2023-11-06, 15:34
Medlem
Vet någon när domen kommer?
Citera
2023-11-06, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anli

I morgon kl.11
Citera
2023-11-06, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anli

Tingsrättsdomen kommer imorgon men den är oviktig eftersom den kommer överklagas till Hovrätten oavsett. Det intressanta är hur Hovrätten kommer döma. Tingsrätter brukar döma hårdare medan Hovrätten brukar döma lindrigare eftersom juristdomarna är i majoritet i Hovrätten och tittar på lagboken och dömer utifrån den medan i tingsrätten så sitter vanliga människor som inte har någon juridisk utbildning med bara 1 juristdomare.

Gissar livstid i tingsrätten och 16 år i Hovrätten.

Off Topic: Vi besökte Davids grav under alla helgons och inte en blomma och inte ett ljus hade han på graven. WT morsan Åsa Löfgren och hans vänner Sandra, Ellen, Bilal och Qasim hade struntat i hans grav som låg i mörker medan resten av alla gravarna hade ljus och blommor. Så mycket var deras kärlek och vänskap värd.

On Topic: nu väntar vi på åtalet mot Danny.
Senast redigerad av Affisch 2023-11-06 kl. 16:47.
Citera
2023-11-06, 16:44
Medlem
Den där snubben som David var inneboende hade intressanta förhör.

Hörd person
Arriola, Matias Nicolas Daniel
Personnummer
Den hörde är
Vittne
ID Styrkt
Ja
Sätt
Kontrollfrågor
Ställning till misstänkt - målsägande - vittne
Tolk Språk
Anledning till förhör / Misstankar som misstänkt har underrättats om
Mord, Fullbordat
Underrättad om misstanke
Ytterligare information om anledning till förhör
Hörd som sin relation till målsäganden David.
Underrättad om 12 § FUK Underrättad om rätt till försvarare Godtar den försvarare som rätten förordnar Försvarare/ombud närvarande
Försvarare/ombud önskas
Förhörsledare
Daniel Olsson
Förhörsdatum
2023-03-01
Förhör påbörjat
22:55
Förhör avslutat
01:02
Förhörsplats
Flemingsbergs polishus
Typ av förhör
RB 23:6
Utskrivet av
D.O
Förhörssätt
Förhörsvittne
Berättelse
Förhörsledarens frågor och noteringar skrivs i kursivstil.

Matias informeras om att detta är ett förhör.
Matias ombeds berätta om sin relation till David.
Vi bor tillsammans på Emågatan 92, i Bagarmossen. David är min inneboende sen tre
månader.
Matias ombeds berätta om vad han och David har gjort under dagen 2023-03-01.
David sov hos sin mamma igår, alltså från tisdag till onsdag. I morse så gick jag till gymmet,
och jag vet att David var på sitt gym. Sen träffades vi upp, åkte hem och jag skulle plugga.
Sen somnade jag, vaknade till vid 16-tiden. David skulle ha tvättstuga vid 19, så jag tänkte
att vi kunde handla mat. Vi båda åkte till Matdax i Hökarängen. Sen var vi tillbaka vid 18:30
typ. Jag lagade middag, och käkade.
David packade sin tvättkorg, han skulle gå till tvättstugan. Jag spelade playstation.
Vid 20 var David inte tillbaka, jag försökte att ringa fyra fem gånger, men fick inget svar.
Sen kom en granne, en tant på 82 år. Hon behövde hjälp med sin telefon. Jag gick till henne,
hon bor tvärsöver, sen när jag var klar så fick jag en dålig magkänsla. Kollade på Expressen
på min mobil, och såg att det hänt ett våldsbrott i Bagis, som inte var i bostad. Jag gick ut från
porten och såg bort mot tvättstugan, där var det avspärrat så jag gick dit och såg massa
poliser. Så jag frågade vad som hänt, och sa att min inneboende och vän skulle vara i
tvättstugan men att han inte kommit hem, så då fick jag åka hit.
Senast redigerad av Affisch 2023-11-06 kl. 16:50.
Citera
2023-11-06, 16:52
Medlem
Berätta om varför David sov hos sin mamma.
Han gör så ibland, han har två småsyskon. Jag tror han skulle hjälpa att ta sin lillebror till
tandläkaren eller nåt. Mamman bor på Lidingö, David har bott där förut, innan han flyttade in
hos mig.
Berätta mer om att du och David möts upp under dagen.
Vi tränar på olika gym, David tycker det är för dyrt där jag tränar. Vi hade snackat på telefon
att vi skulle träna, och sen mötas upp och åka hem. Vi träffades upp på tåget, Gullmarsplan
eller Skärmarbrink. Vi pratade vid 11:47 ( Matias tittar på sin samtalslogg). Sen möttes vi
upp 15–20 minuter senare.

