kommer att använda begreppet Lejoninnorna i sin marknadsföring?
Citera
2023-11-09, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Eftersom Linköping FC är en klubb fristående från andra klubbar där så känns det rimligt att profilera sig som det de är, en klubb där det spelas damfotboll. Om man nu ska använda sig av ett lejon, som är stadssymbolen, så känns det väl i sammanhanget rimligt med en lejoninna kan jag tycka.
Sen så kan jag känna tvekan inför begreppet som sådant då engelska landslaget kallas just the Lionesses . Jag antar att man kommer att använda begreppet Lejoninnorna i sin marknadsföring?

Nederländernas landslag också, som går under namnet "OranjeLeeuwinnen", de är ju faktiskt bättre än England
Citera
2023-11-09, 19:38
Avslutad
Kan nog bli bra. Florida Panthers logotyp är ju 1000 ggr snyggare än Premier League-lejonet. Ja, jag vet att Panthers katt inte är en lejonhona, men typ så föreställer jag mig den nya av Linköping FC
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in