2023-11-09, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitt.liv-Fiaskot
En fråga jag fuderat på lite nyfiket. Obs, detta är av rent teoretiskt intresse, det är inte så att jag far nåt fuffens på gång.

Men antag att någon ämnat mörda nån som heter Namn Namnsson i Bollebygd
Och så tittar man flera gånger på hitta.se eller eniro för att se dennes adress på en karta

Antag att man mördar denna person. Man har blåst ut sin dator. Om polisen inte har ens dator, men de vet att man har telia - och de kollar upp telias loggar.

Jag antar att de där https-sidorna innebär att man kan se på telia att man besökt säg hitta.se eller eniro - men inte se via telia vad man sökt inne på sidan.

De som driver sajterna hitta.se eller eniro borde ju kunna se loggar på vad olika ip-nummer har sökt efter. Om de nu har loggar. Isåfall borde de som har sajten hitta.se eller eniro.se kunna se att mitt ip-nummer sökt efter Namn Namnsson i Bollebygd.

Nu till frågan : vet ni med er att ni läst i någon förundersökning att polisen fått vetskap om någons sökningar hos säg hitta.se enbart utifrån hitta.se:s egna servrar?

Jag kan bekräfta att jag sett detta i flera förundersökningsprotokoll genom åren. Ska se om jag hittar det men blir ett jävla letande så kanske inte värt det för att bevisa någon på Flashback. Men det kanske säger sig självt att de har intresse av att logga alla sökningar i olika syften och genom åren självklart fått förfrågningar från polismyndigheten.

Därav bör man alltid göra sökningen via Tor Browser. Och ifall man senare planerar att mörda en person kanske kryptera och därefter formatera om telefonen

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Anropar Stefan S!
Det kanske du kan bekräfta?
Senast redigerad av massooddon 2023-11-09 kl. 10:11.
Citera
2023-11-09, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Teoretiskt sett borde ju hitta.se och eniro.se kunna IP-logga alla sina sökningar, även om jag tror att detta egentligen är i strid med GDPR.
Varför är det i strid med GDPR? För det första accepterar du GDPR villkoren genom att använda tjänsten och för det andra är IP loggning något som nästan måste göras av säkerhetsskäl.
Citera
2023-11-09, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massooddon
Därav bör man alltid göra sökningen via Tor Browser. Och ifall man senare planerar att mörda en person kanske kryptera och därefter formatera om telefonen
Jag fattar att du skojar, men vill bara påpeka att telefoner redan är krypterade som standard idag.

En alternativ metod till att formatera mobilen är att göra en separat profil för Tor Browser.
https://www.howtogeek.com/333484/how-to-set-up-multiple-user-profiles-on-android/

När dödshoten sen är över kan du ta bort profilen och allt på den är då borta för alltid. Den använder sin egna krypteringsnyckel så det är kört att få fram något ur den.

En fördel är ju att om polisen då tar din mobil kan du ju med gott samvete säga att de kan gå in på luren och kolla vad fan de vill. De kommer då hitta noll.
Citera
2023-11-09, 13:41
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Varför är det i strid med GDPR? För det första accepterar du GDPR villkoren genom att använda tjänsten och för det andra är IP loggning något som nästan måste göras av säkerhetsskäl.
Det hjälper inte med sådan "accept".
Nyckelfrågan är om IP-nummer är personuppgifter och jag vill minnas att det finns något domstolsavgörande eller myndighetsuttalande som säger detta. Så då är frågan om varför tjänsten "måste" logga alla besökande IP och i så fall hur länge. Säkerhetskäl är oerhört diffust och räcker naturligtvis inte, måste finnas konkreta skäl.
Citera
2023-11-09, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det hjälper inte med sådan "accept".
Nyckelfrågan är om IP-nummer är personuppgifter och jag vill minnas att det finns något domstolsavgörande eller myndighetsuttalande som säger detta. Så då är frågan om varför tjänsten "måste" logga alla besökande IP och i så fall hur länge. Säkerhetskäl är oerhört diffust och räcker naturligtvis inte, måste finnas konkreta skäl.
Men vad är det du försöker säga? En person eller ett företag i och utanför EU får logga IP-adresser och vart denna besökare klickar runt.

När du installerar en programvara för att köra en webbserver så är det per automatisk förkonfigurerat att logga alla besök. Servern behöver veta vem som är vem och hur den ska routa trafiken. Serveradministratören behöver veta vad som sker. Vad är det som är diffust med att man behöver logga som utvecklare eller logga för att motverka belastningsatacker, hackingförsök eller veta vart sina kunder finns (då GDPR villkoren faller in)?

I alla fall så har du fel. Eniro har lämnat ut den här typen av loggar tidigare så vad du menar GDPR förhindrar stämmer uppenbarligen inte.
Citera
2023-11-09, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBananaBoy
Jag fattar att du skojar, men vill bara påpeka att telefoner redan är krypterade som standard idag.

En alternativ metod till att formatera mobilen är att göra en separat profil för Tor Browser.
https://www.howtogeek.com/333484/how-to-set-up-multiple-user-profiles-on-android/

När dödshoten sen är över kan du ta bort profilen och allt på den är då borta för alltid. Den använder sin egna krypteringsnyckel så det är kört att få fram något ur den.