Vi åkte hem. Jag pratade med min sons mamma vid 12:15 så det var då vi kom hem ungefär.
Jag trodde jag hade skola, distanslektion vid 13 men det var fel dag. Jag somnade till och
vaknade vid 16. Vi åkte och handlade, sen åkte vi hem. Vi var nog tillbaka 18:30 ungefär.
Sen käka jag.
Hur åkte ni till affären?
Kommunalt.
Berätta om tvättstugan och vad David skulle göra där.
Tvättstugan ligger kanske 30 meter från där vi bor. Jag vet att David sa att han skulle tvätta
tre maskiner. Jag tror han bokade i typ förrgår. Han hade bokat passet 19–22. Han gick runt
19, kanske 19:05.
Hur kommer man in till tvättstugan?
Man behöver en blipp, det finns bara en till lägenheten. Tvättstugan är i en egen port, man går
in och tar en hiss till andra våningen. Det är flera adresser som delat tvättstuga.
Det är som två tvättstugor, nummer ett och nummer två. Jag vet inte vilken han hade bokat i.
man bokar som enheter i någon av tvättstugorna, så det kan vara andra som tvättar där
samtidigt. Man bokar två maskiner. Man behöver boka för att komma in.

Skulle du säga att det är vanligt eller ovanligt att David tvättar?
Det är inget konstigt, han är skötsam.
Berätta mer om vad som händer efter att David gått till tvättstugan.
Jag märkte att vid 20 var han inte tillbaka. Tyckte det var konstigt, och skulle ringa för att se
var han hade tagit vägen. Jag ringde vid 20:07, 20:08, 20:47 och 21:59 ( Matias visar sin
samtalslogg) men inget svar. De tre första samtalen gick en signal fram, liksom ett pip. Sista
samtalet var det tyst. Jag skickade även ett SMS, jag skrev vid 20:53 och undrade var han
tagit vägen, men fick inget svar. Sen ringde grannen på vid 21-tiden, så jag hjälpte henne.

Sen kollade jag Expressen, såg att det hänt nåt i Bagis och fick en dålig känsla. Det stod att
det inte hänt i bostad, David var borta och han svarade inte.
Jag tog på mig jackan och gick ut, och såg att det var avspärrar. Jag såg polisen där vid
tvättstugan. Jag frågade en polis vad som hade hänt, att jag letade efter min kompis, att han
hette David och skulle vara i tvättstugan.
Berätta mer om David.

