2023-11-07, 19:27
Medlem
Jag har bipolär sjukdom. Har därmed haft otaliga depressioner, hypomanier och även psykoser. Tre stycken. Alla i anslutning till hypomani/depression+sömnbrist. Försökt begå två självmordsförsök. Detta har skapat trauman i mig som väcks till liv varje gång jag försöker sluta med/trappa ner olanzapin.

För 4,5 år sen började jag medicineras med olanzapin. Gick då på maxdos pga psykos (20 mg). Under de senaste åren har jag trappat ner från 20-2,5 mg. Långsamt över tid.

Nu fick jag råd från läkaren att (eftersom 1,25 mg inte existerar i Sverige) trappa ut genom att ta 2,5 mg varannan dag. Först så i 2 veckor, sen ta var tredje dag i 2 veckor sen var fjärde osv osv.

Läkaren säger att jag inte kommer märka nått. Mina symtom är: illamående, kräkningar, Kallsvettningar, dödsångest på nätterna, sömnsvårigheter eller kan inte sova alls osv. Listan kan göras lång.

Det finns typ ingen forskning på hur man slutar med eller trappar ut olanzapin, och många (likt mig) återfaller när man försöker sluta på grund av abstinenssymtomen INTE symtom på sjukdom. Jag har inga psykotiska symtom mer än väldigt stor ångest i vågor.

Det känns så oansvarigt att jag medicinerats med detta i så lång tid och läkarna kan inte ens informera om att det är ett väldigt starkt preparat som är svårt att få ur kroppen utan att riskera att bli sjuk.

Vet egentligen inte varför jag starta den här tråden, jag är bara så sjukt jävla leds på att behöva kämpa såhär för att bli fri från ett läkemedel som jag (faktiskt) inte behöver längre utan bara skulle vilja ha i akuta fall (när jag riskerar att falla i ny psykos).

Jag dricker ingen alkohol sen några år tillbaka, jag tar inga droger (förutom litium och melatonin dåå), jag tränar regelbundet och studerar heltid. Jag sköter mig så gott jag kan men ändå verkar jag inte kunna lyckas sluta med olanzapinet.

Nån annan som har erfarenhet?
Citera
2023-11-07, 19:36
Medlem
Ska tilläggas att läkaren som rått mig till att trappa ner/sluta berättade att olanzapin är ett läkemedel som binder väldigt stark till vissa receptorer i hjärnan och att det blir så starka kopplingar att man därför lider så pass när man slutar. Känns som att det är beroendeframkallande fast det inte klassas som det?
Citera
2023-11-07, 22:01
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kfken
Jag har bipolär sjukdom. Har därmed haft otaliga depressioner, hypomanier och även psykoser. Tre stycken. Alla i anslutning till hypomani/depression+sömnbrist. Försökt begå två självmordsförsök. Detta har skapat trauman i mig som väcks till liv varje gång jag försöker sluta med/trappa ner olanzapin.

För 4,5 år sen började jag medicineras med olanzapin. Gick då på maxdos pga psykos (20 mg). Under de senaste åren har jag trappat ner från 20-2,5 mg. Långsamt över tid.

Nu fick jag råd från läkaren att (eftersom 1,25 mg inte existerar i Sverige) trappa ut genom att ta 2,5 mg varannan dag. Först så i 2 veckor, sen ta var tredje dag i 2 veckor sen var fjärde osv osv.

Läkaren säger att jag inte kommer märka nått. Mina symtom är: illamående, kräkningar, Kallsvettningar, dödsångest på nätterna, sömnsvårigheter eller kan inte sova alls osv. Listan kan göras lång.

Det finns typ ingen forskning på hur man slutar med eller trappar ut olanzapin, och många (likt mig) återfaller när man försöker sluta på grund av abstinenssymtomen INTE symtom på sjukdom. Jag har inga psykotiska symtom mer än väldigt stor ångest i vågor.

Det känns så oansvarigt att jag medicinerats med detta i så lång tid och läkarna kan inte ens informera om att det är ett väldigt starkt preparat som är svårt att få ur kroppen utan att riskera att bli sjuk.