En fördel är ju att om polisen då tar din mobil kan du ju med gott samvete säga att de kan gå in på luren och kolla vad fan de vill. De kommer då hitta noll.
Nja kan man verkligen lita på att det inte ligger sparat i någon cache?

Men vad menar du med att de är krypterade som standard idag? Jag menar ifall polisen vill få ut data eller återskapa filer. För det måste dem starta upp den och kunna lösenord eller hoppas på att den är olåst. Den typen av encryption du syftar på har väl inget med ovan vanliga scenario att göra? Rätta mig gärna ifall jag har fel
Citera
2023-11-09, 14:07
Medlem
Citat:
Nja kan man verkligen lita på att det inte ligger sparat i någon cache?
Ja?
Citat:
Men vad menar du med att de är krypterade som standard idag? Jag menar ifall polisen vill få ut data eller återskapa filer. För det måste dem starta upp den och kunna lösenord eller hoppas på att den är olåst. Den typen av encryption du syftar på har väl inget med ovan vanliga scenario att göra? Rätta mig gärna ifall jag har fel
Jag menar att din mobil redan krypteras med din säkerhetskod idag. Det har varit standard i över tio år nu och att om du vill ha plausible deniability kan du köra en profil till.

"måste dem"
Lär dig svenska tack.
Citera
2023-11-09, 14:11
Medlem
Citat:
Ja?
Jag menar att din mobil redan krypteras med din säkerhetskod idag. Det har varit standard i över tio år nu och att om du vill ha plausible deniability kan du köra en profil till.

"måste dem"
Lär dig svenska tack.
Ok det har ju visat sig flera gånger att kriminellas meddelanden lagrats i olika typer av cache eller notification history i tron om att det är "raderat". Så nej det är inget man ska lita på. Men gör du så.

Haha så varför ens nämna "men vill bara påpeka att telefoner redan är krypterade som standard idag.". Det är inte alls standard eftersom det är något man konfigurerar själv Att möjligheten finns är standard kanske du menar? Lär dig svenska.

Därmed är det ett korrekt tillvägagångssätt. Kryptera, gör vad du vill, och formatera. Då går det inte att återskapa data eftersom återskapandet bara genererar scramblad data. Men borde förstått att du inte kunde dra den kopplingen själv. Fel av mig! Sorry!
Senast redigerad av massooddon 2023-11-09 kl. 14:14.
Citera
2023-11-09, 14:19
Medlem
Citat:
Ok det har ju visat sig flera gånger att kriminellas meddelanden lagrats i olika typer av cache eller notification history i tron om att det är "raderat". Så nej det är inget man ska lita på. Men gör du så.
Källa?

Citat:
Haha så varför ens nämna "men vill bara påpeka att telefoner redan är krypterade som standard idag.". Det är inte alls standard eftersom det är något man konfigurerar själv Att möjligheten finns är standard kanske du menar? Lär dig svenska.
?

Är du neger? Klart det är standard idag på såväl Android som iOS.

https://www.androidcentral.com/how-enable-encryption-android
Citera
2023-11-09, 14:22
Medlem
Citat:
Källa?

?

Är du neger? Klart det är standard idag på såväl Android som iOS.

https://www.androidcentral.com/how-enable-encryption-android
Haha men hur trög är du? Att funktionen finns är standard. Att det är för-aktiverat är inte standard, eftersom det är något man konfigurerar och aktiverar själv. Nu skicka du en länk på precis det jag säger, att man måste aktivera krypteringen. Vad förstår du inte din incest-neger?
Senast redigerad av massooddon 2023-11-09 kl. 14:24.
Citera
2023-11-09, 14:25
Medlem
Citat:
Haha men hur trög är du? Att funktionen finns är standard. Att det inte är för-aktiverat är inte standard, eftersom det är något man konfigurerar och aktiverar själv. Nu skicka du en länk på precis det jag säger, att man måste aktivera krypteringen. Vad förstår du inte din incest-neger?
Den är för-aktiverad vilket är precis vad min länk säger... i första meningen!

Citat:
Since October 2015 with the launch of Android Marshmallow on the Nexus 6P and Nexus 5X, encryption is now enabled by default on Android.

Din autism hoppar ut genom skärmen och slår mig i ansiktet.
Citera
2023-11-09, 14:27
Medlem
Citat:
Den är för-aktiverad vilket är precis vad min länk säger... i första meningen!

Din autism hoppar ut genom skärmen och slår mig i ansiktet.
Hahaha men herreguuuud vad trög du är. Hoppa du av skolan i årskurs 5? Använd Google Translate engelska till svenska om du har svårt.

JA funktionen finns TILLGÄNGLIG.
JA, du måste aktivera och ställa in lösenord eller pin själv, för att den ska vara KRYPTERAD. Annars är den... surprise surprise.. OKRYPTERAD.
Förstår du skillnaden?

Således är "men vill bara påpeka att telefoner redan är krypterade som standard idag." fel eftersom de är inte krypterade som standard --------------- förrän du väljer att aktivera krypteringen.

Vad är det som är så svårt att förstå ända sedan ditt första inlägg?
Senast redigerad av massooddon 2023-11-09 kl. 14:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in