Han har bott hos mig i tre månader. Jag har bott där i ett år. Det är en hyresrätt. David är
skötsam, lugn, ska plugga i mars. Han ska läsa upp sina gymnasiebetyg. Han är hjälpsam med
sina syskon. Han är snäll.
Han hade bott hos sin mamma på Lidingö, innan det vet jag inte. Jag vet att han bodde på ett
ställe, där det blev för dyrt, så han flyttade till sin mamma, och sen till mig.
Vi jobbade ett tag ihop, på Rivlandslaget AB. Tills för fyra fem månader sen, bolaget gick
Citera
2023-11-06, 16:52
Medlem
omkull.
Hur kommer det sig att David flyttade in hos dig?
Han ville flytta från sin mamma, han hade ju småsyskon och så. Jag tänkte hyra ut ett rum för
jag skulle börja plugga och behövde lite mer pengar. Jag frågade David om han visste någon
som ville hyra, och då sa han att han var intresserad.
Hur länge har ni känt varandra?
Ett år, genom jobbet. Min bror var arbetsledare där, jag har jobbat till och från där några år.
Vet inte när David började eftersom jag inte har varit där hela tiden. Det är en stor firma, man
hyr ut personal inom bygg, så jag vet inte exakt när.
Vi har umgåtts en del, vi bor ju ändå ihop. Innan så umgicks vi inte direkt.
Vilka är det som bor på adressen?
Det är jag och David. Jag har barn, men de är inte här.
Berätta om vad David gör på dagarna.
Jag pluggar heltid på distans. David väntar på att skolan ska börja i mars. Han har haft lite
ströjobb inom bygg sen det gick dåligt för förra jobbet.
Vi bor ihop men vet inte allt han gör. Men vi tränar ihop, handlar och så.
Vad vet du om Davids ekonomiska situation?
Inte så jättebra, han har inget fast jobb nu. Han har jobbat lite extra och så. Men vi splittar
allt, och han har betalat hyran i tid. Han är inte skyldig mig nåt.
Vilka umgås David med?
Ingen aning. Vi har inga gemensamma vänner.
Har han någon flickvän?
Inte vad jag vet, han har inte sagt nåt. Jag tror inte det. Det har inte varit någon här.
Brukar David ta hem folk till lägenheten?
Nej aldrig, det har aldrig hänt. Tror inte han umgås med så många.
David är skriven på Lidingö, men inte hos dig. Varför?
Vet inte, bara blivit så.
Sa David till dig innan han gick?
Typ vi ses snart.
Sa han om han skulle göra något annat eller träffa någon?
Nej.
Vad hade David för kläder när han gick?
Jag såg inte när han gick men när jag lagade mat hade han en lila/rosa t-shirt med shorts, det
var ett set liksom. Jag vet att han brukar ha svarta skor, en svart jacka och blå mössa. Jag såg
inte när han gick ut.
Hur fick han med sig tvätten?
Tvättkorgen antar jag. Den är rund, i trä, typ bambu. Jag såg inte den hemma, så jag antar att
han tog med sig den om han skulle tvätta.
Hur brukar du och David kommunicera?
Citera
2023-11-06, 16:53
Medlem
Vi pratar, eller snackar på telefon, eller Snapchat.
Vad är David telefonnummer och hans Snapchat?
0793599307, och på snapchat är hans alias china100g, men står Dave, det är namnet.
Kan du Davids kod till telefon?
Nej.
Har du märkt något annorlunda med David senaste tiden?

Nej. Han nämnde idag att han har en skuld, att han behövde betala till någon. När vi handlade
idag, sa han att han bara hade 600 kronor kvar på att leva för. Han hade betalat av skulden
lite, men tror inte att skulden var så stor. Några tusenlappar. Det är det ända som stuckit ut.
Vem hade han en skuld till?
Ingen aning, det sa han inte.
Vet du om David haft något bråk med någon eller varit hotad?
Inget sånt. Han är lugn, han blir inte arg. Han sköter sig.

Vad känner du till om Davids historia?
Vet att han suttit inne på anstalt, men att han tagit sig ifrån det där. Jag vet inte vad han satt
inne för, något våldsbrott bara. Han vill plugga, ta det lugnt, skaffa familj nu.
Vet du om David håller på med något olagligt nu?
Nej inget, och även om han skulle det så sprider han inte var han bor. Bi har snackat om det,
att ens hem är en fristad. Det har spårat ut allt som händer nu, med ungdomar och allt. De
åker hem till folk, hotar familjer och så, det hände inte förr. Det är en ny tid, och både jag och
David har lämnat sån skit.

Håller David på med narkotika?
Nej. Kanske förr, lite cannabis men inget nu. Jag är gammal missbrukare, jag går på program
och så. Jag vill inte ha någon skit med droger och kriminella hos mig. Jag har inte sett någon
skit hemma. David håller inte på med sånt. Han festar inte, han är lugn. Kanske köpte någon
rom eller nåt och dricker hemma men det är lugnt.
Berätta om David har vänner/fiender.
Inget jag vet. Han tränar, är hemma, eller hos sin mamma.
Umgås du med kriminella?
Nej jag har lämnat det. Jag håller inte på. Jag står skriven på adressen, jag har aldrig haft
problem här. Jag pluggar, tränar och umgås med mina barn.