Vet egentligen inte varför jag starta den här tråden, jag är bara så sjukt jävla leds på att behöva kämpa såhär för att bli fri från ett läkemedel som jag (faktiskt) inte behöver längre utan bara skulle vilja ha i akuta fall (när jag riskerar att falla i ny psykos).

Jag dricker ingen alkohol sen några år tillbaka, jag tar inga droger (förutom litium och melatonin dåå), jag tränar regelbundet och studerar heltid. Jag sköter mig så gott jag kan men ändå verkar jag inte kunna lyckas sluta med olanzapinet.

Nån annan som har erfarenhet?

Segt. Fattar att du är vansinnigt less. Väl kämpat.
Jag har visserligen ingen personlig erfarenhet av mediciner tyngre än värktabletter och antibiotika, men är nära förbunden via arbete.

Det kan vara av värde att ta nedtrappningen vansinnigt lugt av flera anledningar - att slippa utsättningssyptom är inte den enda.

https://academic.oup.com/schizophreniabulletin/article/47/4/1116/6178746?login=false

"We, therefore, suggest that when antipsychotics are reduced, it should be done gradually (over months or years) and in a hyperbolic manner (to reduce D2 blockade “evenly”): ie, reducing by one quarter (or one half) of the most recent dose of antipsychotic, equivalent approximately to a reduction of 5 (or 10) percentage points of its D2 blockade, sequentially (so that reductions become smaller and smaller in size as total dose decreases), at intervals of 3–6 months, titrated to individual tolerance. Some patients may prefer to taper at 10% or less of their most recent dose each month. This process might allow underlying adaptations time to resolve, possibly reducing the risk of relapse on discontinuation. Final doses before complete cessation may need to be as small as 1/40th a therapeutic dose to prevent a large decrease in D2 blockade when stopped. This proposal should be tested in randomized controlled trials."
Citera
2023-11-08, 00:51
Medlem
Käkar olanzapin för att minimera psykotiska symptom.

Har dock fått för mig att gös uppehåll på medicinernadet ett antal gånger.

Inte känt av några super påtagliga abstinenssymptom, så tycks vara så att det kan variera en del tråkigt att du behöver lida en hel del som det låter men väl kämpat!

Åt 5mg olanzapin i ca 14 månader och slutade cold turkey, lite jobbigt men inte alls så påtagligt. Kände inga besvär alls efter ca 6-8 dagar.

Åt 10mg olanzapin i ca 7 månader och slut även denna gång cold turkey. Slutade samtidigt äta lithionit, åt 3+3 á 42mg. Inga besvär alls snarare motsatsen blev både piggare och gladare, kanske lite för glad men inget som omgivningen hade några direkta synpunkter kring.

Vet inte om du har så mycket att hämta från mina erfarenheter men du kanske finner det åtminstone lite intressant? Lycka till med avtrappningen!

Edit: Äter nu 7.5 mg olanzapin om någon var nyfiken, ganska lämplig dos ur biverkningssynpunkt om än en aning låg dos för att utföra dess tänkta syssla.
Senast redigerad av kattenmedhatt1 2023-11-08 kl. 00:53.
Citera
2023-11-08, 13:57
Medlem
Din läkare verkar inte veta någonting om nedtrappning. Att sätta ut, sätta in och sätta ut igen genom varannan- och var tredje dags metoden o.s.v. gör bara hjärnan förvirrad. Och det kommer att bli ännu värre desto längre det går. En medicin ska sänkas en låg dos en viss tid, och sedan sänkas ytterligare. Så ja förstår att du mår dåligt, det blir kaos i hjärnan.

FASS: Om du plötsligt slutar att ta Olanzapine Teva kan du uppleva symtom som svettning, sömnsvårigheter, darrningar, ångest, illamående och kräkningar. Din läkare kan rekommendera dig att minska dosen gradvis innan behandlingen avslutas.

Nu gäller ju Ashtons manual Benso. Men där finns det bra tabeller som du kanske kan jämföra med din medicinering. Kapitel 2.

