2007-10-12, 14:37
Medlem
Hej,

Råkade idag gå förbi en guldsmedsaffär som nyligen rånats, hela affären var avspärrad med polisband, de hade dragit bandet precis framför skyltfönstret. Det stod några poliser utanför.

Jag gick fram till skyltfönstret, och jag var hela tiden dock ungefär en halvmeter bakom bandet(alla andra tog en omväg 5-7 meter från affären), då började en polis stirra på mig och harkla sig. Då gick jag.

Jag har en teoretisk fråga om detta, vad hade hänt om jag tagit upp en kamera och tagit kort på röran i affären? Hade det varit lagligt? (jag är inte ute efter att provocera polisen, jag är mer intresserad av hur det är rent juridiskt)
Citera
2007-10-12, 15:18
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet
Hej,

Råkade idag gå förbi en guldsmedsaffär som nyligen rånats, hela affären var avspärrad med polisband, de hade dragit bandet precis framför skyltfönstret. Det stod några poliser utanför.

Jag gick fram till skyltfönstret, och jag var hela tiden dock ungefär en halvmeter bakom bandet(alla andra tog en omväg 5-7 meter från affären), då började en polis stirra på mig och harkla sig. Då gick jag.

Jag har en teoretisk fråga om detta, vad hade hänt om jag tagit upp en kamera och tagit kort på röran i affären? Hade det varit lagligt? (jag är inte ute efter att provocera polisen, jag är mer intresserad av hur det är rent juridiskt)

Ja jag är rätt säker på att det är helt lagligt. I Sverige är det i princip lagligt att fota vad som helst på allmän plats.

(Att fota in på skyddsobjekt kanske kan vara känsligt.)

Edit: Läs här: http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm
Citera
2007-10-12, 15:21
Medlem
Tafatts avatar
Det är lagligt så länge du befinner dig på allmän plats när du fotograferar. Bra sammanfattning finns här
Citera
2007-10-12, 15:43
Medlem
Tack för svaren.

Har dock ändå en känsla av att poliserna sagt till mig att sluta ta kort om jag börjat med det. Eller så hade de vetat bättre.
Citera
2007-10-12, 15:48
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet
Tack för svaren.

Har dock ändå en känsla av att poliserna sagt till mig att sluta ta kort om jag börjat med det. Eller så hade de vetat bättre.

Du överskattar polisers juridiska kunnande - vilket inte är konstigt, de kan ju faktiskt inte ha koll på allt.

Men tumregeln är: Så länge du är på offentlig plats (eller i ditt eget hem) och det inte är skyddsobjekt så får du fotografera vad du vill och hur mkt du vill.
Citera
2007-10-12, 15:53
Medlem
ormanoffs avatar
Men hur är det; har polisen rätt att hindra fotografering om de finns det nödvändigt? Står det något om det i polis-/ordningslagen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in