Vad kan du säga om blippen till tvättstugan?
Vi delar på den, det finns bara en. Den är grön.
Den blippen går till tvättstugan och till vår port. Sen har vi varsin hemmanyckel och en blipp
som bara går till porten.
Är blippen kopplad till er lägenhet?
Ja, alla har en. Det är flera hus som delar på tvättstuga, men jag och David har bara en.
Paus i förhör klockan 23:44.

Förhör återupptaget klockan 00:02.
Är det något som du kan berätta mer om David som du tänker på? Nej inget. Men vad är det som hänt.
Vid klockan 00:29 får förhörsledaren information om att Davids föräldrar fått dödsbud, och
att det går att berätta för Matias att David är död. Dödsbud meddelas.
Matias bryter ihop. Efter ca 15 minuter ställs sista frågan till Matias.
Nu när du vet vad som hänt, finns det något som du inte velat berätta, eller som du kommit på
som kan hjälpa oss att utreda det som hänt David?
Nej, jag har sagt allt jag vet. Jag fattar inte att det här har hänt.
Förhöret uppläst. Matias har inga invändningar.
Förhöret avslutas.
Citera
2023-11-06, 16:57
Medlem
Matias informerades om att detta är ett vittnesförhör.
Förhörsledarens frågor står i fet stil och vittnets svar står i vanlig stil.
Berätta fritt:
Jag och David bodde ihop, på dagen innan hade han sovit hos sin mamma för att han skulle ta
hand om sin lillebroder. Vi gick till gymmet, han till STC och jag till SATS. Vi träffades på
T-banan efter att vi hade tränat klart. När vi kom hem så trodde jag att jag hade lektion men
det visade sig att jag hade tittat på fel dag så istället slumrade jag till och vakande vid 16. Då
åkte vi tillsamman till Hökarängen och Matdax för att storhandla. Efter det åkte vi hem och
han skulle gå och tvätta vid 19. Jag ställde mig och lagade mat och sen ställde jag fram hans
tallrik på köksbänken och jag satte mig och käkade. Han tog tvättkorgen och gick till
tvättstugan. Vid 20 tiden var han inte hemma vilket jag tyckte var märkligt. Jag försökte då
ringa honom men det gick bara fram en signal och sedan gick telefonsvararen på. Efter det
försökte jag ringa honom flera gånger. Strax innan 22 skrev jag till honom och frågade vart
han var. Samtidigt plingade en granne på som behövde hjälp med en telefon och jag hjälpte
henne. Jag hade en konstig känsla, det hade gått 3h och han var inte tillbaka än. Av en ren
känsla gick jag in på Expressen och då såg jag notiserna om ett grovt brott i Bagarmossen.
Jag satte på mig kläderna och gick ut för att se efter honom. Då när jag kommer ut från porten
ser jag alla avspärrningar vid tvättstugan. Jag gick fram till en polis vid avspärrningen och
förklarade för honom att min vän David hade tvättid vid 19. Jag förklarade även att han var
min inneboende. Polisen frågade om mina personuppgifter och namn osv på David, sen satte
vi oss i en polisbil och åkte in till Flemingsberg. Sen vid 00:30 berättade polisen att de
meddelat Davids mamma och att han var död. Sen körde polisen hem m
Citera
2023-11-06, 16:58
Medlem
Hur länge hade du känt David?
Vi har jobbat ihop i ungefär 1,5år.
Vad jobbar ni med?
Bygg/ rivning.
Känner du till om David haft en hotbild?
Nej, han har inte haft något. David sköter sig. Han skulle börja plugga nu i mars. Han tränar.
Han var glad, ingenting konstigt.
Vet du vilka han har hängt med?
Ingen. Han umgås inte med någon. Bara med sin mamma och sina syskon. Han jobbar och
tränar.
Varför bodde han hos dig?
För att han hade bott hos sin mamma, han hade småsyskon och kände inte att han ville bo
kvar hemma. För 4-5mån sedan ville jag hyra ut ett rum och då sa han att han ville hyra det
så kunde vi samåka till jobbet.
Hur väl kände ni varandra?