Jag ser nu i efterhand att schemat bara går ner till 1-2 mg, men kanske att du hittar något i alla fall.

https://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrkLPBehktlqC4Mv2s_Ogx.;_ylu=Y29sbwMEcG9zAzE EdnRpZAMEc2VjA3Ny/RV=2/RE=1699477215/RO=10/RU=https%3a%2f%2fwww.benzo.org.uk%2fmanual%2f/RK=2/RS=hnotm5d25LmvWLXG86MriOznhhc-
Senast redigerad av Akasha1000 2023-11-08 kl. 14:13.
Citera
2023-11-08, 19:47
Bannlyst
I feel for you. Trappar ned quetiapine som e liknande. Först brusig syn. Sen illamående o konstig tonus. O ingen sömn såklart så man får trappa ned långsamt sänka dos el ta vissa dagar vb.

Som kattenmedhatt1 skrev blir man piggare o gladare efter ett tag. Själv har jag blivit jämnare i humör o mindre aggression. Killen (plus exet) har velat jag slutar för fått aggressionsutbrott när jag tagit medicinen o gjort sjuka grejer.

Märkte du nåra positiva effekter av att minska dosen? Tänk på att snart kan positiva effekter komma.

Har du nåra strategier som lindrar biverkningarna? Träning, avslappning?
Citera
2023-11-17, 22:09
Medlem
Tack för alla svar.

Först ställde jag fråga i 1177 till min öppenvårdsmottagning: ”Kan jag dela tabletten så det blir typ 1,25 mg?” Och får som svar: ”Du ska inte dela tabletten.”

Tre veckor senare när jag beskrivit att jag inte klarar att köra varannan dags-metoden så skriver de: ”Du kan köpa en tablettdelare och dela tabletten”. Hur fan ska de ha det?

Fattar inte läkarna hur gravt ansvar de har? Det är JAG som på eget initiativ velat trappa ner dosen, från maxdos till lägsta dos, det är JAG som ständigt försöker hitta vägar att trappa ner/sluta helt med skiten men man får ju fan ingen vettig hjälp från psykiatrin.

Imorrn är det jag som köper en tablettdelare, men jag kan inte trappa ner fören det lugnat sig i plugget. Så får jag väl testa ännu en metod.

Jag är så jävla trött på allt kämpade. Och jag är INTE imponerad av psykiatriska öppenvården. Jag är så trött.
Citera
2023-11-17, 22:15
Medlem
När jag trappar ner så gör jag verkligen allt för att det ska gå. Jag tränar, äter, (dricker ingenting men det har jag inte gjort på flera år), mediterar, utövar medlidande till mig själv, har Lergigan som jag tar mot ångest men ingenting funkar. Sömnlösheten och dödsångesten tar över tillslut. Ska jag lyckas sluta känns det som jag måste va inlagd för att det kanske ska gå. Detta ligger som en blöt jävla filt över mig. Jag VILL INTE ÄTA OLANZAPIN. Och jag har inte haft psykos på över 4,5 år, jag har inte schizofreni och jag vill bara kunna leva mitt liv jag är bara 31 men känner mig helt slut av detta.
Citera
2023-11-17, 22:46
Medlem
För mig är att sluta med olanzapin lika med tortyr
Citera
2023-11-18, 08:59
Medlem
Det är bra att skriva i affekt har jag hört.

Känner mig bara lite maktlös.

Tack för att ni skriver/bryr er
Citera
2023-11-18, 12:16
Medlem
Det måste verkligen vara jättejobbigt för dig att gå av den medicinen! Jag är själv bipolär typ 2 och äter Quetiapin 300 mg men har nyligen gått ner till 200 mg för det känns som jag bara sover. Märkte inte så mycket skillnad mellan nedtrappningen faktiskt mer än minskad sömn vilket jag tyckt är skönt. Vid illamående kan du fråga om du kan få metoclopride, den hjälper bra vid det! Sedan för minskad sömn kan du ta någon histaminbaserad medicin typ atarax?

Hoppas det blir bättre!!
Citera
2023-11-19, 19:50
Medlem
Ja jag har Lergigan, och nån mer sömnmedicin som jag inte vågat prova än för man ska tydligen bli sjukt dåsig av den.

Skönt att de funka bra för dig att trappa ner!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in