Vi bodde ihop och träffades varje dag. Jag pratade om mina problem med honom. Han var
min närmsta vän, vi gjorde allt ihop. Träna, jobbade, umgicks.
Sa han något speciellt innan han gick ut den där kvällen?
Nej, ingenting. Jag sa till honom att jag ställde hans mat på bänken och han sa okej. Det var
inget tecken på att han mådde dåligt eller hade något tjafs. Det var en helt normal kväll som
alla andra.
Har du reagerat på något avvikande de närmsta dagarna innan händelsen?
Ingenting alls. Han var glad, han skämtade och vi skrattade. Allt var normalt. Han mådde inte
dåligt, hans mamma är av samma uppfattning. Han har varit helt sig själv dagarna innan.
Reagerat på några personer som varit i omgivningen?
Ingen alls. Ingen har varit hemma hos oss.
Vad vet du om Davids förflutna?
Jag vet att han har strulat förut, för flera år sedan och att han suttit i fängelse förr men inte
mer än så. Han hade gjort en helvändning.
Vet du vad det var för personer han var i kontakt med då?
Inte den blekaste.
Vet du vad det har varit för typ va strul?
OM jag inte är helt ute och cyklar kan han ha suttit på anstalt för rån. Det är det strulet jag
vet, vi har inte pratat så mycket om det. Sedan jag lärde känna honom har han skött sig.
Har han pratat om några som skulle vilja honom illa?
Nej. Ingenting alls. Alltså jag vet att han hade problem för ett halvår sedan, han hade någon
skuld men han hade betalat av den och allt var frid och fröjd. Jag vet inte till vem men han
menade på att allt var lugnt med det nu och att de hade dragit ett streck över det.
Vet du vad skulden avsåg
Citera
2023-11-06, 16:59
Medlem
Ingen aning.
Vet du hur mycket den var på?
Nej, men det var ganska mycket. Inte bara några tusenlappar. Han var tvungen att dra till
Skåne en period men så betalade han av skulden och kom tillbaka till Stockholm. Men det var
innan han flyttade till mig.
Vet du om han drog till Skåne för att hålla sig undan från någon?
Ja. För just den där skulden.
Vet du till vem/ vilka han hade skulder?
Inte den blekaste aningen.
Har du hört något speciellt efter händelsen?
Nej, alla står som frågetecken. Varför? Han var världens snällaste person.
Har du blivit kontaktad av någon om händelsen?
Inte specifikt. Grejen är den att jag hade ett abonnemangsnummer som jag spärrade igår. Mitt
nya nummer som jag skaffade idag är bara hos mina närmaste. Det är på den fronten har jag
hört att folk letar efter mig. Därav ringde jag polisen idag för jag vet inte vad jag ska ta mig
till.
Varför letar folk efter dig?
För att dem vill ha svar på vad som har hänt. De vill veta om jag har med det här att göra.
Min bror har ringt och sagt att folk letar efter mig och att jag är näst på tur.
Av vem har han hört det?
Han sa inte vem utan han sa bara att han hade pratat med någon. Grejen är den att jag och min
bror är inte sams. Han SMS:ar mig, mina barns mamma och min mamma.
Vad skriver han i SMS:en?
Han skriver bara så du vet så letar dem efter dig och vill ha svar, tagga långt Matte du är
knullad. Ring mig. Sen har massa vänner ringt mig och sagt att min bror säger att jag måste
dra från Stockholm och att de vill döda mig.
Men ingenstans har det framgått vem som vill döda dig?
Nej, det finns ingen specifik person.
Är du rädd att detta ska förverkligas?
Jag är livrädd. David var min bästa vän, han var som min lillebror. Det är klart att jag är
livrädd.
Är du hemma nu?
Nej.
Känner du dig trygg där du är just nu?
Jag känner mig inte trygg någonstans. Om det är något nätverk som letar efter mig är jag inte
trygg någonstans. Jag var tvungen att fly från min son och hans mamma för brorsan påstod att
de visste att jag var där.

Vet du om hotbilden är riktad bara mot dig eller hela din familj?

Nej, mig som det låter. Inget har uttalats om någon annan.
Har du blivit uppringd av någon?
Nej, sedan i morse har jag nytt nummer så det är ingen som har mitt nummer. Det var min
bror som stod på abonnemanget och eftersom min bror och jag har bråkat så stängde han av
abonnemanget igår.
Vet du om David haft någon koppling till Farsta nätverket?
Jag vet inte.
Har du haft någon koppling till något nätverk?
Nej, jag har inget med sådant att göra över huvud taget. Jag försöker hålla mig så långt bort
som möjligt. Alla är sjuka i huvudet nu för tiden.
Är det något annat som du tror är viktigt för mig att veta om?
Nej, det här kommer som en chock. Jag har inte den blekaste om vad som föranlett detta. Vad
jag vet har han inga fiender och ingen har varit ute efter honom. Vi har rört oss ute utan
problem. Han är inte ens skriven i Bagarmossen. Jag är skriven där… Men är det så borde de
kommit till vår adress men de har de inte gjort.
Du menar om du hade varit den primära måltavlan så hade de tagit sig till din adress?
Ja, exakt om det hade varit så hade de vetat var jag funnits.
Vilka har vetat om att David bott i Bagarmossen?
Bara våra arbetskollegor, hans mamma och min mamma. Kanske någon enstaka vän.
Hur länge har han bott i Bagarmossen?
3–4 månader.
UPPLÄST OCH GODDKÄNT UTAN ERINRAN.
Citera
2023-11-06, 17:01
Medlem
Nedan är en sammanfattning av inspelat videoförhör. Videon finns att se i FILIP.
Biträdande förhörsledare Pa David Carlsson.
Matias ombeds berätta om Davids skuld.
Matias berättar att David har betalat av en skuld för ca 8 mån-1 år sedan. David åkte iväg ett
tag, betalade skulden och åkte sedan tillbaka till Stockholm.
Matias vet inte orsaken till skulden, vem David var skuldsatt till, eller hur länge han hade
skulden. Det handlade om runt 20 000 kr. Matias vet inte vilka fler som kan ha haft
kännedom om skulden.
Paus i förhör kl. 12:23
Förhöret återupptas kl. 12:24
Matias ombeds berätta om eventuell hotbild gentemot David.
David har ingen hotbild eller är inte i konflikt med någon vad Matias vet om. David har inte
betett sig annorlunda eller upplevts skrämd. David skulle börja plugga och både David och
Matias hade lämnat det förflutna. Matias berättar vidare att han vet att David suttit för rån
eller liknande, men vet ingenting om vad det handlade om.
David bodde hos Matias i 4 månader. De som hade vetskap om det var Davids mamma, deras
arbetskollegor samt en tjej som David bjöd över till lägenheten en gång. Matias vet inte vem
tjejen är men det var för ca 1,5-2 månader sen.
Matias ombeds berätta om de meddelanden han mottagit.
Folk tror att Matias har med mordet och göra och att han kommer råka illa ut. Matias fick
meddelande av sin bror Sebastian via Messenger samt av sin vän Diego via SnapChat där de
skriver att folk är efter honom. Det påstås vara folk från Farsta.
Matias och hans bror Sebastian är osams sedan tidigare men Matias har absolut inte blivit
hotad av honom.
Matias är rädd att folk ska skada eller döda honom.
Matias har ingen kännedom om vem eller vilka från Farsta som är ute efter honom. Matias
uppger att han inte har en skuld till någon och att han inte är i konflikt med någon.
Matias ombeds berätta mer om Diego. (Nedan uppgifter tillkom efter videon avslutats och
finns därmed inte inspelat).
Han heter Diego Salman och bor i Bro, Kungsängen.
Det är en tidigare arbetskollega till honom och David, alla tre jobbade ihop på Rivlandslaget.
Diego och David var väldigt nära och de hade känt varandra ca ett och ett halvt år. De hade
mest kontakt via sociala medier, David umgicks inte med folk.
Dagen efter Matias mottog dödsbudet möttes han, Diego, och några andra kollegor upp vid
Bagarmossen. De köpte blommor och ljus för att sedan promenera till platsen där det hände.
Matias fick inte höra något nytt av någon kring händelsen.
Både Matias och David slutade på Rivlandslaget för ungefär en månad sedan.
Sammanfattningen uppläst utan invändningar.
Citera
2023-11-06, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karmakungen666
I morgon kl.11
Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto